iqlizer Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Hei Vet ikke om dette er rett kategori. Har søkt endel på google om dette, men har ikke funnet noe. Hvordan er reglene i forhold til SNUS, har hørt at eneste landet i EU som har dette er Sverige. Hvordan stiller EU seg til tobakksvarer som snus? Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 (endret) Hvordan stiller EU seg til tobakksvarer som snus? http://en.wikipedia.org/wiki/Snus The sale of snus is illegal in the European Union[1][2], but due to exemptions, it is still manufactured and consumed primarily in Sweden and Norway and more recently, the United States with the introduction of various snus products by R.J. Reynolds, Philip Morris USA, and Lorillard. Link [2] i wiki'en er EU's regler om det. Østerrike, Sverige og Finland har spesial regler for snus - ulovlig ellers. Edity: Kun Sverige og Norge hadde spesialregler i EU for snus. Jeg ble forvirret, da disse spesialreglene inngikk i samledokumentet for EU medlemskapet til Østerrike, Sverige, Norge og Finland. Endret 15. september 2009 av Sondring Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Er det snus/skrå generelt ulovlig? Eller handler det om hvor mye nikotin det inneholder? Lenke til kommentar
iqlizer Skrevet 15. september 2009 Forfatter Del Skrevet 15. september 2009 Takker for svar! Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Er det snus/skrå generelt ulovlig? Eller handler det om hvor mye nikotin det inneholder? Generelt ulovlig. Fra loven: Article 8 Tobacco for oral use Member States shall prohibit the placing on the market of tobacco for oral use, without prejudice to Article 151 of the Act of Accession of Austria, Finland and Sweden. Og definisjonen: "tobacco for oral use" means all products for oral use, except those intended to be smoked or chewed, made wholly or partly of tobacco, in powder or in particulate form or in any combination of those forms, particularly those presented in sachet portions or porous sachets, or in a form resembling a food product; Lenke til kommentar
klatreren Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Fy faen så provoserende! Gi meg én god grunn til å forby snus! Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Tobakksindustrien har i alle år markedsført seg på de mest groteske måtene. I Asia og uland forøvrig, har industrien den siste tiden markedsført seg mot barn. De har fått kritikk, men ikke gjort noe med det. Tobakk baserer seg på et produkt som ikke gir noe tilbake, men ødelegger helsa. Det er avhengighetsdannende, og generelt dyrt (i noen land) og en plage for helsevesenet. Jeg røyker selv, men prøver å slutte. Hvis klatreren synes det er provoserende at Norge har strenge tobakksregler, kan du tenke at hver gang du føler trangen til å kjøpe snus eller røyk, blir du lurt av en gruppe rike amerikanere... Lenke til kommentar
klatreren Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Alle vet at det er avhengighetsskapende ut usunt. Det betyr ikke at noen har rett til å nekte meg å bruke de.t Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Nei, men jeg skulle gjerne nektet meg selv å ha muligheten til å kjøpe det = forbudt tobakk. Man kan veie frihet opp mot fornuft, og akkurat i dette tilfellet mener jeg det hadde vært bra å forby røyk. Et argument er at "oss resten" må betale sykehus-regningen til de som røyker. Ellers er jeg veldig for individets frihet... Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 At røyk er lovlig og snus er ulovlig er helt bak mål. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Forsåvidt deilig å bo i et land hvor ingen jenter snuser (DK) Men vet at enkelte butikker i københavn selger snus. Lenke til kommentar
klatreren Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Nei, men jeg skulle gjerne nektet meg selv å ha muligheten til å kjøpe det = forbudt tobakk. Man kan veie frihet opp mot fornuft, og akkurat i dette tilfellet mener jeg det hadde vært bra å forby røyk. Et argument er at "oss resten" må betale sykehus-regningen til de som røyker. Ellers er jeg veldig for individets frihet... Det er ikke greit å forby ting fordi det er skadelig. Det er kun greit å forby ugang mot andre mennesker. Og det er forkastelig at skattebetalerne skal betale sykehusregninga til disse røykerne. Du er enten for frihet eller mot frihet. Det er ingen mellomting. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Og det er forkastelig at skattebetalerne skal betale sykehusregninga til disse røykerne. Du er enten for frihet eller mot frihet. Det er ingen mellomting. Helt enig at det er forkastelig, men det er realiteten. Får jeg/røykere lungekreft, hvem tror du betaler for operasjon ? Et eksempel; Isolert, på en øy, må 10 mennesker leve sammen. En av dem er røykere. Han/hun vet risikoen. En dag MÅ alle opp på en fjelltopp for å hente vann. Røykeren har ikke lungekapasitet til å komme opp. De andre må hente vann til røykeren, med andre ord bære mer enn til seg selv. Urettferdig ? Ja! Burde gruppen bestemt seg for en antirøyke-avtale før røykeren bestemte seg for å røyke ? Det mener ihvertfall jeg... Frihet strekker seg langt for min del. Man skal kunne skrive hva man vill, mene hva man vill og tro hva man vill. Men å gjøre noe som er så åpenlyst dumt og lite verdifullt som å røyke, samt det ødelegger for resten av samfunnet, burde bli forhindret. JEG mener det, og jeg røyker. Ikke for ingenting jeg prøver å slutte Lenke til kommentar
thadon Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Per liker å kjøre rullebrett, en dag tryner han og han må operere et beinbrudd, hvem må betale reginga? Hvorfor skal han gjøre noe som er så lite verdifullt som å skate? Det ødelegger for resten av samfunnet. Satt på spissen. Men hvorfor skal staten få lov til å si "Dette er ikke bra for deg, så dette får ikke du lov til innhalere". Folk får gjøre hva de selv vil sålenge det ikke går ut over helsa til andre personer en deg selv. Lenke til kommentar
klatreren Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 (endret) Isolert, på en øy, må 10 mennesker leve sammen. En av dem er røykere. Han/hun vet risikoen. En dag MÅ alle opp på en fjelltopp for å hente vann. Røykeren har ikke lungekapasitet til å komme opp. De andre må hente vann til røykeren, med andre ord bære mer enn til seg selv. Urettferdig ? Ja! Burde gruppen bestemt seg for en antirøyke-avtale før røykeren bestemte seg for å røyke ? Det mener ihvertfall jeg... Nei, det er både arrogant og lite respektfullt å ikke la folk ta egne valg. Dine medmennesker er ikke dine tjenere, de er selvstendige individer. Hva faen skulle dere røykere gjort om røyking ble forbudt? Du ville måtte inn på det svarte markedet hvor en sigg kostet 100 kr. Du ville endt opp på gata, akkurat som narkomane gjør i dag. Endret 19. september 2009 av klatreren Lenke til kommentar
ShareFun Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Hva faen skulle dere røykere gjort om røyking ble forbudt? Sluttet å røyke? Endret 20. september 2009 av ShareFun Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) du kan kjøpe over internett rimelig enkelt. hvorvidt det er lov vet jeg ikke. Men tror de støste problemen er at folk ikke vet hva det er. Når du putter en pose under lippen på et utested får man reaksjoner Edit: det gjelder vell bare salg? Ser ingen grunn til at det skulle være lovlig å selge det når det er skadelig. Det har aldri vært noe marked for det i resten av europa. Hvorfor risikere å skape et? Det er vell den tanke gangen de legger seg på. Men om man allerede røyker er snus et bedre alternativ. De fleste i feks. Englad har aldri hørt om snus. Endret 20. september 2009 av 2ball(s) Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Men sniffetobakk er lov, det er jo ekstremt skadelig sammenlignet med snus. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) Men sniffetobakk er lov, det er jo ekstremt skadelig sammenlignet med snus. Men det har vært på banen der en stund? Edit: Hvorfor skulle det være noe problem at det ikke er lov å selge når det ikke er brukere? Og skal du flytte til utlandet er det bare å bestille over nett. Null problemo.. Endret 20. september 2009 av 2ball(s) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå