C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Jeg har et spørsmål om UV-filtre - og bare så det er sagt, akter jeg ikke å starte noen sånn hissig filterdiskusjon som det har en tendens til å oppstå her. Jeg foretrekker egentlig å ikke ha UV-filtre foran objektivene mine, men jeg har hørt at det faktisk har en positiv effekt på bildekvaliteten når man bruker film, siden den ikke kan ha noe eget filter mot usynlig lys, som digitale sensorer har. Imidlertid har jeg hørt rykter om at de fleste typer nyere film er såpass motstandsdyktig mot UV-lys at man ikke trenger noe filter foran glugga. Kan noen av- eller bekrefte dette? Filmen jeg skal bruke er T-Max 400, og om det skulle ha noe å si er objektivet et Zuiko 50/1.8 Blacknose. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 (endret) UV filter på film har sin nytteverdi, grunnet SLR kamera ikke har noe AA filter som blokkerer dette lyset ute. DSLR har jo innebygd UV-filter foran sensoren. Edit: UV-filter på SLR vil i sterkt sollys gi mer naturlige farger. Endret 14. september 2009 av TGB Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 UV filter på film har sin nytteverdi, grunnet SLR kamera ikke har noe AA filter som blokkerer dette lyset ute. DSLR har jo innebygd UV-filter foran sensoren. AA er noe annet. Det er tre filtre foran sensoren: AA, IR og UV. Dvs. Leica og en del MF har ikke AA filter. Edit:UV-filter på SLR vil i sterkt sollys gi mer naturlige farger. Et godt UV filter er greit å bruke på et analogt kamera. De fleste moderne filmer er riktignok lite følsomme for UV; men jeg er usikker på det også gjelderde morsomme filmene som T-Max. Tom Lenke til kommentar
Anew Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 (endret) Nå er det slik at multicoating er et ganske så effektivt UV-filter i seg selv. I følge Bjørn Rørslett (som jo bla. bedriver UV-fotografi), så blokkeres mer enn 80% av UV-strålingen av objektivet. Jeg kan ikke noe særlig om film, men Kennyboy insisterer på at moderne film ikke er UV-følsom. Generelt er det så mange misforståelser og myter ute og går rundt UV-filterbruk at jeg tenderer til å tro ham... Edit: Det ser etter litt googling ut som om f.eks T-max TMX ikke er særlig UV-følsom. Endret 14. september 2009 av Anew Lenke til kommentar
TGB Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Så konklusjon er at nyttverdi til UV filter på film er avhengig av film + coating på objektiv. Prøvde ikke å antyde at AA-filter på DSLR sensor var et UV-filter alene, men at det blokkerer UV-stråler er vi alle enig om (for de kamera som har slike filter foran sensoren). Tror man dermed trygt kan si at UV-filter klarer man seg uten også på SLR. Lenke til kommentar
arela Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Mener at jeg engang i tiden fikk råd om at Skylight var vel så bra som UV filter, med unntak som f.eks påskefjellet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå