Gå til innhold

Blueray på ps3. Hvordan fylle hele bildet?

panthex231

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

om du har en widescreen 16:9 flatskjerm så vil det blir svarte striper på filmer som ikke er 16:9.

Det har ingenting med blu-ray å gjøre, du vil få samme problemet på en dvd som ikke er 16:9.

Det er mange fordeler med å bruke en annen aspect ratio enn 16:9 når en lager filmer, men det kan være litt kjipt når en skal se dem på liten tv :)

Mer om aspect ratio under

http://en.wikipedia.org/wiki/Aspect_ratio_%28image%29

btw: de fleste actionfilmer er ikke 16:9 :)

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar
Hei, jeg testa en blue ray film på playstation 3, men jeg fikk ikke fylt hele skjermen med bilde. Det er svart strek under og over bildet. Vet noen ossen jeg får fiksa det? Har en LG 32"

DIn tv er en standard 16:9 widescreen regner jeg med? De fleste filmer som lager som er blitt vist på kino tidligere for å så komme på disk lages i et annet format. Enten 2.39:1 eller 1.85:1 format. Dette fører til at når man ser en slik film på 16:9 tv at det kommer svarte streker oppe og nede.

Mulig tv'en har en funksjon som gjøre at du kan "zoome" eller "stretche" bilde slik at det passer hele skjermen, men da vil enten bilde bli kuttet på sidene eller så vil bilde bli strekt opp og ned slik at mennesker og det som er på bilde blir uvanlig høyt og smalt.

Jeg vil påstå at du får det beste bilde ved å akseptere at de 2 svarte strekene er det.

Mye info om emnet her: Aspect Ratio

Endret av Morfiril
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...