Gå til innhold

Hvordan koble sammen hjemmekinoen..

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg et Sony surround anlegg, DAV-DZ860W, som jeg har tenkt å koble sammen med min Sony Bravia TV og Playstation 3.

Men sliter litt med hvordan jeg skal koble alt dette sammen :blush:

TV'n og anlegget er jo greit, men er usikker på hva jeg skal gjøre med PS3'n.

Har tidligere trodd at jeg skulle koble PS3'n til forsterkeren, og så videre til TV'n. Men når jeg fikk forsterkeren, så ser jeg at det ikke er noe HDMI In på forsterkeren. Bare HDMI Out.

Har lest i manualene både til anlegget og TV'n, men klarer ikke å bli så mye klokere.

Leste noe om at jeg kunne koble PS3'n rett inn i TV'n, og bruke en optisk lydkabel fra TV'n og til forsterkeren.

Anlegget er kombinert forsterker og DVD-spiller, men jeg har ikke tenkt å bruke DVD spilleren noe særlig, da jeg skal bruke PS3'n.

Er det noen som kan noe om dette?

Hvordan innstillinger må jeg evt. bruke på TV'n?

Hvordan blir lydkvaliteten når lyden går fra PS3'n via TV'n og for så og bli dekodet i forsterkeren?

Noen som kan hjelpe meg med dette, slik at jeg får best løsning og best mulig lyd? :innocent:

--

JohnMartin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hdmi fra forsterker opp i TV.

HDMI fra PS3 opp i TV

Optisk eller Coax kabel fra PS3 til forsterker. (antar at den har coax/optisk inn?)

Så må du selvsagt gjøre noen instillinger inne på PS3en for at den skal forstå at den sender ut lyd på coax/optisk og bilde på HDMI (mulig nyere oppdateringer gjør at den sender ut på alle signaler samtidig da, det vet jeg ikke helt)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

I tillegg må du sette ps3en til å sende "bitstream" på optisk/koaks lydutgang på dolby digital og dts (ikke truehd og master audio). Først da får du skikkelig surroundlyd på dette her.

EDIT: Du skal IKKE koble lyd fra tven til anlegget. Det er en uoptimal løsning.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Med optisk kabel fra ps3 til forsterkeren vil du få standard surround lyd som du er kjent med fra DVD spillere. Bildet som folk sier her, sender du rett til TVen for det beste bildet.

De nye HD formatene kan kun sendes via hdmi og selv med optisk kabel får du ikke de. Ganske enkelt pga at optisk ikke kan overføre nok datastrøm.

Lenke til kommentar
I tillegg må du sette ps3en til å sende "bitstream" på optisk/koaks lydutgang på dolby digital og dts (ikke truehd og master audio). Først da får du skikkelig surroundlyd på dette her.

EDIT: Du skal IKKE koble lyd fra tven til anlegget. Det er en uoptimal løsning.

Okey, da får jeg prøve å skaffe meg en optisk kabel imorgen :)

Men hva er dette med truehd og master audio?

Hvis jeg sender "bitstream", er det da forsterkeren som tar seg av all kodingen, eller ps3'n?

Skjønner ikke helt dette med all den forskjellige lyd typene :hmm:

Lenke til kommentar
Bitstream er det som lar forsterkeren dekode ja. Ikke bruk noe sånne egne sony-standarder. En helt vanlig optisk kabel gjør susen :)

Master audio og true hd er nye lydformater som gir deg bedre lydkvalitet om du har et anlegg i litt råere prisklasse.

Okey, får prøve imorgen da.. hvis jeg får tak i en optisk kabel :)

Men regner med at selv om jeg ikke kan bruke Master audio og true hd, så får jeg vel god surround lyd likevel? :roll:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

hei

lurte på noe;

jeg har en samsung 6-series tv, yamaha rx465 forsterker, ps3 og laptop med hdmi inngang.

hvordan kan jeg koble opp dette på best mulig måte?

har brukt dette til nå men er ikke helt fornøyd:

ps3 eller laptop -> forsterker -> tv. alt dette via hdmi

jeg kan da ikke høre på mp3 fra laptop via aux kanal mens jeg f.eks spiller fifa pga forsterker må stå på hdmi 1 kanalen.

håper på svar. har plundra med dette i noen dager og finner ikke helt ut av det på egenhånd.

Lenke til kommentar

Om det er slik at du vil høre på mp3-musikk over stereoanlegget MENS du spiller fifa10 og har fifa10-lyd fra tven, så ville jeg koblet på følgende måte:

PS3 ---> HDMI til TV

---> Optisk kabel til RXV465

Laptop --> HDMI til RXV465

Alt annet: via RXV465

Husk forøvrig å sette ps3-lydutganger til "bitstream", om ikke så får du ikke ekte surroundlyd :)

Lenke til kommentar
Om det er slik at du vil høre på mp3-musikk over stereoanlegget MENS du spiller fifa10 og har fifa10-lyd fra tven, så ville jeg koblet på følgende måte:

PS3 ---> HDMI til TV

---> Optisk kabel til RXV465

Laptop --> HDMI til RXV465

Alt annet: via RXV465

Husk forøvrig å sette ps3-lydutganger til "bitstream", om ikke så får du ikke ekte surroundlyd :)

takk. funket bedre det her. men finner ikke pc på hdmi 2 på tven. har kobla ps3 på hdmi 1. kanskje noe på pc jeg må fikse..

Lenke til kommentar
Husk at du må sette RXV465 på rett kanal da, HDMI input X (der du kobla til pcen). Om ikke, så får du ikkenoe signal på tven.

men får ikke bilde på tv hvis jeg kobler laptop -> via hdmi til forsterker. går jo ikke noe hdmi rett fra forsterker som kan sende bildet videre til tv. prøver bare å koble hdmi fra laptop til tv så bare lyd via optisk. er ikke noe hdmi kabel i forserker nå

Lenke til kommentar

Ja, men jeg mente fortsatt at RXV465 skal kobles til tv med HDMI.

Optisk kabel er lyd FRA tv og ps3 til receiver. HDMI fra receiver til TV er for alt annet av bildeenheter som er koblet til receiver :).

Dette er jo da som sagt kun for at du skal kunne få hørt på mp3lyd o.l. over musikkanlegget mens du spiller ps3 på tven. Da må det kobles slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...