# offline Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 (endret) Som den lange tittelen sier; Beste måte å forberede bilder for print i plakat størrelser. Sikkert mange her inne som har gode tips? Jeg bestilte 10 stk. 75*50cm fra JP da de hadde 10kroners tilbudet. Da eksporterte jeg rett ut fra lightroom i s-RGB, 100% JPG kvalitet, org. størrelse og standard oppskarping for glossy papir. Vil det være bedre å ta bildene inn i PS som 16-bit PSD og sette image size til det plakaten er på og så lagre til 8-bit JPG s-rgb? Hva gjør dere før filene blir sendt over til print hos JP etc.? Endret 13. september 2009 av Ildhode Lenke til kommentar
se# Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Jeg ville staret med å beskjære til 3:2-format hvis ikke bildet har det allerede for å være sikker på å få akkurat ønsket utsnitt. Så spørs det hvor mange piksler du har igjen å jobbe med. 50cm er jo omtrent 20 tommer, og vil du ha 300dpi må du levere bildet i rundt 6000x9000 punkter. Nå er sannsynligvis 300dpi vel mye for et så stort bilde. Du kan sikkert gå ned til 200dpi uten problemer, og da trenger du "bare" 4000x6000 punkter. Så sitter du med en Sony A-900 (eller mellomformat) så har du nok piksler rett fra kamera uten å interpolere. Når du har bestemt deg for oppløsningen du vil levere i kan du eksportere fra LR eller gå via PS hvor du også kan gjøre softproofing. Ser ingen store prinisppieller forskjeler på å gjøre prosessen fra LR eller PS. I PS har du muligens mer kontroll (jeg har ikke printet noe særlig fra LR). Du må jo uansett forstørre bildet (gitt at det er nødvendig), oppskarpe for å kompensere for at bildet mister skarphet i prosessen, og så (eller samtidig) oppskarpe for printing (slik du gjorde med filene du snedte inn). Når det gjelder fargerom ser jeg ingen fordeler med å beholde stort fargerom mens du forstørrer. Det er imidlertid en del svakheter med prosessen beskrevet over, og det er ikke sikkert at det vil gi noe bedre resultat enn det du fikk. Problemet er at du (eller i hvertfall jeg) ikke aner hva JP gjør med bildene. Sansynligvis vil mange av bildene de lager komme inn fra folk som overhodet ikke tenker på egen oppskarping eller å forstørre bildet på forhånd så de har sannsynligvis allerede dette innarbeidet i sine automatiske rutiner, så da spørs det om det du gjør er bedre enn ders rutiner. Det kan jo også være et problem at bidlene får dobbel oppskarping hvis du ikke har mulighet for å velge bort dette steget. Så for å få en ideell prosess må du ha mulighet til å skru av oppskarpingsleddet hos JP, og egentlig bør du vite ha fargeprofilen for printeren+papiret de bruker for den kan godt ha større fargerom enn sRGB. Har de en prosess som forstår fargeprofiler kan det godt være at aRGB vil være en bedre profil, eller om du konverter til deres printerprofil istedenfor sRGB, men sRGB er selvsagt et fornuftig valg gitt at du ikke kjenner disse parametrene siden det er standarden som de i hvertfall må forholde seg til. Så jeg ville først prøvd å finne ut litt om prosessen hos JP, deretter ventet på neste 10-kronerstilbud og sendt inn 2-3 varianter av samme bilde, et uten egen preprosessering og så kanskje en versjon optimalisert for 200dpi og en for 300dpi, da vil du jo fort se om det er noe å hente på egen prosessering. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 300dpi er nesten overkill på a3-a2, hvertfall på de utskriftene jeg har gjort. Nå hadde riktignok jeg en del pixler å gå på men bildet var en go del croppet også. Den oppskarpingen som LR gjør er ikke helt like den PS gjør, dvs jeg synes LR gjør den litt soft til tider. Jeg skarper heller opp i PS og haker av LR oppskarpingen. Utskriftene er i tråd med fargeprofil på egen dedikert maskin og skriver. Lenke til kommentar
espenoen Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Det er imidlertid en del svakheter med prosessen beskrevet over, og det er ikke sikkert at det vil gi noe bedre resultat enn det du fikk. Problemet er at du (eller i hvertfall jeg) ikke aner hva JP gjør med bildene. Sansynligvis vil mange av bildene de lager komme inn fra folk som overhodet ikke tenker på egen oppskarping eller å forstørre bildet på forhånd så de har sannsynligvis allerede dette innarbeidet i sine automatiske rutiner, så da spørs det om det du gjør er bedre enn ders rutiner. Det kan jo også være et problem at bidlene får dobbel oppskarping hvis du ikke har mulighet for å velge bort dette steget. Så for å få en ideell prosess må du ha mulighet til å skru av oppskarpingsleddet hos JP, og egentlig bør du vite ha fargeprofilen for printeren+papiret de bruker for den kan godt ha større fargerom enn sRGB. Har de en prosess som forstår fargeprofiler kan det godt være at aRGB vil være en bedre profil, eller om du konverter til deres printerprofil istedenfor sRGB, men sRGB er selvsagt et fornuftig valg gitt at du ikke kjenner disse parametrene siden det er standarden som de i hvertfall må forholde seg til. Kort kommentar om oppskarping hos JP. Jeg forstørret en del bilder på samme tilbudet. Slo av automatisk redigering. Allikevel har jeg en følelse av at de har en ganske kraftig oppskarping inne default. De bildene som hadde maksimal skarphet, fikk artifakter (ikke haloer, men noe annet krimskrams). De mer softe bildene ble mye bedre. Jeg sendte en epost til JP uten å få noe godt svar. Hvis noen vet noe om dette er jeg interessert. Hvis dette ikke kan endres på, vil jeg faktisk vurdere å softe ned bilder før forstørring neste gang. Lenke til kommentar
jxxxixxx Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Jeg bestilte også bilder fra samme tilbud. Noen var oppsamplet til 200 eller 300 dpi, mens andre var i originalstørrelse, som ga en noe lavere dpi. Kan ikke si at det er de helt store forskjellene ved betraktning av bildene, men det er naturligvis vanskelig å sammenligne når det ikke er det samme bildet med og uten oppsampling. Hadde ellers ikke problemer med det espenoen nevner med artifakter o.l Mitt hovedproblem med bildene på blankt papir fra Japan Photo er at de er alt for mørke og "gjengrodde". Jeg har ikke hatt dette problemet med andre leverandører jeg har prøvd, med unntak av to. De to andre som har levert lignende "mørke" bilder er Elkjøp og Postfoto, begge disse leverer samme type storformatbilder på blankt papir til omtrent samme prisen og så vidt jeg kan se kommer bildene fra samme lab (i Tyskland?) i alle tre tilfellene (CEWECOLOR). Er kanskje et tilfelle av at du får hva du betaler for. Andre steder jeg har fått printet bilder i stort format er prisen mye høyere, men de klarer å levere bilder som har korrekte farger og toneforløp. Jeg har inne en bestilling på et print på matt papir hos JP (noe høyere pris), vi får se når dette kommer om det har mer korrekte farger. Jeg håper at resultatet på matt papir blir bedre enn det jeg har sett på blankt papir så langt, for JP har ganske konkurransedyktige priser, men hvis resultatet er merkbart dårligere enn de andre leverer så er det jo ikke noe poeng i å bruke dem, da betaler jeg heller det som skal til for å få et bra resultat. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 14. september 2009 Forfatter Del Skrevet 14. september 2009 Jeg ville staret med å beskjære til 3:2-format hvis ikke bildet har det allerede for å være sikker på å få akkurat ønsket utsnitt. Hvorfor det? Så spørs det hvor mange piksler du har igjen å jobbe med. 50cm er jo omtrent 20 tommer, og vil du ha 300dpi må du levere bildet i rundt 6000x9000 punkter. Nå er sannsynligvis 300dpi vel mye for et så stort bilde. Du kan sikkert gå ned til 200dpi uten problemer, og da trenger du "bare" 4000x6000 punkter. Så sitter du med en Sony A-900 (eller mellomformat) så har du nok piksler rett fra kamera uten å interpolere. Her datt jeg av. Du snakker om DPI. Er ikke DPI Dot Per Inch? Snakker ikke vi om printer "dotter" her? På en bildefil er det snakk om pixler pr. cm eller tommer. Jeg har heldigvis ikke Sony og jeg har heller ikke mellomformat, så jeg må nøye meg med de 10-12Mp jeg har. Når du har bestemt deg for oppløsningen du vil levere i kan du eksportere fra LR eller gå via PS hvor du også kan gjøre softproofing. Ser ingen store prinisppieller forskjeler på å gjøre prosessen fra LR eller PS. I PS har du muligens mer kontroll (jeg har ikke printet noe særlig fra LR). Du må jo uansett forstørre bildet (gitt at det er nødvendig), oppskarpe for å kompensere for at bildet mister skarphet i prosessen, og så (eller samtidig) oppskarpe for printing (slik du gjorde med filene du snedte inn). Jeg skal ikke printe ut selv. Jeg vil lage en JPG fil som er best mulig egnet til å printes ut i en størrelse på 80*60cm fra en fotolab. Når det gjelder fargerom ser jeg ingen fordeler med å beholde stort fargerom mens du forstørrer. Det er imidlertid en del svakheter med prosessen beskrevet over, og det er ikke sikkert at det vil gi noe bedre resultat enn det du fikk. Problemet er at du (eller i hvertfall jeg) ikke aner hva JP gjør med bildene. Sansynligvis vil mange av bildene de lager komme inn fra folk som overhodet ikke tenker på egen oppskarping eller å forstørre bildet på forhånd så de har sannsynligvis allerede dette innarbeidet i sine automatiske rutiner, så da spørs det om det du gjør er bedre enn ders rutiner. Det kan jo også være et problem at bidlene får dobbel oppskarping hvis du ikke har mulighet for å velge bort dette steget. Så for å få en ideell prosess må du ha mulighet til å skru av oppskarpingsleddet hos JP, og egentlig bør du vite ha fargeprofilen for printeren+papiret de bruker for den kan godt ha større fargerom enn sRGB. Har de en prosess som forstår fargeprofiler kan det godt være at aRGB vil være en bedre profil, eller om du konverter til deres printerprofil istedenfor sRGB, men sRGB er selvsagt et fornuftig valg gitt at du ikke kjenner disse parametrene siden det er standarden som de i hvertfall må forholde seg til. Så jeg ville først prøvd å finne ut litt om prosessen hos JP, deretter ventet på neste 10-kronerstilbud og sendt inn 2-3 varianter av samme bilde, et uten egen preprosessering og så kanskje en versjon optimalisert for 200dpi og en for 300dpi, da vil du jo fort se om det er noe å hente på egen prosessering. Jeg ser Japanphoto vil ha 8-bits RGB, d.v.s. s-RGB og/eller Adobe RGB? Jeg trur jeg bare kjøper onOne Software's Genuine Fractals 6istedet for å tenke på dotter per tommer og den slags. Lenke til kommentar
HetrTiXc Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 sip Kort kommentar om oppskarping hos JP. Jeg forstørret en del bilder på samme tilbudet. Slo av automatisk redigering. Allikevel har jeg en følelse av at de har en ganske kraftig oppskarping inne default. De bildene som hadde maksimal skarphet, fikk artifakter (ikke haloer, men noe annet krimskrams). De mer softe bildene ble mye bedre. Jeg sendte en epost til JP uten å få noe godt svar. Hvis noen vet noe om dette er jeg interessert. Hvis dette ikke kan endres på, vil jeg faktisk vurdere å softe ned bilder før forstørring neste gang. Jeg opplevde akkurat det samme. Skrudde av den automatiske redigeringa, men likevel har jeg fått tydelige artifakter på flere av bildene. Lenke til kommentar
se# Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 (endret) Jeg ville staret med å beskjære til 3:2-format hvis ikke bildet har det allerede for å være sikker på å få akkurat ønsket utsnitt. Hvorfor det? Skal du bestille kopier i 75x50 så er det formatet 3:2, sender du inn bildet i et annet format vil du enten få hvite kanter eller så må bildet beskjæres. Du kan selvsagt satse på hvite kanter og beskjære kopien i steden. Endret 14. september 2009 av se# Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå