Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøp av hus. Månedlige utgifter?

Anbefalte innlegg

Hei hei, trass i min unge alder har jeg sett litt på økonomien sammen med min far og ser at jeg skal kunne klare et lån til å kjøpe meg hus. Dette virker veldig interessangt, men vil gjerne gå litt dypere i researchen før jeg går på et så stort prosjekt.

Spørsmålet er, med en enebolig:

-Hvor mye må jeg regne med at strømregninga ligger på (omtrentlig med lavt forbruk) (Del gjerne i sommer og vinter)

-Komunale avgifter, hva må jeg regne der? (Ta gjerne et overslag heller enn et underslag)

-Og sist men ikke minst alle andre utgifter som må komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strømregninga varierer mye utifra boligtype og størrelsen på husstanden og strømprisen. Ikke uvanlig at en frittliggende enebolgi bruker 20-25.000 kwh i året, mens en blokkleilighet ligger på ca 5.000 kwh. Grovt sagt vil det meste av forbruket komme om vintern men jeg tror de fleste som har a-konto får disse utgiftene nokså greit fordelt utover året.

Komunale avgifter variere mye fra hver kommune, undersøk med den kommune du planlegger å bo i.

Andre ting: forsikringer og vedlikehold.

Hvis du heller får en moderator til å sette denne i økonomi-tråden så får du sikkert bedre respons.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg lagde et excel-dokument for noen jeg kjenner for ikke så lenge siden slik at de kan holde oversikt over utgifter med huset. du kan jo se om det er noe du kan bruke. (eneste som mangler er vel at det settes opp en post for vedlikehold men det er ikke noe i veien for at folk kan gjøre det fortløpende).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...