NT84 Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Nettopp kjøpt meg en audi 100.. I instruksjonsboka står det at motoren går på 98 super.. Er dette det samme som 98 blyfri? Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Nei. Du må ha bly erstattning i tillegg. Du får kjøpt bly erstattning på bensin stasjoner. Lenke til kommentar
NT84 Skrevet 15. september 2009 Forfatter Del Skrevet 15. september 2009 Ok. En kamerat av meg som sier å ha litt peiling på bil, mener jeg bare kan fylle vanlig 95 bensin.. Han sier tenninga er justert til 95 bensin..? Lenke til kommentar
Condis Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Jeg hadde samme bil som du i fjord, den femmeren med innsprøytning og 2226cc motor. Den ble det fyllt 95 blyfri på, og den hadde aldri noen problem med det. Blyerstatning er jo egentlig forbeholdt virkelig gamle motorer igrunn da;) Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Super = blyholdig bensin. Om motoren tar skade av det skal ikke jeg diskutere (det vet jeg for lite om) Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Det er liten forskjell på 98 og 95 oktan. Begge er gode nok for de aller aller fleste motorer Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Super = blyholdig bensin. Om motoren tar skade av det skal ikke jeg diskutere (det vet jeg for lite om) Feil. Super er ikke det samme som blyholdig. På 80'tallet var super det ordet som ble brukt om 98 oktan og 95 ble kalt for norman eller lavoktan. Senere kom 95 blyfri og 98 blyfri og de fikk egne håndtak som var og hadde mindre pistolmunning. Den gamle blybensinen hadde rødt pistoler og større påfyllingsrør enn blyfri. Dette var gjort fordi biler som skal gå på blyfri bensin kan bli ødelagt hvis de får blyholdig bensin. Motorer som skulle ha blybensing kunne få motorbank og/eller tenningsbank, men sjeldent skadelig.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå