Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Lærerne snakker om oss!

Anbefalte innlegg

Hei

Er det slik at alt det læreren sier om oss med andre lærere skal vi få vite? Altså at de skal fortelle alt de sier om oss uten at vi vet det.

Ene læreren min sa at de hadde hatt møte og der hadde de snakket om hver enkelt elev, og da sa en i klassen at vi hadde rett til å vite alt de sa om oss.

Håper dere greidde å lese dette og at dere vet om svar.

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror nok de pratet om at dere trengte å bruke mer tid på å lære norsk. :p

Men for å svare ordentlig så nei, dere har ingen rett til å vite hva de prater om uavhengig av hva de prater om. Og ja, det er selvsagt helt normalt at lærere diskuterer elevene sine i forhold til undervisning.

Endret av Pivotal
Lenke til kommentar

iKent: Ja, lærere har taushetsplikt om noe blir fortalt læreren konfidensielt, men er usikker på om den gjelder innad i lærerstaben og om den så gjør det så var ikke dette noe konfidensielt uansett.

Thommisen: Dette er verken unormalt eller galt. Det sier vel seg selv at lærere prater om elevene sine med andre lærere?

Endret av Pivotal
Lenke til kommentar

Pivotal:

Ikke alltid. Jeg hadde en runde på min forrige lærer i norsk, da jeg fant ut at hun satt å skravla dritt om meg med kusina mi(hun visste ikke at kusina mi var kusina mi xD, så hun fortalte jo dette til meg senere) så viser jo bare at mange lærere ikke klarer å overholde taushetsplikten sin.

Hun ser meg forøvrig ikke lenger inn i øynene når jeg møter på henne på skolen.

Lenke til kommentar

Taushetsplikt er absolutt i Norge. Man kan bryte plikta hvis det er fare for liv. Brudd på denne plikten er grunn til å få personen sparket. Hvis en person bryter denne taushetsplikta uten gyldig juridisk grunn, vil få anmerkning på det permanente rulleblad og vil bli nektet å jobbe innenfor områder som krever taushetsplikt.

Er man nødt til å snakke om en person, så skal man kun bruke fornavn eller fiktive navn.

Lærere som har deg i klassene sine kan snakke fritt om deg, men de kan ikke gjøre med andre lærere.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke vi(elever) har rett til og vite alt lærerene sier om oss.

Husker i 9ende så kom det en sånn inspektør til klassen vår og spurte hva alle het, så kom hun til meg og spurte : hva heter du da?, da sa jeg Truls(ikke mitt ordentlige navn), og hun bare. åååå, så du er truls, ja..

Da ble jeg drit sur, og spurte om hva de snakket om når de snakket om meg, men hun gadd ikke svare..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...