Gå til innhold

Grafikkort - Noen med peiling?

azzi777

Anbefalte innlegg

Hei, da var tiden inne for å skaffe seg nytt grafikkort igjen. Siden sist jeg kikket på skjermkort-markedet, har det skjedd mye, selv om jeg har prøvd som best å få med meg hva som har skjedd.

Jeg har begrenset valget mitt til fire oppsett rundt 2000 kr:

2x XFX HD4870 512MB

2x PowerColor HD4870 1GB

1x Sapphire HD4890 2GB

1x XFX HD4890 1GB

Etter å ha lest noen tester, lener jeg mest mot oppsett nr. 2, men det ville vært greit hvis noen med mer kunnskap på området kunne forklare hvilken jeg burde velge, performance-messig. Eventuelt kan dere linke til bedre oppsett rundt 2000-merket.

Takk for alle svar!

EDIT: Så akkurat forumet Maskinvare->Skjermkort. Ser ut til at jeg plasserte denne tråden i feil kategori. Kan en moderator flytte den?

Endret av azzi777
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

Det er det jeg har lent mest mot også. En ting, har 2GB VRAM mye å si? Noe sier meg at PowerColor bare er et billigmerke som bør unngås, men som sagt, har jeg ikke så mye erfaring.

Burde jeg gå for 2x XFX 512MB, eller 2x PowerColor 1GB?

Endret av azzi777
Lenke til kommentar
Takk for svar.

Det er det jeg har lent mest mot også. En ting, har 2GB VRAM mye å si? Noe sier meg at PowerColor bare er et billigmerke som bør unngås, men som sagt, har jeg ikke så mye erfaring.

Jeg ville ikke kjøpt skjermkort med mindre enn 1GB minne i dag. Hvis man ser tester av 1GB vs 2GB skjermkort i høye oppløsninger spesielt og med mye AF og AA så faller 1GB kortene igjennom fullstendig, mens 2GB kortene holder ytelsen meget bra.

512MB kort vil da mest sannsynlig falle igjennom enda raskere, og selv med 1680x1050 vil man kanskje kunne oppleve denne "nedturen" med bare 512MB minne. Såfremt det er en relativt tung grafisk tittel og med AF og AA aktivert.

2GB viser seg å være viktig ved oppløsninger over 1920x1200 når AF og AA er aktivert. Derfor gikk jeg personlig for 2x 4890 1GB kort når jeg bestilte nye kort i går. Da jeg spiller i 1920x1080 på min skjerm.

Anyway, jeg ville ikke kjøpt med bare 512MB. Prisforskjellen er uansett liten, og man taper ikke akkurat ytelse på å ha mye minne (selv om 2GB utgaven av 4890 viser seg å klokke _litt_ dårligere enn 1GB utgaven, og ytelsen derfor blir bittelitt dårligere enn 1GB utgaven, med mindre man trenger mer enn 1GB minne. Da faller 1GB utgaven fra hverandre totalt, mens 2GB utgaven peiser på fortsatt).

Istedenfor 2x 4870 1GB kort ville jeg kanskje ha kjøpt 1 stk 4890 1GB kort. Også kan du heller legge til et ekstra 4890 kort senere om du trenger mer guffe. Disse kortene får du allerede helt nede i ~1500kr per stk.

Lenke til kommentar

Takk for godt svar!

Noe sier meg at det er verdt det å skvise ut litt mer penger, og kjøpe 2x XFX HD4870 1GB. Har et bedre forhold til XFX. Får se på det.

Tror ikke jeg vil kjøpe et kort nå, og et kort senere. Dette blir nok en engangsinnvestering som jeg vil ha i et par år, også kjøpe helt nytt oppsett.

Takk igjen for ditt utfylte svar.

Endret av azzi777
Lenke til kommentar
Takk for svar.

Jeg ville ikke kjøpt skjermkort med mindre enn 1GB minne i dag. Hvis man ser tester av 1GB vs 2GB skjermkort i høye oppløsninger spesielt og med mye AF og AA så faller 1GB kortene igjennom fullstendig, mens 2GB kortene holder ytelsen meget bra.

512MB kort vil da mest sannsynlig falle igjennom enda raskere, og selv med 1680x1050 vil man kanskje kunne oppleve denne "nedturen" med bare 512MB minne. Såfremt det er en relativt tung grafisk tittel og med AF og AA aktivert.

2GB viser seg å være viktig ved oppløsninger over 1920x1200 når AF og AA er aktivert. Derfor gikk jeg personlig for 2x 4890 1GB kort når jeg bestilte nye kort i går. Da jeg spiller i 1920x1080 på min skjerm.

Anyway, jeg ville ikke kjøpt med bare 512MB. Prisforskjellen er uansett liten, og man taper ikke akkurat ytelse på å ha mye minne (selv om 2GB utgaven av 4890 viser seg å klokke _litt_ dårligere enn 1GB utgaven, og ytelsen derfor blir bittelitt dårligere enn 1GB utgaven, med mindre man trenger mer enn 1GB minne. Da faller 1GB utgaven fra hverandre totalt, mens 2GB utgaven peiser på fortsatt).

Istedenfor 2x 4870 1GB kort ville jeg kanskje ha kjøpt 1 stk 4890 1GB kort. Også kan du heller legge til et ekstra 4890 kort senere om du trenger mer guffe. Disse kortene får du allerede helt nede i ~1500kr per stk.

To kort med 1 GB hver for seg, betyr ikke 2 GB. 2 1 GB kort i CrossFire betyr at de har 1 GB minne å gå på. Så dine to HD4890 1 GB har ingen betydning og relevans for spill/oppløsninger som krever 2 GB minne - fordi de som sagt bare har 1 GB hver for seg...

Når det er sagt så er jeg enig at det lønner seg å kjøpe to HD4870 1 GB ihvertfall dersom du skal eller tenker å kjøre oppløsninger over 1650X. Dersom du ikke skal ha det i løpet av de neste to år så vil 2 stk HD4870 512 holde. Forskjellen fra det billigste 512 til 1 GB er liten, så det taler vel uansett for 1 GB versjoner.

Lenke til kommentar
Takk for svar.

To kort med 1 GB hver for seg, betyr ikke 2 GB. 2 1 GB kort i CrossFire betyr at de har 1 GB minne å gå på. Så dine to HD4890 1 GB har ingen betydning og relevans for spill/oppløsninger som krever 2 GB minne - fordi de som sagt bare har 1 GB hver for seg...

Når det er sagt så er jeg enig at det lønner seg å kjøpe to HD4870 1 GB ihvertfall dersom du skal eller tenker å kjøre oppløsninger over 1650X. Dersom du ikke skal ha det i løpet av de neste to år så vil 2 stk HD4870 512 holde. Forskjellen fra det billigste 512 til 1 GB er liten, så det taler vel uansett for 1 GB versjoner.

Jeg har ikke skrevet at 2 kort med 1GB minne hver vil gi 2GB minne ;)

Jeg har skrevet at ETT kort med 2GB minne har en fordel så snart man er i en situasjon som bruker mer enn 1GB minne. Og at kort med 512MB minne lett kan komme opp i en situasjon hvor du trenger mer minne, og at ytelsen da vil stupe. Deretter har jeg basert på dette anbefalt å kjøpe et kort med 1GB minne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...