Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

elektrisk bil med solcellepanel 50% lading i sterk sol, vil gi?


pizzafordi

Anbefalte innlegg

Hvis en har en bil som veier maks 1 tonn.

Har 200km rekkevidde med lithium batterier.

En typisk liten Honda/Toyota bil, litt større enn de små boksene enn Think og Reva bilene.

Så overflaten på panseret og taket er en smule større, kansje det dobbelte.

Hvis det var dekket til med solcelle-panel på panseret og taket.

Nå har jeg forstått det sånn at for å få 100% opplading så er det krevende, så la oss si 50% opplading.

Så på nesten tomt batteri, for å komme circa opp til halv-ladet batteri, dvs nok til ca 100km kjøring.

Hva gjetter dere, tror dere, hvor mange dager det skulle tatt forutsatt at det er sommer med sterk sol, trenger ikke å være i Norge, kan godt være i Spania. Jeg tenker med gode forutsettninger for god sol. Ville det tatt 1 måned med lading med solcellepanel for å kjøre 100km? Mindre eller mer. Tenker på det at hvis en kjører elektrisk bil og er veldig uheldig og kjører seg tom for strøm. Men muligheten vil alltid være der for at batteriene lader seg opp uansett, men over lang tid. Så dem som ikke har råd til falken hjelp, kan stole på at Kansje bilen kan stå et par dager og få nok strøm til å kjøre bort til en stikk-kontakt. Eller så tenker jeg at en kan lade en el-bil rimelig raskt med en svivende bensinbil, iallefall opp til 50%. Har lest at det går raskt og lade de nye elbilene opp til 80% mens opp til 100% så 4-5 ganger mer tid i forhold til 80%.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, er nok litt avhengig av kva slags solcellepanel det er snakk om og kor stor flate dei dekker. Du treng nok uansett ikkje ladde heilt opp til 50% for å kunne få bilen til å rulle ei stund til bort til nærmaste stikkontakt.

 

Vurderer du å kjøpe el-bil eller er dette eit meir teoretisk spørsmål?

 

Om du kjøper el-bil så er det ein stor fordel om du held deg innanfor max radiusen som bilen kan kjøyre på batteri. For dei aller fleste så kan ein slik el-bil brukast til og frå jobb samt ein del småkjøyring utan å måtte ladde opp. Du kan då kjøyre om dagen og sette bilen på ladding om natta slik at den er klar til neste morgen.

 

Ei anna løysning er sjølvsagt hybridbil der du har både elektromotor og bensinmotor. Du vil då bruke mindre bensin men du vil ikkje risikere å stoppe opp fordi du er tom for strøm.

 

Alternativt er hydrogenbilar miljøvennlige bilar som du kan "tanke" opp omtrent like kjappt som ein bensin eller diselbil forutsagt at du har ein hydrogenstasjon i nærheita.

Lenke til kommentar

takk for svar. Både og på ditt spørsmål. Har foreldre som har 2 biler, en pendler bil og en lang-distans bil. Hovedsaklig blir begge bilene brukt til pendling. Mens den andre til turing og ferie.

 

Prøver å påvirke gamlingen til å bytte ut den ene pendler bilen til en 100% el bil. Da ser jeg for meg en El-bil som har

helst 300km radius, hvis mulig, men minst 200km. Nå ser jeg at det er dårlig med batteri-støtte som 80km for Reva bilene ifra India som er ganske så små. Tror en må opp i nesten 1 mill kr for å få en el bil som klarer 30mil, slik som Tesla bilene ifra Statene.

 

Jeg er veldig nysjerrig på litt mer spesifikke detaljer, men kan godt være litt gjetting og løse ideer om emnet. Når det kommer til solcelle-panel som faktisk lader opp batteriet litt hele dagen. Sånn at hvis en kjører et stykke oppå fjellet med bilen. Vel ikke så langt ifra der en bor, men alikevel så er det et stykke. Så må en tenke på at en kjører litt feil, kansje litt ekstra. Kansje en stopper opp på en bensin-stasjon og lader 30min og går over gaten og handler niste på rimien. Før en stikker til fjells med el-bilen. En har hele veien lite strøm, men til tross for at en lader bilen både med stikk-kontakt i 30 min så vil den kansje også lade seg med litt sol, selv om det er smålige watt det er snakk om. så er jeg bare nysjerrig hvor hensiktsmessig det er. Om det er slik at det skal ligge mange dager før det skjer noe eller om en kan regne med noen skarve kilometer med 2x2 eller 2x2.5m2 med sol-celle-panel. Dvs panseret og taket på en typisk toyota corrola størrelse. Jeg ser Toyota har en concept bil som heter Toyota EV, den ser spennende ut. Fordi den er en liten bil uten for mye dill-dall og særlig tung vekt. Priusen veier 1400kg. Det er for gale synes jeg. Selv om batteriet veier sikkert 200kg om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar

Et solcellepanel på 1 kvadratmeter gir idag ca 160-180w. Om du har 5m2 med solcellepanel på bilen gir deg ikke mer enn 800-900w. Dette er selvsagt ved optimale forhold, skyer osv gir mindre sollys og mindre effekt.

 

En annen ting er prisen, et solcellepanel som gir 180w koster 9000kr, så du må ut med 45.000 kr for 5m2, ikke så veldig billig.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Hva bruker en elbil da? Med gassen i bånn vil den vel trekke 60kw eller noe, dvs at du drar 1kw i minuttet fra batteriet. Altså 1 dag lading på 5m2 = 1 minutt med gassen i bånn

 

Evt om man skal være litt snillere og si at disse motorene bare klarer 30kw, så har du 2 minutter. Det tilsvarer kanskje 5 minutter med vanlig kjøring, altså 1 dag lading = 5 minutter kjøring på 5m2.

Lenke til kommentar

Ja, dagens solcellepanel gir ikke nok effekt til å å drive en elbil alene. Om du har et panel som utnytter 100% av sollys til å lage strøm, får man i overkant av 1000w pr m2. Dagens panel klarer maks å utnytte 14-15% av sollyset.

 

Solcellepanel kan selvsagt brukes til å redusere forbruket, som f.eks på nyeste Toyota prius. Der kan solcellepanelet lage strøm til AC på varmedager

 

Audi A6 fikk man med solcellepanel i takluken, strømmen gikk til å drive en ekstra kjølevifte til kupen.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...