Gå til innhold

Suroundanlegg og diverse nybegynner spørsmål.

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå til innkjøp av en ny tv Samsung LE40B535. Og i den annledning vil jeg kjøpe et suroundanlegg. Jeg har aldri vært borti noe anlegg utenom vanlige pc høytalere så er helt grønn på dette. Jeg har kikket litt på Dynavoice F-6 EX Sort 5.0 m/Yamaha RX-V465, er det bra?

Det jeg vil bruke sammen med dette er pc med hdmi, nintendo wii med component cable og dvd spiller med hdmi.

Jeg skal gå til innkjøp av et Sapphire Radeon HD 4350 skjermkort som gir bilde og 7.1 lyd via hdmi kabel.

Men hvordan kobles alt dette sammen så jeg får bilde fra tven og lyd fra anlegget? Hvilke kabler trenger jeg osv?

Håper på gode svar fra dere som kan med dette.

Mvh ekwathne :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HDMI-kabler! Suverent best og enklest! Fører HD-lyd og HD-bilde om dette sendes!

Wii´en må ha komponent som du nevner, du må ha lydkabler også da komponent ikke fører lyd. Optisk/coax er bra, analoge stereokabler er helt greit. Kjøper du en bluray-spiller også, er det bare å kjøpe en HDMI-kabel for å få max HD-lyd og bilde!

Tilslutt høyttalerkabler.

Endret av hypnotize7
Lenke til kommentar

Begge skjermkortene er mye for pengene men ikke akkurat "gamer" kort, der må du betale mer (men likevel mye for pengene også mtp spilling)..

4850 gruser 4670 i spill, men bruker mer strøm og blir også en del varmere, pga varme så ikke kjøp passivt kjølt 4850 (mens 4670 fungerer fint med passiv kjøling)..

Alt er avhengig av budsjett ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Heisann! Jeg kjøpte meg et billig og greit Philips hjemmekino anlegg for 1 år siden eller noe.. Jeg har en 37" Full HD tv fra Samsung som hjemmekino anlegget er koblet opp til. DVD spilleren har HDMI utgang (og 1080p). Jeg har ikke HDMI kabel og når jeg spiller av filmer på DVD spilleren er kvaliteten dårlig. Jeg har også en Xbox 360 med standard HD kabler (Ikke HDMI) som følger med. På xboxen er bilde perfekt og jeg har fått til surround lyden.

Så er spørsmålene:

Får jeg ikke HD kvalitet uten HDMI kabelen?

Og hvis jeg vil ha en Blu-Ray DVD spiller, kan jeg koble til de gamle høytalerne?

På forhånd takk for svar! :)

Lenke til kommentar

På Xbox 360 kan du bruke standardkablene og få HD ja.

På DVD spilleren bruker du sannsynligvis SCART nå? HDMI vil gi deg bedre bilde, men det vil aldri bli HD, ettersom en ren DVD spiller ikke støtter HD. Den vil muligens oppskalere bildet, men det blir ikke på magisk vis mer detaljert bilde.

Om du kan koble til en evt. blu-ray spiller kommer helt ann på om surroundanlegget ditt har HDMI input. Du burde kunne koble lyden til det og BR spilleren til TV'en med HDMI kabel uansett?

Lenke til kommentar

Tusen takk for godt svar. Alle høytalerne er koblet direkte inn i dvd spilleren. Vanligvis pleier det vel å være en forsterker uten om?

Og ja jeg bruker scart kabel. Det er også noen mottakere for "Video Out", men jeg bruker ikke noen ledninger til den.. Bildet er ganske skurrete og jeg får ikke til HDMI'en. Koblet til HDMI ledning, men på selve Setup menyen er det noe som heter HDMI install, men jeg kunne ikke trykke på den. Den var på en måte låst.. Vet dere noe om dette?

Lenke til kommentar
Tusen takk for godt svar. Alle høytalerne er koblet direkte inn i dvd spilleren. Vanligvis pleier det vel å være en forsterker uten om?

Og ja jeg bruker scart kabel. Det er også noen mottakere for "Video Out", men jeg bruker ikke noen ledninger til den.. Bildet er ganske skurrete og jeg får ikke til HDMI'en. Koblet til HDMI ledning, men på selve Setup menyen er det noe som heter HDMI install, men jeg kunne ikke trykke på den. Den var på en måte låst.. Vet dere noe om dette?

Kan du ikke opplyse om hva slags utstyr dette gjelder? Litt lettere å kikke på bilder av baksiden av de ulike boksene så du ikke blir misforstått. De fleste produsenter av sånt utstyr har bilder av produksjonen på hjemmesidene sine.

Komponent-video inngang er krav for HD-ready logoen, noen påstår det gir analog HD-bilde (http://en.wikipedia.org/wiki/HD_ready). Sant eller ikke, komponent kan gi bedre bilde enn Scart etter min mening - gitt man har greie kabler! Opplever at billigkabler lager skikkelig difust bilde, så sats noen kroner på en bedre kabel! Komponent-kontakten ser sånn ut; http://en.wikipedia.org/wiki/File:Component_video_jack.jpg

Det beste hadde vært om forsterkeren din kunne konvertere alle kilder inn til HDMI, så du slapp unna med en kabel til TV´n! Sjekk ut at alle boksene som er koblet til HDMI har rett oppløsning! Dette kan være problemet med bildet ditt. Som sagt hadde det vært greit å vite hvilket utstyr dette gjelder for å gi best mulig råd.

Ha en god helg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...