Gå til innhold

Hvilken fag som privatist for generel studiekompetanse? (Vitnemål vedlagt) HASTER

Mantisen

Anbefalte innlegg

Hei

Det har seg slik at jeg har strøket i noen fag i løpet av de 3 årene jeg gikk medier og kommunikasjon. Jeg fullførte VGS nå til sommeren, men jeg skal ta fagene jeg fikk stryk i som privatist til jul.

Fristen for oppmelding hos privatistweb er 15. september, så det haster egentlig litt.

Legger ved vitnemålet mitt (som ikke er noe å skryte av i det hele tatt)

karaktererkompetansebev.jpg

Som man kan se har jeg fått karakter 1-en på MAT1001 (matematikk praktisk første året) mens MAT1005 har jeg fått 2-to (matematikk praktisk siste året) Må jeg da ta MAT1001, eller må jeg ikke det siden jeg sto 3. året?

Målet er altså å oppnå generel studiekompetanse. Men jeg er usikker på om jeg må ta eksamen i alle fagene hvor det står 1-en? Noen sier jeg må, andre sier jeg ikke må. "Det kan ikke stå 1-en på vitnemålet noen plass om du sal ha generel studiekompetanse" ble jeg fortalt av læreren. Andre sier f.eks MAT1001 faller bort om jeg sto MAT1005.

Hvordan er det med fagene hvor jeg har fått standpunkt-karakter 1-en men stått til eksamen?

Om jeg må ta ALLE fagene hvor det står 1-en blir det altså seks eksamener!

Håper noen kan gi meg et korrekt svar på dette :( Har ringt til skolen også, men jeg får aldri et konkret svar fra de - noe som er veldig dårlig synes jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har tatt kun de fagene du *må* (altså ikke tatt flere fag enn timeplanen krever) kan du ikke ha noen enere på vitnemålet, rett og slett fordi timetallet blir for lavt. Du har rett og slett ikke bestått nok fag til å få GENS.

Følgende er minstekrav til FAG for å få GENS:

- norsk (393 timer) (Du har alle)

- engelsk (140 timer) (Du har alle)

- matematikk (224 timer) (Du mangler 84 timer)

- naturfag (140 timer) (Du har alle)

- samfunnsfag (84 timer) (Du mangler 84 timer)

- historie (140 timer) (Du har alle)

Som du ser mangler du matematikk og samfunnsfag for å bestå fagkravet.

Etter gammel ordning måtte man ha bestått fag tilsvarende 90 uketimer over 3 år, altså fulltids studier, for å få GENS. Etter ny ordning tilsvarer dette cirka 2500 timer (2523, for å være eksakt). Du har bestått 2318 timer, og mangler altså cirka 180 timer for å bestå timekravet. Du vil få 168 av dem ved å bestå matte og samfunnsfag. Da mangler du cirka 20-30 timer til.

Etter min bedømmelse trenger du altså å ta opp matte, samfunnsfag, og minst ett fag til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...