Kavinsky Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 (endret) TOLL- og MVA-behandling v/ netthandel Her finner du en nyttig liten samling av informasjon vedrørene de mange spørsmålene som florerer på dette forumet ang. hva man må fortolle, hva det koster osv. Alle pakker som har en samlet under 200,- eksl. frakt slipper du å fortolle, samt betale MVA. Toll er en skatt på varer over grense som skal sikre staten inntekt på innførsel av varer. Den type toll vi som her inne skal forholde oss til er "innførselsestoll". Når man skal beregne toll er det både tollbelagte varer og tollfrie varer. For tollbelagte varer varierer satsene en skal bruke, men på klær er det 10,7 % som gjelder. Tollfrie varer: - elektroniske produkter (TV, PC, DVD-spiller med mer) - DVD - CD - skriver - skanner - kikkert - kamera - sko og støvletter - bildeler - møbler - alt sportsutstyr, unntatt sportsklær - briller og solbriller - vesker, bagger, ryggsekker - sanitærartikler (badekar, vasker, duskabinett) - kosmetikk (sminke, kremer, såper, sjampo) - barnevogner - sykler - verktøy (elektronisk og mekanisk) - pyntegjenstander - drikkeglass, varer av glass (speil m.v. ) - service og porselen - plakater MVA - Merverdiavgift Dette er en avgift som staten krever inn på kjøp og salg av varer her til lands. Denne avgiften skal legges til prisen selger krever for varen. Pr. 2005 var den norske momsraten 25 % og dette står ved lag pr. dags dato. Dette er en stor inntektskilde for den Norske stat, så stor at den faktisk er den største. Gaver Når man sender gaver må dette spesifiseres på forsendelsen, men de aller største og seriøse nettbutikkene merker ikke pakker som gaver. Det finnes dog noen litt mer useriøse som skriver ned verdien på pakken din til under 200,- så du slipper dette, men dette er ikke da en gaveforsendelse. Kjøper du derimot fra feks. ebay.com kan det nok hende at selger er villig til å gjøre dette, i og med at det selges fra en privatperson som like gjerne kunne vært i din familie. Da må forsendelsen merkes som gave, og ikke overstige en verdi på 1000,-. Hvordan Tollvesenet kommer frem til det, er forfatter noe usikker på. Hvordan regner jeg så toll og MVA på varene mine? Jo, det letteste vil være å forholde seg til følgende nettside: Tollvesenets Importkalkulator Her kan du enkelt og greit plotte inn diverse info om din bestilling og få ut den endelige prisen. (Husk på at du må regne med et fortollingsgebyr fra bedriften som har spedisjonsansvaret for din pakke. Være seg Posten, UPS, FedEx, DHL o.l. Eksempler på beregning Tollfri vare (under 200,-): Joggesko: 199,- + Frakt: 50,- + Toll: 0,- + MVA: 0,- Totalt: 249,- Tollfri vare (over 200,-) Joggesko: 500,- + Frakt: 150,- + Toll: 0,- + MVA: 162,50 (25 % av 650,-) - varer + frakt Total:812,50 Tollbelagt vare (under 200,-) Genser: 199,- + Frakt: 50,- + Toll: 0,- + MVA: 0,- Total: 249,- Tollbelagt vare (over 200,-) Genser: 500 + Frakt: 150,- + Toll: 69,55 (10,7 % av 650,-) - varer + frakt + MVA: 179,89 (25 % av 719,55) - varer + frakt + toll Total: 899,44 Nyttige linker Universal Currency Converter Tollvesenets Importkalkulator Det Norske Tollvesen - Netthandel: import av varer kjøpt på Internett Posten Aftenpostens Netthandelskalkulator (ikke like grundig som tollvesenets) Håper du er noe klokere, og kikker innom denne tråden før du poster enda et spørsmål i underforaene. Moderator, feel free to "stick" it. Bilde og mye info er hentet fra http://no.wikipedia.org Endret 15. september 2009 av Kavinsky 3 Lenke til kommentar
Jonas. Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Meget bra Kav, jeg er også grundig lei av alt dette toll-pratet... Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Gaver Når man sender gaver må dette spesifiseres på forsendelsen, men de aller største og seriøse nettbutikkene driver ikke med nedskriving av verdi på forsendelser. Kjøper du derimot fra feks. ebay.com kan det nok hende at selger er villig til å gjøre dette. Da må forsendelsen merkes som gave, og ikke overstige en verdi på 1000,-. Hvordan Tollvesenet kommer frem til det, er forfatter noe usikker på. Synes du fikk med alt for lite på dette punktet. Nedskriving av verdi har jo ikke noe med merking som gaver å gjøre. Lenke til kommentar
Kavinsky Skrevet 14. september 2009 Forfatter Del Skrevet 14. september 2009 Kunne du fyllt inn det du mener mangler? Jeg er litt grønn på det feltet. Ser nå at det selvfølgelig at det ikke har noe å gjøre med dette Lenke til kommentar
thrice Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Godt tiltak Kavinsky! Jeg legger den til på mote- og velvære for dummies Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 (endret) da er tråden gjort sticky. edit: jeg har lagt ved et regneark jeg en gang i tiden lagde for å regner ut den totale kostnaden på varer som ble kjøpt fra utlandet. regner med at valuttaen må oppdateres men elers skal den være grei å bruke. Endret 15. september 2009 av ilpostino Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Jeg måtte betale 202,- i toll når jeg fikk vesken min her om dagen. Lenke til kommentar
Kavinsky Skrevet 15. september 2009 Forfatter Del Skrevet 15. september 2009 Hmm, da ville jeg hørt sjekket litt rundt med tollvesenet om hvorfor, når det er en tollfri vare. Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Toll og tollgebyr er to helt forskjellige ting, husk å ikke blande disse. Det med merket som gaver er etter min erfaring kun om det er fra privatpersoner, da kan sendingen ha en verdi opptil 1000,- Er det butikker, så hjelper det ikke med merket som gave. Varer over 200,- blir tollet uansett. Lenke til kommentar
Kavinsky Skrevet 15. september 2009 Forfatter Del Skrevet 15. september 2009 Skal føye inn det du har skrevet Lenke til kommentar
multisync Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Noen som også kan forklare saksgangen med hvordan man får tilbake MVA på et produkt man returnerer, eller slipper å betale det på det produktet du bytter det med? Lenke til kommentar
Kavinsky Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2009 Det har jeg lyst til å finne ut av også. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Jeg måtte betale 202,- i toll når jeg fikk vesken min her om dagen. Toll eller moms? Lenke til kommentar
superinvestoren Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Merker Jetcarrier som gave? Lenke til kommentar
Kavinsky Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 Det er bare avsender som kan merke forsendinger som gave. Lenke til kommentar
superinvestoren Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Men det er vel de som er avsender... Lenke til kommentar
dTd Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 (endret) nice tiltak er hårprodukter ala voks under kosmetikk ? si for eksempel jeg har lyst å bestille meg di:fi eller renati fra en engelsk side med gratis frakt, så kan jeg bestille over 200 kr grensen uten å måtte betale toll? edit: leifern... Endret 5. november 2009 av dTd Lenke til kommentar
Kavinsky Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 Vil regne med det ja. Men du må fortsatt betale 25 % MVA da. Lenke til kommentar
dTd Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 ah stemmer, blanda sammen de to :o skylder på hodepine (A) men fortsatt digg å slippe de ekstra 10 % Lenke til kommentar
Kavinsky Skrevet 15. november 2009 Forfatter Del Skrevet 15. november 2009 Men det er vel de som er avsender... Sent svar, men om noen andre som leser lurer på det samme, så er ikke JetCarrier avsender. De er et spedisjonsfirma som lar deg opprette en adresse i USA slik at du kan bestille fra sider som kun sender "US Only". Bestiller du noe fra feks. Ralph Lauren sender de pakken til din JetCarrier adresse, og RL er da avsender. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå