Gå til innhold

Hvorfor kommer ikke Venstre bedre ut av årets valg / hvorfor er ikke Venstre populært? (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje for rasister som ennå ikke har fått med seg at kolonitiden er forbi. Men for mange asylsøkere vil det være nedverdigende å påta seg slike drittjobber og det er jo en fin måte å "hindre" integreringen på og å bygge opp under getto tendensene og klasseskillene man ser tendenser til allerede i dag.

Men for all del. Om det er et slikt samfunn man ønsker så jobb på for å løfte Venstre opp fra avgrunnen.

Endret av toeblast
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke dvele for lenge ved diskursen som omhandler spørsmålet om hvorfor Venstre gjorde så dårlig valg, ikke fordi jeg ikke vet svaret på dette men fordi mange før meg har allerede svart ganske utfyllende, der i blant TWA. Det som opptar meg akkurat nå er hvordan Venstre skal gjenvinne velgere slik at partiet ikke går fullstendig i oppløsning.

Jeg går litt mot strømmen her og fremhever at Venstre ikke hadde fått flere stemmer ved å åpne for et regjeringssamarbeid med Frp under årets valg. Fordi ved et slikt politisk valg så hadde Venstre likevel mistet stemmer til Høyre som ligger nærmere Frp enn Venstre på alle partipolitiske punkter. Alle undersøkelser viser at det er nettopp Høyre som har tatt de fleste av Venstres velgere, og ikke Ap som Sponheim har antydet. Min konklusjon i forhold til dette er at Venstre hadde havnet under sperregrensen uavhengig om Sponheim hadde åpnet for et regjeringssamarbeid med Frp tidlig i valgkampen. Alt for mange av Venstres velgere var på lån fra forrige valgkamp, disse hadde byttet side til fordel for Høyre fordi gnistninger mellom Sponheim og Jensen var for tydelige lenger før valgkampen hadde startet.

Det som er trist for alle de som sympatiserer med Venstre, inkludert meg selv, er at Sponheim nå velger å trekke seg. Rent politisk-strategisk hadde dette under normale omstendigheter vært klokt valg på bakgrunn av mildt sagt dårlig valg, men ingenting i forhold til Venstre er under normale omstendigheter per i dag. Partiet ligger under sperregrensen, det finnes ingen opposisjon internt i partiet, og ingen eventuelle nye ledere som kan ta over etter Sponheim. Under slike omstendigheter kan tapet av en så profilert politiker som Sponheim bety slutten på partiets virksomhet. De samme omstendigheter lider Krf under, og som må nøye seg med Høybråten siden det ikke finnes nye fremtredene ledere eller opposisjon internt i partiet.

Det Venstre trenger nå er en fastbestemt, dedikert og enda mer målrettet Sponheim som går tidlig ut og brenner alle broer over til Frp. Det han må gjøre er å erklære tre blokker i norsk politikk, og det er en høyre blokk bestående av Høyre og Frp, en sentrums blokk bestående av Venstre, Krf og SP, samt en venstre blokk bestående av Ap, SV og Rødt. Fordi dette er realitet i dag. Det vi kommer til å se i fremtiden er et mer og mer frustrert SP som ikke får gjennomført sin politikk i regjering på bakgrunn av svakt SP og sterkt Ap. Det vi også kommer til å se er et Krf som tar mer og mer avstand fra Frp, samt et Høyre som går mer mot høyre i politikken dvs. tilnærming til Frp. Den eneste muligheten SP, Krf og V har til å overleve som partier er fremstå som et samlet tredje alternativ med klar sentrums politikk som skiller seg fra både venstre og høyre blokken. Det kan ta tid å etablere dette sentrums alternative til at de er så store at de kan utfordre de andre blokkene om regjeringsmakt, men dette er deres eneste alternativ hvis de ønsker å ivareta sentrums politikk. Roma var ikke bygd på en dag.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
Kanskje for rasister som ennå ikke har fått med seg at kolonitiden er forbi. Men for mange asylsøkere vil det være nedverdigende å påta seg slike drittjobber og det er jo en fin måte å "hindre" integreringen på og å bygge opp under getto tendensene og klasseskillene man ser tendenser til allerede i dag.

Men for all del. Om det er et slikt samfunn man ønsker så jobb på for å løfte Venstre opp fra avgrunnen.

Norge er vel det mest liberale av alle stortingspartiene i asylpolitikken, så rasistiske, det er de ikke.

Lenke til kommentar

statsviter: Sponheim har sagt at han ville trukket seg uansett hvordan valgresultatet ble. Og det er nok også mest riktig. Venstre ville neppe tjent på å fortsette med en sliten og demotivert leder.

Norge er vel det mest liberale av alle stortingspartiene i asylpolitikken,

Come again?

Lenke til kommentar
statsviter: Sponheim har sagt at han ville trukket seg uansett hvordan valgresultatet ble. Og det er nok også mest riktig. Venstre ville neppe tjent på å fortsette med en sliten og demotivert leder.

Det sa han først ETTER valget, ja. Men det kan spekuleres om dette hadde blitt en realitet hvis Venstre hadde gjort det bedre under valget. Samtidig presiserte jeg at det Venstre trenger nå er en motivert, dedikert og målbevist Sponheim, dette var forutsetninger for mine påstander. Det er klart at etter et så dårlig valg så blir de fleste ledere demotiverte. Jeg mener likevel at han burde bruke ei uke eller to i tenkeboksen og kjenne etter om han fremdeles var umotivert, før han tok den endelige beslutningen. Dessverre så gjorde han ikke det. Samtidig er Venstre i den situasjon at de ikke har noen fremtredene alternativer til Sponheim. Dette er også noe som burde påvirke hans beslutning. En partileder bør være partileder i gode og dårlige tider, samt finne det riktige tidspunktet å trekke seg dvs. når partiet har et klart alternativ.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Venstreveljarer flest (inkl meg) driter i den diskusjonen med at det kunne ha blitt blå regjering. Samarbeid med FRP er uaktuelt, eg ville aldri ha stemt Venstre i år om Sponheim hadde vore så bastant på at Venstre aldri ville samarbeide med FRP. Det er også inntrykket mitt frå andre Venstreveljarer. Hadde det vore ein dør open for samarbeid med FRP så ville Venstre vore mindre enn Raudt!

Eg kjenner også fleire som følte at ein stemme på Venstre, KRF eller Høyre kunne bli ein stemme for FRP i regjering og som heller stemte AP eller SP.

Eg vurderte også lenge å stemme AP eller SP fordi eg frykta FRP, men Sponheim gav meg tryggleika på at eg kunne gi min stemme til Venstre.

Lenke til kommentar

Problemet for asylsøkre flest (og da tenker jeg ikke på den somaliske herreklubben i Oslo) er ikke "drittjobbene", men at de ikke får arbeidstillatelse og dermed ikke kan ta noe slags arbeid. Jeg har nevnt før historien om somalieren jeg traff på Fagernes der han sto og solgte jordbær. Han kunne fortelle at han hadd bodd på asylmottaket i flere år nå uten å kunne sendes hjem, og uten å få oppholdstillatelse. Uten oppholdstillatelse kunne han ikke få jobb (annet enn ymse svart arbeid rundt på gårdene), uten jobb kunne han ikke skaffe seg bolig, og uten bolig ikke stift familie. Slik gikk dagene...

Denne somalieren sa at han ville tatt nær en hvilken som helst jobb om det ga ham sjansen til en reell start i Norge. Gitt at han tok svarte jobber for lokale gårdbrukere tror jeg ham på det.

I denne situasjonen er det Venstre våger å tenke nytt. Som Abid Raja sa det: "Arbeiderpartiet sier: Her er en skje. Sett deg og spis mens vi behandler søknaden din. Jeg sier: Her er en spade. Sett igang og jobb!"

Selv gulvvask er bedre enn organisert og pliktig lediggang. At det nødvendigvis må bli "drittjobber" i starten er ikke noe argument for å la dem henge og slenge rundt i byen slik de gjør i Oslo.

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg klarer heller ikke helt å forstå hvordan Venstre kan være så små, med en så (etter min mening) balansert og bra politikk som de har. Men jeg tror nok også at noen av velgerne har gått over til AP for ikke å få FrP i regjering. Mulig de fleste små partier tapte på akkurat det denne gangen, det kan nesten virke som om man hadde - grovt sett - to blokker med velgere: De som ville ha FrP inn i regjering og derfor stemte FrP, og de som ikke ville det og derfor stemte AP.

Jeg klarer heller ikke forstå at noen stemmer (eller ikke stemmer) på et parti basert på hvorvidt de liker eller misliker partilederen. Det er jo politikken som er det viktige her. Hvis et parti får flertall, så er ikke det ensbetydende med at partilederen blir en slags diktator som kan gjøre hva han/hun ønsker vilkårlig.

Lenke til kommentar

Sponheim er ikke en politiker, han er en retoriker som hadde passet bedre på andre områder som han mestrer bedre, som f.eks. i media. Men jeg skjønner godt at folk blir blendet av hans sjarm, bare synd at Harald Eia klarer det samme også. Jeg er overbevist om at Venstre kommer til å komme styrket ut av dette. De trengte denne tankevekkeren for å forstå at en kan ikke bare lene seg arrogant tilbake og tro at de skal få et ord med i alt. Jeg håper det kommer en faglig sterk leder som vil bringe Venstres syn framover, med det tenker jeg å rendyrke sin profil bedre, blir mer moderne, og forstå at partiet ikke er mer verdt enn hva antall mandater på Stortinget tilsier. Det er ergerlig å ikke har mer makt, da en gjerne tror at en vet så mye bedre enn andre, men vi har engang demokrati her i Norge og vi må alle tilpasse oss det.

Jeg håper og tror Venstre kan bringe småpartiene og sentrumsiden fram igjen slik at vi ikke får et tilnærmet topartisystem i Norge.

Lenke til kommentar
Nå håper jeg Venstre forsvinner. Dessverre er ikke det noen garanti mot at de kommer tilbake som i 1993.

Dette valgresultatet gjør meg faktisk forbanna. Noen andre som er det?

Jeg lar meg sjeldent opphisse, spesielt ikke av slike valg hvor alt vil forbli sånn ca ved det samme og vi vil fortsatt være verdens beste land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...