Gå til innhold

Heter det "fritt for" eller "tomt for"


ophylicious

Tomt eller fritt for?  

70 stemmer

  1. 1. Hva heter det?

    • Tomt for
      56
    • Fritt for
      14


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Som trådnavnet sier, lurer jeg bare på om det heter: Fritt for eller tomt for. F.eks; Fri for kaffe. Jeg mener dette er fullstendig galt. For ikke snakke om hvor feil det høres ut.

 

De jeg sitter med sier:

 

Fritt for melk, fri for mat, fritt for bensin osv.

 

Det heter TOMT for melk og for ikke snakke om TOM for bensin.

 

Mens jeg skriver denne tråden kommer de med enda et eksempel. Fritt for penger på konto. Djiz.

 

Det her går jeg rett og slett ikke med på :p

 

Ja, dette er faktisk en veldig tåpelig tråd, men det irriterte meg grønt. Litt humor må man ha mens man jobber med oppgaver :p

Endret av Skrefsrud
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nynorskordboka:

18 som er utan; lens, tom, snau vere f- for mat matlaus / det er f-tt for mus no / boka er kjemisk f- for humor heilt utan / særl i sms: alkoholf- / feberf- / feilf- / isf- / rentef- / syndef-

Altså er fritt tillatt i denne tydninga i nynorsk.

Bokmålsordboka:

15 tom, uten det er f-tt for mus / være kjemisk f- for helt uten / særl sms: alkoholf-, feilf-, isf-, syndf-

Her er det ikke like klart. Deler av forklaringa er den samme som den i nynorskordboka, men det står ikke forklart med alle de orda. Men det kan være latskap fra ordbokforfatterne.

 

Jeg vil si at begge deler er like viktig. Man kan sikkert skrive begge deler, og man kan heilt sikkert si begge deler.

 

Men ordet fri stammer fra ei form for tysk, mens tom stammer fra norrønt, så tom er bedre norsk viss en skal se puristisk på det.

 

Men generelt i norsk finnes det ingen riktig måte å snakke, bare noen feil (som sjøttkaker, en hus ...)

Lenke til kommentar
Man kan utvilsomt si begge deler, men de har forskjellig betydning. Fritt for er i positiv betydning, mens tomt for er i negativ betydning. Eksempler:

 

Positivt: Fritt for rotter, fritt for nynazister, fritt for mygg og andre skadedyr.

 

Negativt: Tomt for kaffe, tomt for mat, tom for bensin.

 

Dette høres logisk ut. Støttes.

Lenke til kommentar
Man kan utvilsomt si begge deler, men de har forskjellig betydning. Fritt for er i positiv betydning, mens tomt for er i negativ betydning. Eksempler:

 

Positivt: Fritt for rotter, fritt for nynazister, fritt for mygg og andre skadedyr.

 

Negativt: Tomt for kaffe, tomt for mat, tom for bensin.

 

Dette høres logisk ut. Støttes.

Forskjellig bruk i forskjellige landsdeler. Jeg tror de sier "fritt for" i Nord-Norge. Jeg er trønder. "Tomt" her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...