Eivor Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Har et trådløst routermodem fra Telenor, merke Thomson Speedtouch ST780. Problemet er at det trådløse signalet er svært dårlig og detter ut hele tiden. Har prøvd å koble til en pc bare en meter eller to fra routeren, med samme resultat. Har omgått problemet med å kable en Linksys trådløs ruter til Speedtouch, får da fullt trådløst signal fra Linksys til alle maskinene. Har også prøvd å plassere Speedtouch ruteren på nøyaktig samme plass som Linksys'en står. Syns det er noe rot med to routere, finner heller ikke ut hvordan jeg kan få åpnet porter når de skal gå gjennom begge ruterene. Spørsmål 1: Er det noen som har eller har hatt samme problem? Og i tilfelle har noen løsning på dette. Spørsmål 2: Er det mulig å bruke ett annet router modem enn det som ble levert av Telenor? Spørsmål 3: Åpning av porter gjennom to rutere? (Bør kanskje starte en ny tråd om dette?) Lenke til kommentar
Oto2moto Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Spørsmål 1: Er det noen som har eller har hatt samme problem? Og i tilfelle har noen løsning på dette. Test å endre kanal og hastighet på modem og nettverkskort for å se dette hjelper? * 802.11 Mode = B/G Only * Channel = 1, 6 eller 11 Spørsmål 2: Er det mulig å bruke ett annet router modem enn det som ble levert av Telenor? Så lenge du kan manuellt legge inn PPPoE-tilkobling på modemet skal det fungere fint. Altså ditt brukernavn/passord som du har fått tildelt av Telenor. Spørsmål 3: Åpning av porter gjennom to rutere? (Bør kanskje starte en ny tråd om dette?) Et alternativ for oppsett kan være slik (Evt. feilmeld til Telenor, mulig du får nytt modem): Endringer Speedtouch: * åpne porter til ønsket IP-adresse Endringer Linksys: * sette opp SSID og kryptering * skru av dhcp-server Deretter kan du koble fra LAN-utgangen på modemet til f.eks port 1 på ruteren. NB! Husk at du ikke når Linksys ruteren uten fast IP-adresse på datamaskin etter denne endringen. Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 14. september 2009 Forfatter Del Skrevet 14. september 2009 Hjertelig takk for svar. Det med å forandre innstillinger på nettverkskortet skjønte jeg dessverre ikke noe av. Innstillingene i Speedtouch ruteren gikk greit. Det sto på 802.11 Mode = B/G, så ikke noe til "only", men det var også et valg med 802.11 Mode = (legacy)B/G. Ble ikke bedre med legacy. Så forandra jeg på kanalene, Speedtouch sto på auto, men med channel 1 oppført. Linksys sto på channel 6. Satte Speedtouch til manuelt valg og channel 6 og Linksys til 11. Sjekka så signalet (bruker XP)og nå var signalet gått opp fra 1 til 4 streker! Håper det varer og at jeg kan pakke vekk Linksys'en. For sikkerhetsskyld sparer jeg på forklaringen om oppsett gjennom to rutere. Takker igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå