Gå til innhold

Hjelp til valg av solid kniv

Bjerknez

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en kniv som i hovedsak skal brukes til litt jakt, samt spikking og kapping av greiner og kvister. Jeg har sett på følgende kniver så langt:

Cold Steel Master Hunter

Brusletto Hunter

Strømeng "samekniv"

Helle "lappelandskniven"

Buck 194 Alpha Hunter

Buck 498 Ergo Hunter Pro

Alle disse knivene ser jo flotte ut men vil ikke ha en kniv som er beregnet for gaveskapet, men en kniv som tåler skikkelig mye.

Jeg er ikke noen ekspert på kniver, men jeg hadde en brusletto kniv for noen år siden (husker ikke hva den hette) som bladet løsnet inni håndtaket. Når man holdt fast kniven og bøyde bladet frem og tilbake beveget bladet seg ca. 1mm. hver vei og man kunne høre en liten tikkelyd. Dette var kun etter 4 ukers bruk. Derfor så er jeg litt skeptisk til Brusletto....

Jeg har også hatt "Helle Lappelandskniven" som jeg kjøpte i millitæret. Denne var virkelig solid og ble aktivt brukt gjennom hele tjenesten og fikk virkelig kjørt seg. Problemet er at jeg synes den er LITT for stor til de mindre oppgavene... Dessuten så synes jeg den nå har blitt litt sløv, og jeg er ingen racer på og slipe kniver.

Jeg har lest litt rundt på nett om karbonstål etc. og jeg er ute etter en kniv som har ett hardt blad som ikke trenger å bli slipt på lang lang tid.

Budsjettet mitt for kniv er maks 1.500kr.

PS! Hva er egentlig forskjellen på Helle Lappelandskniven" og "Strømeng-kniven"?

Når jeg var i millitæret så var det Helle Lappelandskniven som var "inn". Men jeg leste i en annen post her at det nå var Strømeng som leverte kniver til forsvaret....

Uansett.... jeg vil altså ha en skikkelig solid kniv, som tåler ett støkk.

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt, men har hvertfall god erfaring med Brusletto Bamse. Selv har jeg ikke hatt den veldig lenge, men en kamerat har hatt sin i 3-4 år. Han mistet den også under jakta et år, og fant den igjen like fin etter et år i skogen.

Om denne blir litt for mye "pyntekniv" for deg, kan du jo kikke på brusletto hunter eller storbukken. Helle jegermeister er også alternativ.

Lykke til med valget, en god kniv skal vare lenge! :)

Lenke til kommentar

Blir nok en Cold Steel Master Hunter denne uken tenker jeg.... i tillegg til at jeg fra før har en Helle Lappalandskniven (samekniv) som kan brukes til de "tunge" jobbene.

Var og holdt i en Cold Steel Master Hunter her om dagen og må si at denne kniven føltes vesentlig mer solid enn Brusletto og Helle knivene (som dem også hadde der).

Cold Steel Master Hunter kostet dog 990,- og Brusletto Hunter/Bamse kostet i underkant av 500kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...