Gå til innhold

Oljeboring i Lofoten, hva vet du? (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Sjekk igjen... Det jeg sier at det er en helt for jæ***g fordeling i Norge. Oljeindustrien er vil kunne gi Den nordlige delen av Norge en mer stabil økonomi slik at vi også kan ta del i en økning, økonomisk samt befolkningsvekst.

Vi vil kunne få inn mere penger som kan gå til vår landsdel slik at vi kan bygge mere veier, få en bedre skole, nye sykehus, privatnæringen vil kunne få oppleve en oppgang osv...osv..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet om noen på Haramsøyene som importerer stein fra India. Marmorstein. Ja, stein. Kanskje verdens billigste vare per kilo. Og likevel frakter vi det 15000 km fra India til Norge og spyr ut enorme mengder diesel på veien. Dette et er et prakteksempel på hvor kunstig lav oljeprisen er i dag. Hvor vil FrP på liv og død bore den opp og selge den for en slikk og ingenting?

Lenke til kommentar

Oljeprisen stiger/synker ikke om vi åpner lofoten for leteboring.

Er vell kleint med kvalitetsmarmor å få fatt i her til lands eller noe sånn da, selv om vi har nok av både marmor, skifer, qvarts og annen "stein".

Båt er det rimeligeste transortmiddlet på kloden, fyringsolje/tungolje som båtene går på er svært billig i forhold til raffenirert kvalitetsolje.

Fyringsoljen er på mange måter det som er igjenn når man har hentet ut det gode av råoljen.

Lenke til kommentar
Oljeprisen stiger/synker ikke om vi åpner lofoten for leteboring.

Jeg føler du så noe i mitt eget innlegg som jeg ikke så. Hvor er det du vil hen?

Er vell kleint med kvalitetsmarmor å få fatt i her til lands eller noe sånn da, selv om vi har nok av både marmor, skifer, qvarts og annen "stein".

Båt er det rimeligeste transortmiddlet på kloden, fyringsolje/tungolje som båtene går på er svært billig i forhold til raffenirert kvalitetsolje.

Fyringsoljen er på mange måter det som er igjenn når man har hentet ut det gode av råoljen.

Så lenge det lønner seg å frakte stein rundt halve jordkloden fremfor å hogge den ut i hjemfylket er oljen såpass billig at boring er en latterlig tanke.

Lenke til kommentar

Jeg ville vist ikke noe sted, enten har jeg bladet fra et annet innlegg i en annen tråd, eller så kortsluttet noe :p

Det er vell ikke akkurat oljen som gjør at steinen er billigere i India?

Kloden trenger olje, derfor produserer vi. At den kan spares kan jeg i en viss grad være med på, om man utsetter produksjon i et sårbart området er det jo en ekstra bonus.

Men jeg vil igjenn presisere at selv om man leteborer, må ikke feltet nødvendigvis bygges ut nå om oljen skulle være der.

Lenke til kommentar
Det er vell ikke akkurat oljen som gjør at steinen er billigere i India?

Det er prisen på olje som gjør at det er billigere å både hogge ut og frakte steinen via India. Hadde oljeprisen vært høyere hadde det ikke lønt seg å hente steinen fra India fremfor å hogge den ut i Norge.

Hele greia var bare et eksempel på at oljen er ganske billig i dag, og at det vil lønne seg å vente.

Lenke til kommentar
dette er fakta som er hentet direkte fra Oljeindustriens Landsforening.

Norge har verdens reneste oljeutvinning, og derfor er det bedre for verdensmiljøet at Norge står som leverandør enn andre land.

Utslippene ved forbrenning forblir de samme, uansett om det er Norge eller Saudi-Arabia som produserer oljen. Målet må være å redusere både forbruk og produksjon, dermed blir det et klimatiltak å la oljen utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja ligge i fred.

Hvor stor kan aktiviteten i Nordland VI, VII og Troms II bli?
  • Samlet ressurspotensial 1,5-3,5 mrd fat o.e. olje og gass
  • Kan skapes anslagsvis 1000-2000 permanente arbeidsplasser på land, de aller fleste i regionen.
  • Det vil gi betydelig aktivitet og arbeidsplasser på forsyningsbaser og hos lokale leverandører

Befolknings Vekst hammarfest (oljeindustri) kontra Lofoten Vesterålen (uten olje)

1000 - 2000 permanente arbeidsplasser er et tall som er hentet ut fra intet, ved snøhvit opplevde befolkningen en "boom and bust" høy aktivitet under utbyggingsfasen, men deretter stilnet det. Når det gjelder veksten for Hammerfest skyldes det at folk i distriktene rundt flytter inn til byen.

Her er noen eksempler fra Snøhvit utbyggingen knyttet til verdiskapning:

• 92% av kontraktene pr. april 2006 hadde gått til selskaper basert i Stavanger, Bergen, Grenland og Akershus
  • Kun 8% av de samlede investeringene hadde da blitt foretatt i Nord - Norge. Av disse investeringene kom mestparten innen leie av bygg og anleggsmaskiner, samt anleggsarbeid og funksjoner inne vakthold og renovasjon
  • Arbeidere ble leid inn fra kompetansemiljøer fra oljeklyngen i sør, og flydd tilbake igjen. En periode var det for eksempel direkteflygninger mellom Hammerfest og Stord.
  • Innen såkalt oljespesifikk industri, eller leverandørindustri, var det i april 2006 gjort investeringer på i underkant av 1% av det totale investeringsvolumet

Når det gjelder nedgangen i fiskeriene skyldes dette flere ting, men det viktigste er at nok at politikerne ikke ønsker å satse på fiske og det trengs færre folk pr båt en tidligere. Allikevel er fiskeriene en viktig verdiskapning til regionen og mange av småsamfunnene baserer seg på fiskeriene. I tilegg er salg av fisk er Norges nest største eksportnæring. Fisk er en fornybar ressurser som kan vare, i motsetning til olja.

Lenke til kommentar

Argumenter ala "det er veldig liten sjanse for store oljeutslipp, så bare sett i gang!" blir bare for dumt. Der er som å kjøre bil uten ansvarsforsikring, og tenke "det er veldig liten sjanse for å kollidere". Men så skjer det, du kjører ned en person som dør eller blir invalid.

Nei til olje i nord før et bra oljevern er på plass - et oljevern som fungerer i et hav med bølger.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Fiskedød-alarmen i Lofoten avblåst

Ikke engang et gigantisk oljeutslipp i 50 dager vil true fisk i de omstridte feltene ved Lofoten, ifølge en Veritas-rapport.

Her er hovedtrekkene i Lofoten-rapporten

Sannsynligheten for at det skal skje en ulykke dersom det åpnes for oljeboring i Lofoten, anses som liten. Men konsekvensene kan bli store, konkluderer rapporten som torsdag ble overlevert miljøministeren.

Lenke til kommentar

Kan så langt meddele mine funn i de "dypere studier" av konsekvensutredningen..

Konsekvensene av seismikk [...] for skade på naturresursene vurderes som neglisjerbar

Det som likevel er den største frykten (skipstrafikk hele og alene) er faren for uhell med en oljetanker lastet med olje er fra Russland. 72% av alle ulykker med tankskip er vurdert å ikke medføre utslipp

Det er funnet grunn til å konkludere at ulykkesrisikoen forbundet med petroleumsvirksomheten og sjøtransport ikke vil endre seg vesentlig frem mot 2025, til tross for økt aktivitetsnivå.

Sjansen for utblåsning og skipshavari er svært lav

Lav risiko for tap er marint dyreliv (enkelte områder er mer følsomme enn andre)

Det er imidlertid ikke gjort en vurdering av miljørisiko i hele forvaltningsplanområdet, fordidet fortsatt gjenstår metodiske utfordringer på dette Det er derfor ikke mulig å trekke slutninger vedrørende helhetlig miljørisiko i område for forvaltningsplanområdet verken av de analyser som ble gjort for 2003 eller som nå er gjort for 2025

Lenke til kommentar
Det blir faktisk oss som bor her. Personlig sitter jeg med en følelse at Norge er Oslo-Trondheim, mens lengre nord er en fremmed land

Er sant det, og blir olje/gass så blir det lite ringvirkninger i nord. Det meste av verdier blir pumpet sørover. føler litt at det er VÅR olje og ikke dem i sør sin :)

Artig er det også at Norges oljeproduksjon er unlatt alle miljø/klima diskusjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...