Gå til innhold

Hvorfor kommer ikke Venstre bedre ut av årets valg / hvorfor er ikke Venstre populært? (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke se hvordan Venstre kunne samarbeide med FrP i en regjering når de har så radikalt forskjellig politikk på kjerneområdene. Å si "dette er hva vi mener, stem på oss hvis dere er enig" er egentlig hvordan et parti bør oppføre seg synes jeg. Det er alt for mye tvetydigheter blant politikere for å unngå å miste velgere.

Å ha mange stemmer bør i seg selv ikke være et mål, det viktigste må være at man tydelig får fram hva man står for. Her lyktes ikke Venstre så bra, men de har ihvertfall ikke solgt sjela si for makt ved å samarbeide med et parti som de ikke har noe til felles med.

Lenke til kommentar
Sponheim minner meg om Herman Göring.

Det er lov å begrunne sine argumenter, spesielt når de begrenser seg til reductio ad hitlerum...

Det er norske politikere jeg ikke har sansen for, men det er allikevel en avgrunn mellom dem og historiens despoter på ulike sider.

Hagen frydet seg over endelig å ha fått tatt igjen mot Sponheim. Sponheim på sin side sa det var synd at Hagen sluttet i politikken. Kanskje er Sponheims ego et nummer for stort for Jantelovens Norge, men ingen skal beskylde ham for å være hevngjerrig eller en dålig taper.

Geir :)

Lenke til kommentar
Sponheim minner meg om Herman Göring.

Er det èn politiker som ikke minner om Herman, så må det være Lars.

Ut med deg.

Hvorfor, Robocoop?

Oppblåst og stormannsgal passer på begge. Han hadde ikke mange stemmer bak seg fra før, men frp sine velgere ville han gjerne benytte seg av.

Ja, ja. Nå blir han vel direktør i en statlig etat en plass som takk for innsatsen.

Lenke til kommentar
Sponheim er en politisk selvmordsbomber. Sprenger seg selv og Venstre for å hindre borgerlig regjering.

Premisset ditt er at FrP er et borgerlig parti. Det der vanskelig for meg å se. FRP er et godt gammeldags sosialdemokratisk parti med sterke populistiske trekk. Venstres mandat fra sine medlemmer, meg inklusive, er å fremme en sosialliberalistisk politikk. Det er uforenlig med et samarbeid med FrP. Om han sprengte seg selv i luften for å hindre FrP-politikk her i landet så fortjener han en statue... :)

Så får heller partiet når det har slikket sårene spørre seg om det finnes plass for et stort liberalistisk parti i dette landet. Gjør det ikke det så er det synd, men det er ikke noe argument for å gå på akkord med sin ideologi. Da kunne de jo like gjerne slått seg sammen med Ap med en gang. Det er mer å hente der enn hos FrP, er jeg redd.

Geir :)

Lenke til kommentar
Sponheim er en politisk selvmordsbomber. Sprenger seg selv og Venstre for å hindre borgerlig regjering.

Hahaha, du er bare arg på bakgrunn av at ditt parti står uten makt, til dels Sponheims "legacy". Hah.

Det var smålig av meg, men måtte :)

Jeg gjorde ihvertfall mitt for å hjelpe Venstre, men tydeligvis ikke nok :/

Lenke til kommentar

Venstre kommer nok ikke til å bli noe annet enn et idealistisk miniparti i vår levealder. Vi har det rett og slett for bra i Norge til at noe annet enn populisme (FrP) og tradisjoner (AP og H) kan vinne frem.

Nå som det er sagt, så er det fullt mulig at jeg stemmer Venstre også ved neste Stortingsvalg.

Lenke til kommentar
For et idealitisk og prinsippfast parti som Venstre så er det kjernevelgerne som er det viktigste.

Jeg er redd for at den gamle gode kjernevelgeren snart er historie. Samfunnet utvikler og forandrer seg i raskere tempo. Gamle prinsipper og verdier går i glemmeboken med nye generasjoner.

SV svelger større kameler (allerede nå) ved AP-samarbeidet, KRF har sin kjerne i den eldre delen av befolkningen som vil minke i årene fremover osv.

Ellers så har vi flere refleksjoner her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1152703&hl=

Lenke til kommentar

Jarmo: Vel, Venstre har sin kjerne og potensielle kjerne i den yngre delen av befolkningen. Jeg mener at Venstre absolutt har potensiale for å få lærere og studenter som en del av sin kjernegruppe. Liberalisme er ikke en gammel og utdatert verdi, tvert imot så vil jeg si liberalismen til tider kan bli for langt framme for mesteparten av befolkningen.

Jeg tror også at etterhvert som personværnsproblemer, miljøproblemer og digitale rettigheter øker i fokus, i takt med en eldrende befolkning så vil nok Venstre absolutt ha sine muligheter.

LarsP: Du har nok et poeng der. Jeg tror nok at Venstre kommer seg fra dette igjen, men jeg har ingen innbilning om at Venstre her vil bli noe dominerende parti, men det er heller ikke noe mål i seg selv synes jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...