Gå til innhold

Behovet for gigabit ved LAN.

Er det et reelt behov for gigabit ved et LAN?  

64 stemmer

1. 1. Er det et reelt behov for gigabit ved et LAN?

• Ja
      30
    • Nei
      30
    • Gigabit? Hva er et LAN?
      4

Anbefalte innlegg

TENK FØR DU SVARER.

Dette er noe som særiøst vil være avgjørende når jeg skal svi mange tusen på nettverksutstyr.

Det jeg rett og slett lurer på er hvor stort det faktiske behovet for gigabit ved et LAN er. Det koster en slunken non-profitt-arangør-pot mange tusen ekstra å handle inn gigabit-utstyr, noe som selvsagt går på bekostning av compoer og annet.

Så, hvor stort er behovet for å tilby hver enkelt bruker en gigabit-port?

Alternativ 1 (10/100Mbps til deltakerene):

1 stk SLIK, til backbone.

3 stk SLIKE, til bordswitcher.

Alternativ 2 (Gigabit til deltakerene):

4 stk SLIKE, én til backbone og tre til bordswitcher.

Endret av Proper10
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har over flere år overvåket belastningen både på nettverk og internettbruk og det viser seg at det IKKE er bruk for verken hefitige gigabit switcher eller stor internettlinje..

I fjor hadde vi en 34 eller 50mbit internettlinje, denne hadde 7% belastning på topp. (antall deltakere var ca 180)

I år har vi en 100mbit linje på samme antall deltakere, så skal jo bli spennende å se hva som skjer :p

Samme gjelder switchene, ekstremt lav belastning, det som er viktig er at switchene kan håndere store mengder pakker, for det er det ikke alle switcher som gjør.

Lenke til kommentar
Samme gjelder switchene, ekstremt lav belastning, det som er viktig er at switchene kan håndere store mengder pakker, for det er det ikke alle switcher som gjør.
Alternativ 1 (10/100Mbps til deltakerene):

1 stk SLIK, til backbone.

3 stk SLIKE, til bordswitcher.

Støtter de der switchene mange pakker? Jeg regner med ordet "mange" er relativt, men sånn... med tanke på hva de skal brukes til. LAN.

Endret av Proper10
Lenke til kommentar

Et backbone skal ideelt sett ikke være en flaskehals i nettverket, så å bruke en bordswitch som backbone er heller lite aktuelt. Gigabit i kantene er som mange påpeker kanskje i litt overkant av hva man egentlig trenger, så de fleste større arrangementer havner på 100mbit/s-bordswitcher med gbit uplinks. Er man hardcore så kjører man link aggregation og lager 2gbit/s-uplinks, men det krever igjen (dyrere) utstyr som støtter det.

Lenke til kommentar

Me kjøpte inn 5*1224t til lan for 80 deltakarar. Fungerte bra. Me kjøpte gigabit over heile fjøla når me først skulle invistere og vere litt framtidsretta.

Behovet for gigabit er vel ikkje tilstades. Me opplevde vel litt lagg hjå einkelte under lan når det var stor trafikk med fildeling, men det ordna seg med gigabit uplink. Gigabit til kvar brukar vil ingen utnytte heilt ut med dagens teknologi.

Endret av Actrm
Lenke til kommentar
Say what? Lastet ned det som trengs? HAHAHA!! :rofl:

Og for zeh record - TG har internett målt i gigabit.

gigabit eller mer har vell ca alle lans over 150stk nå :)

men tg tar vell første steget mot full gigabit i tg2010.

men lastet ned det som trengs er jeg mer skeptisk til :D

jeg har en 20tb musikk/serier/filmer (lovlig for den del) og savner fortsatt endel.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
Kan ikke dere n00bs lære dere forskjellen mellom lokalt og eksternt nettverk?

Det er svært få LAN som har internett i gigabit-klassen. Lokalt nettverk, ja - men ikke internett.

n00bs er vell ta litt hardt i, kommer jo veldig ann på hvor du har lanet.

de fleste haller har flere fibersett og har du så en isp med ledig kapasitet og sikrer en bra avtale må ikke du ha flere tusen for at du får deg en 400-1000mbit linje.

har satt opp nettverk til et par små lans med privat utstyr av 100-200personer hvor typiske er 100-200mbit og et fåtall over, noe som for ikke så mange årene nok ville vært utenkelig.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Selv greier jeg meg fint med 100Mbps på lan, men er jo selvsagt greit med høyere hastighet om man skal drive med spessielle ting.

Er vel dog gjennomsnittelig en liten prosent av deltakerne som utnytter mer en en 100Mbps, så å invistere i gigabit for denne lille gruppen er kanskje en feilprioritering.

Men, det er jo mer fremtidsrettet da.

Lenke til kommentar

Har sett lans som har delt opp hallen før, en del til gamere, med 100mbit switcher og en del til filderene, som bare heter 1gbit delen. Har forøvrig ikke sjekket priser, men regner med at 1gbit plass er noe dyrere. Tror uansett en som skal game for det meste vil la seg lokke av alt det står gamer på, mens en som trenger 1gbit vil la seg lokke av de billettene, selv om de kanskje koster en lapp mer.

Du slår også 2 fluer i en smekk ved å samle alle gamers, da blir det mindre klaging på lyd blandt annet.

Endret av Joakimd
Lenke til kommentar

prisforskjellen er egentlig ikke så veldig stor i nypris, men med 100mbit får du kjøpt mye bra til pene priser brukt.

en d-link 1224t som mange går for til bord er ca 2000kr stk for 24port gbit, mens 24x100mbit med 2xgbit uplink gjerne er ca 1500kr stk.

cisco 3500-24 er også populære til bordswitcher av 100mbit da du får de til 200-300kr stk brukt for 24port med 2xgbit.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...