superinvestoren Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Ja, men jeg har ikke tenkt til å stikke til JetCarrier og hente pakken. Jeg tenkte at de skulle sende den videre til meg... Lenke til kommentar
Kavinsky Skrevet 15. november 2009 Forfatter Del Skrevet 15. november 2009 (endret) Selvfølgelig skjønner jeg det, men du kjøper ikke et produkt av JetCarrier, du kjøper en tjeneste. Det er de som sender varen du betaler for som merker gaver. Altså ledd nr. 1 i dette eksempelet: Ralph Lauren (feks.) --> UPS (feks.) --> JetCarrier --> Fremme hos deg. Det er altså selger som har ansvaret for dette, ikke fraktfirmaet. Endret 15. november 2009 av Kavinsky Lenke til kommentar
fkm Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Ja, men husk på at den du bestiller av ikke merker sendingen for internasjonal frakt, fordi de sender til JetCarrier som er i USA, og så merker JetCarrier pakken på nytt med ditt navn, adresse osv. Så det er JetCarrier som setter på fortollingsseddelen, hvor man merker av verdi, om det er gave osvosv... Så JetCarrier har muligheten til å merke pakken som gave, men jeg tviler på at de gjør det. Lenke til kommentar
Kavinsky Skrevet 16. november 2009 Forfatter Del Skrevet 16. november 2009 Ah, det var jeg ikke klar over. Lenke til kommentar
fkm Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Du hadde vel skjønt det om du tenkte deg om:P Bestiller du noe fra f.eks. RL skriver du jo inn adressen til JetCarrier, og ikke din egen. Da er det jo ganske obvious at JetCarrier må skrive på din adresse;) Lenke til kommentar
elroy Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Det er en utbredt misoppfatning at det hjelper å merke ting med gave, det er kun fra privatpersoner du får lov å motta gaver toll og mvafritt opptil 1000 NOK. Er avsender et firma skal det toll/momses inn såfremt verdien er over 200 NOK. Lenke til kommentar
fkm Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Ja, men det finnes firmaer som er villige til å merke pakken som den skulle vært en gave fra en privatperson. Bestiller man f.eks. fra visse steder i Asia er det så og si standard prosedyre. JetCarrier kommer nok derimot ikke til å gjøre det, men jeg valgte å påpeke at de har muligheten, fordi de må endre adresse og sette på tollseddel. Lenke til kommentar
dePt Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Ren hypotetisk problemstilling: Ei veninne av meg flytter til USA. Så skal hun sende meg baggen som hun lånte av meg når hun dro. Denne har en verdi på nermære 3000 NOK. Må jeg da betale moms for å få tilbake min egen bag? Evt. kan vel hun sette verdien på pakken på f.eks. 500 NOK, og så går den igjennom uten problemer. Dvs. om den så skulle bli borte er jo jeg fucked. Lenke til kommentar
HOHOHOHO222 Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Det jeg ville ha gjort er å fortelle venninnen din at enten så kan hun prise pakken til en lavere verdi, slippe moms, men da måtte risikere å erstatte baggen om den ble borte. Eller å prise den rett og betale moms. Du gjorde henne en tjeneste ved å låne henne baggen, og da har hun selvfølgelig ansvar for at den kommer trygt tilbake. Kostnadsfritt. Endret 18. januar 2010 av shoop Lenke til kommentar
dePt Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Hehe, blir nok å prise den ned i så fall. Problemstillingen jeg skisserte over er vel den reelle problemstillingen med noen få modifikasjoner. Du skjønner sikker tegningen Lenke til kommentar
dePt Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Yey dobbelpost! Jeg skal (som sagt) bestille noe fra en amerikansk nettbutikk som skal sendes til ei jeg kjenner i USA som så skal sende det hit som gift. Jeg skriver da hennes adresse inn som "shipping adress" og min adresse som "billing adress". Må jeg da betale moms på produktet? Eller spiller det ingen rolle? Lenke til kommentar
geil Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Riktig at du oppgir din adresse som billing og hennes som shipping, det har ingenting å si for utfallet på tollbehandlingen. Lenke til kommentar
dePt Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Takk for at du bekreftet det. Da var en større bestilling utført, og da er det bare å glede seg til pakken ramler i postkassa her hjemme. Må en tur på tvers av USA først, så jeg må nok smøre meg med tolmodighet. Lenke til kommentar
Pinup Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Om jeg bestiller flere varer i en forsending, både veske og bikini, vil de tolle alt da? Eller bare bikinien? Og går bikini som undertøy? Lenke til kommentar
geil Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Bikini faller antageligvis under Tolltariffens posisjon 62.11.1200 (badedrakter for damer eller piker) og tollplikt bestemmes av opprinnelsesland. MVA på 25% må betales så lenge vareverdien i forsendelsen er over 200 kroner, så med mindre enten bikinien eller vesken koster mindre enn 200 kroner spiller det ingen rolle om de sendes hver for seg eller felles. Lenke til kommentar
Tartan Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Man må da betale toll for kosmetikk o.l. Lenke til kommentar
nexus555 Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Hørte rykter om at toll grensa skulle heves i Norge pga noe EU greier. Noen som vet hvordan det står til med den saken? Lenke til kommentar
geil Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Det står ikke til i det hele tatt. Det blir lovet før hvert stortingsvalg, men er tydeligvis svært vanskelig å gjennomføre etter valget. Lenke til kommentar
Stoop kid Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 (endret) Får man tilbake MVAen man returnerer en vare man ikke vil ha? Er det en spesiell prosess for dette? Edit: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131803&epslanguage=NO#reparasjon Doh, dette gjorde jeg selvfølgelig ikke da jeg sendte varen tilbake. Endret 26. mars 2010 av Stoop kid Lenke til kommentar
CRJ700xxl Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Hei! Vet noen om hvor mye verdi av varer man kan ta med hjem etter man har vært på ferie uten å måtte fortolle eller betale mva? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå