Gå til innhold

Øvelseskjøre med andre kjøretøy enn bil?

Mannen med ljåen

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig glad i ordningen der man kan øvelseskjøre med Pappa for å få mengdetrening.

Har hørt at dette ikke er lov i Danmark.

Hvor er det lov, og hvor er det ikke lov?

Og hvorfor ikke?

Hvilke andre kjøretøy enn vanlige biler gjelder ordningen for? Hva med minibuss, buss, traktor, motorsykkel, lastebil, osv..?

Hva med mopedbil og ATV?

Kan en taxisjåfør lære sønnen sin å kjøre mens han er på jobb?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ta det siste først: Førerkortmessig er det intet i veien for at han lærer opp sønnen sin, men hvis han er "på jobb" mens han gjør det kan han miste løyvet sitt.

Når det gjelder øvelseskjøring er dette regulert av trafikkopplæringsforskriftens annet og tredje kapittel. Man kan ha privat øvelseskjøring i alle klasser.

Så lenge ledsager er over 25, har gyldig førerkort i vedkommende klasse og har hatt slik uavbrutt de siste fem år kan han øvelseskjøre. Hvis det øvelseskjøres med minibuss (D1) eller buss (D) kan det ikke være med andre passasjerer (med mindre de er aktivt med i opplæringen). Hvis det øvelseskjøres på offentlig vei kan det ikke være flere enn ledsager og elev i kjøretøyet.

For å øvelseskjøre på beltemotorsykkel (S), moped (M), eller motorsykkel (A, A1) skal ledsager ha instruksjonsmulighet via toveis radiokommunikasjon og visuell kontakt. Elev og ledsager skal også være utstyrt med refleksvest som bakfra tydelig viser L (hvis det er lærer/skolekjøring skal det være tydelig "SKOLE").

Hvorfor Danmark ikke tillater det vet jeg ikke. Antageligvis fordi Danmark ikke tillater deg å begynne opplæring før to måneder før din 18-årsdag, og har et høyere timekrav (i Norge trenger man strengt tatt bare to/tre timer, sikkerhetskurs på bane og sikkerhetskurs på vei).

Lenke til kommentar

Forstår jeg det riktig?

Jeg har hatt lappen for BMS i 3 år nå.

Kan jeg når som helst øvelseskjøre på offentlig vei med vogntog eller dobbeltdekkerbuss, bare føreren sitter ved siden av? Privat, uten å ta det i regi av en skole?

Har aldri sett et tungt kjøretøy med L.

Noen bussjåfører som vil la meg øvelseskjøre bussen sin? Nå i kveld? Uten å ta noen teori?

Ikke ofte jeg mener loven er for slapp :-P

Såvidt jeg forstår utifra tidligere innlegg, er den eneste begrensningen at jeg ikke får ha med meg folk som ikke er relevante for øvelseskjøringen.

Lenke til kommentar
Forstår jeg det riktig?

Jeg har hatt lappen for BMS i 3 år nå.

Kan jeg når som helst øvelseskjøre på offentlig vei med vogntog eller dobbeltdekkerbuss, bare føreren sitter ved siden av? Privat, uten å ta det i regi av en skole?

Du bør ha grunnkurs tungt kjøretøy først, men det er ikke et krav såvidt jeg forstår. Ellers, ja.

Har aldri sett et tungt kjøretøy med L.

Det er fordi L'en ikke er obligatorisk på tungt kjøretøy, se forskriftens § 3-2 -- den er bare obligatorisk for klasse B. Du trenger heller ikke ekstra speil.

Forskriften er skrevet ut fra utgangspunktet at alle tar klasse B først -- og dermed lærer trafikale grunnprinsipper som kan videreføres til større kjøretøy.

Såvidt jeg forstår utifra tidligere innlegg, er den eneste begrensningen at jeg ikke får ha med meg folk som ikke er relevante for øvelseskjøringen.

Korrekt.

Lenke til kommentar
Du bør ha grunnkurs tungt kjøretøy først, men det er ikke et krav såvidt jeg forstår. Ellers, ja.

Jo, i lovverket du linket til i forrige innlegg, så skal grunnkurs tungt kjøretøy gjennomføres i trinn 1 av opplæringen. Altså før øvelseskjøring finner sted.

kapittel 16.

Lenke til kommentar

Speil og L er bare obligatorisk på førerkort klasse B, som nevnt. For å få førerkort klasse D1 må du gjennomføre veiledningstimer (mellom trinn 2 og 3; og 3 og 4), sikkerhetskurs på veg, og kurs i ulykkesberedskap.

Jo, i lovverket du linket til i forrige innlegg, så skal grunnkurs tungt kjøretøy gjennomføres i trinn 1 av opplæringen. Altså før øvelseskjøring finner sted.

kapittel 16.

Det er ikke noe krav om at trinn 1 i opplæringen for tunge kjøretøy er bestått før øvelseskjøring finner sted. Bestemmelser om øvelseskjøring er inntatt i kapittel 2 og 3. Kapittel 16 bestemmer innholdet i kurset, og når det skal tas i den formelle opplæringen. Det er bare førerkort klasse B som stiller krav til trafikalt grunnkurs (trinn 1) før man kan begynne å øvelseskjøre.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Kan jo legga til at det er krav om at han som øvelseskjører i klasse CEDE er nødt til å ha klasse B før han øvelseskjører privat. (går han transportfag å kjører med lærer er det ikke et krav). Forøvrig må man værra 20 år før man får lov å øvelseskjøre med buss (D1 og D).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...