Gå til innhold

Skal kjøpe VHF...Tips og anbefalinger!


Nidaroo

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg VHF nå til både maritim og jaktbasis. Trenger derfor noe råd, ettersom jeg ikke har noe peiling på dette. Jeg har ikke noe papirer på at jeg kan bruke dette. Men til eget bruk er det kun jakt, som da vil gå på egne kanaler, noe som jeg ikke tror man må ha papir på å bruke?

 

Mens maritim er det kun ønskelig å lytte. Vet at iallefall tidligere var ikke det noe problem, så lenge man ikke brukte den. Ønsker bare noe som fungerer, og ikke det dyreste!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte en modell fra Navcom, for fastmontering, komplett med antenne.

 

4000 kroner ble det vel...

 

Maritime radioer har kun lov til å være i bruk i en båt, ikke på land.

Før måtte man vise VHF-sertifikat for å få kjøpe radioen, det slipper man nå. Butikken spurte i hvert fall ikke meg om legitimasjon.

 

For å lære å bruke apparatet og gjeldende regler, bør du ta et VHF-kurs.

Det er enkelt. Du består garantert. Jeg tok det som kveldskurs med AOF som kurstilbyder. Prøven er skriftlig og rettes av en representant fra Telenor.

 

Maritim radio skal IKKE brukes til jakt, kun i båt.

Til jakt må du ha en annen type radio. Prøvd walkie-talkiene til Clas Ohlson?

Lenke til kommentar

Hmmm... Det jeg mener er en håndholdt VHF, som har både maritime og jakt kanaler. Det har iallefall min far på sin, og han måtte vel da eller noe liknende kurs. Men det trenger man jo ikke nå. Og man trenger vel ikke å ta noe kurs for å lytte?

 

Når jeg er på jakt så går vi ilag, altså vi er 3. Og formålet er jo å kunne lytte på andre. Å hvis det blir nødvendig med å kommunisere med hverandre, så trenger man vel ikke noe kurs ol. for det?

 

 

 

Både min far og min onkel har Icom, er det bra greier?

Lenke til kommentar
Skal kjøpe meg VHF nå til både maritim og jaktbasis. Trenger derfor noe råd, ettersom jeg ikke har noe peiling på dette. Jeg har ikke noe papirer på at jeg kan bruke dette. Men til eget bruk er det kun jakt, som da vil gå på egne kanaler, noe som jeg ikke tror man må ha papir på å bruke?

 

Mens maritim er det kun ønskelig å lytte. Vet at iallefall tidligere var ikke det noe problem, så lenge man ikke brukte den. Ønsker bare noe som fungerer, og ikke det dyreste!

Om du skal kun skal ha den maritime delen bare for å lytte, kan du jo bare kjøpe deg en helt enkel scanner, men skal du ha den med i båt, burde du ha en som kan sende. Mobilen kutter fort ut når det virkelig er noe som skjer. Når det gjelder jakt, var tanken din å ha en spesiell frekvens?Eller var tanken å kjøpe 2 apperater????

Lenke til kommentar

Spørsmålet er ikke om jeg har lov til å ha apparatet eller ikke, men heller om jeg må framvise noe ekstra for å få kjøpt en VHF. Vet at man kan få VHF, med innlagt både jakt og maritime kanaler. Vi har jo en sånn i huset, men trenger en til.

 

Og den sjappa hvor den andre ble kjøpt ikke er lenger, gjør det saken verre.

En VHF vil da få inn både Jakt og maritime kanaler uten problemer? Er da vel en VHF?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...