chrstein Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Her ble det mye lesestoff etterhvert!:0) Jeg reagerte bare litt på at Nikon sine kitobjektiver (er de jeg kjenner) blir omtalt som crap. Jeg har kjøpt både D70 (DX17-80mm) og D40 (DX18-55mm) med standard kitobjektiver og vært veldig fornøyd! Disse objktivene blir stadig rost for å ha gode optiske egenskaper i forhold til forventningen. De lave forventningene skapes av billig plastikk og ting som lite brukervennlige fokusringer, det har dere rett i. Men gode bilder blir det likevel. For meg er det viktigere at den optiske kvaliteten er bra enn at man kan fokusere manuelt. For meg er det litt rart å se at noen ser fokusringen som en avgjørende egenskap, jeg rører den i alle fall kun en svært sjelden gang. Har flere ganger opplevd at autofokusen i kamera er bedre enn den i mitt øye og har derfor tilpasset meg effektive måter å bruke AF. Det eneste jeg har savnet på kitobjektivene mine er bedre lysstyrke. E de seneste utgavene av Nikon sine kitobjektiver har man introdusert VR (VirreReduksjon), noe som i mange tilfeller kan veie opp for den labre lysstyrken. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Nå tror jeg at markedsavdelingene hos de forskjellige kameraprodusenter har bedre føling med hva som lønner seg i den store verden en en gjeng med foto entusiaster her i forumet. I det kamerasegmentet vi snakker om her så ser det ut til at pris er veldig viktig. Det er vanskelig å selge inn et dyrere objektiv til en førstegangs speilrefleks kjøper som ikke trur han/hun kommer noen gang til å fokusere manuelt. En overbevisende selger i fotobutikken kunne kanskje overtalt noen, men mye av handelen foregår på nett der muligheten til å påvirke kjøperen er minimal. Når billedstabilisering plutelig ble en markedssak på billige speilrefleks kamera var alle produsentene kjapt ute med løsning enten i huset eller med nye kit objektiver med stabilisering. Hadde det vært marked for kamera kit med bedre linser så vær sikker på at en kameraprodusent hadde vært der.... Helt enig i alt du skriver her. @ chrstein Kit-objektivene kan gi OK bilder, men i forhold til et kvalitetsobjektiv blir kitobjektiv lekebil mot monstertruck. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå