Gå til innhold

Hvorfor kommer ikke Venstre bedre ut av årets valg / hvorfor er ikke Venstre populært? (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Heisann!

Foreløpig viser kveldens resultat for Venstre 3.9 %, en nedgang på 2 % siden forrige valg. På Wikipedia ser jeg at Venstre har under 10% av de totale stemmene siden 1965! Samtidig fronter jo Venstre nokså aktuelle saker som en klar miljøpolitikk og økt satsing på utdanning. Hvordan har dette seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri skjønt det jeg heller.

De har hatt vanskeligheter med å fremme hva de er for, de har stort sett bare vært midt i mellom, jeg kjenner mange som ikke har peiling på hva Venstre egentlig vil.

Jeg har inntrykk av at Venstre-stemmere er unge, intellektuelle og avveiende. De ser at de fører en veldig fornuftig politikk, de svinger nok også en del mellom valg og er ikke så trofaste som bl.a. Ap-velgere er.

Lenke til kommentar

Sponheim må nok ta en vesentlig del av skylden her. Hans brautende uttalelser og væremåte har nok ført til at mange synes at han er usmakelig.

I tillegg synes jeg for min egen del at Venstre er altfor opptatt av noen få utvalgte saker istedet for å presentere en mer helhetlig politikk. Det blir for snevert og sært rett og slett.

Små rare partier som Venstre og Rødt er vel og bra - så lenge de kan virke som et korreks til resten av politikernorge uten egentlig å ha noen reell innflytelse.

Lenke til kommentar

Uansett om Venstre har gjort det dårlig i år burde folket forstå at å gi de svake partiene på den borgerlige siden (KRF og V) over 4% er nødvending for å ha sjanse til en borgerlig regjering. Vi så det på meningsmålingene før valget at det kunne bli problematisk.

Jeg gjorde min del for å prøve å gi Venstre mandatene sine! Gjorde du? Hvis ikke er du delskyldig i at det ble en Rød-grønn regjering. At alle stemmer på FRP og Høyre er ikke taktisk smart, håper dere har lært en lekse av hva som skjedde i natt!

Lenke til kommentar
Uansett om Venstre har gjort det dårlig i år burde folket forstå at å gi de svake partiene på den borgerlige siden (KRF og V) over 4% er nødvending for å ha sjanse til en borgerlig regjering. Vi så det på meningsmålingene før valget at det kunne bli problematisk.

Vel, det var jo akkurat her Venstre tabbet seg ut siden Sponheim sa at det ikke var aktuelt å støtte Frp. Og det eneste reelle borgerlige alternativet slik det politiske landskapet er nå er med Frp som en del av regjeringen.

Politisk harakiri av Sponheim - ikke bare personlig men også for partiet. Venstre ville uten tvil hatt mye høyere oppslutning hvis de ikke hadde gått så hardt ut mot et borgerlig regjeringsalternativ med Frp som en av deltakerne. En stemme på Venstre hvis man ønsket regjeringsskifte var med andre ord en totalt bortkastet stemme denne gangen og det tror jeg mange skjønte.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at det er mer viktig å følge sine politiske ideologier og meninger, enn å bare prøve å få mest mulig makt uansett betingelser. Det er helt klart at både KrF og Venstre i mange saker er veldig uenig med FrP, og derfor synes jeg det er bra at de faktisk velger å stå for sin egen politikk i steden for å bare være en støttespiller for FrP.

Det er viktig å huske at selv om partiene har blitt delt inn i to grove sider, så har alle de enkelte partiene fortsatt sine egne meninger og ideologier. Som Sponheim sa, tror jeg godt det kan hende at de mistet noen velgere til AP, men jeg tror også at Høyre har kapret en del Venstre-velgere.

Forøvrig synes jeg at Sponheim som person er veldig kul. Det er fint at det finnes noen politikere som har litt humor.

Lenke til kommentar

Jeg synes virkelig Sponheim burde få oppleve å høste litt respekt for å faktisk være prinsippfast og stå ved sine meninger, i motsetning til de fleste andre i bransjen.

At det fører til at Venstre mister velgere, sier vel like mye om velgerne som om Sponheim og Venstre, mener nå jeg.

Lenke til kommentar

Tror folk har flyktet til venstre fordi de har fryktet FRP og at folk har flyktet til høyre fordi de har fryktet at en stemme til Venstre ikke ville gitt en borgerlig regjering uansett.

Synd at det klart mest spiselige partiet på borgerlig side nå er under sperregrensen og jeg håper ikke at de to sentrumspartiene nå vil bli dratt enda lenger til høyre.

Men masse kudos til sponheim som har stått fast på sine saker!

Lenke til kommentar

Det er litt merkelig hvordan folk ser på Sponheims avgjørelser. Jeg satt veldig pris på at han var åpen i god tid før valget med en klar beskjed om at Venstre ikke hadde tenkt å samarbeide med FrP. Det ga meg tryggheten jeg trengte som sikret stemmen til Venstre. Andre har sett på det som arroganse, men personlig setter jeg pris på en politiker som sier "Jeg driter i om vi ikke kommer til makten, vi må stå ved det vi mener og vi er ikke enig nok med FrP til å kunne være i regjering med dem". Spørsmålet er vel kanskje om man ønsker borgerlig regjering eller om man ønsker at partiet sitt skal gjøre det bra - altså om man stemmer taktisk eller følger hjertet.

Lenke til kommentar
Vel, det var jo akkurat her Venstre tabbet seg ut siden Sponheim sa at det ikke var aktuelt å støtte Frp. Og det eneste reelle borgerlige alternativet slik det politiske landskapet er nå er med Frp som en del av regjeringen.

Å si at venstre har tabbet seg ut synes jeg blir litt feil. En regjering med de fire borgerlige partiene hadde blitt en underlig røre. Jeg ser for meg at venstre skulle åpne alle verdens grenser samtidig som frp skulle sende alle asylsøkerne til Afrika :!:

Venstre har hatt en elendig valgkamp som ikke har handlet om annet enn at de ikke vil samrbeide med frp. Jeg tror nok det er mye derfor stemmene har uteblitt.

Lenke til kommentar
Venstre har hatt en elendig valgkamp som ikke har handlet om annet enn at de ikke vil samrbeide med frp. Jeg tror nok det er mye derfor stemmene har uteblitt.
Samtidig mente Sponheim at noe av grunnen var at velgere hadde gått over til de rødgrønne fordi Venstre ikke hadde vært klar nok på at de ikke støttet et mørkeblått frp-alternativ. Som om noen IKKE har fått med seg det.

Nei, de burde vært mer opptatt av å kjøre på sakene i media. "Andre partier er også gode på miljø, andre partier er også gode for næringslivet, men bare venstre er virkelig god på begge deler", f.eks. Kun Venstre-interesserte som har hørt det.

Tror få rømte til venstre, men tror mange rømte til Høyre fordi de ville ha et sikkert regjeringsskifte.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvorfor Sponheim går rundt og tror at Venstre har mistet velgere til de rødgrønne og ikke til Høyre? Sitter han på andre målinger enn det resten av verden gjør?

Men i mine øyne kunne ikke valget fått et bedre utfall. Jeg ble direkte glad når nyheten om Sponheims avgang og V under sperrelinjen ble servert. Nå slipper jeg forhåpentligvis trynet til denne tullingen og er man heldig så vil partiet enten visne bort eller reise seg fra asken som et seriøst parti som bryr seg om flere ting enn miljø og asylsøkere som skal vaske gulv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...