Tor Haakon Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Dama hadde en skremmende opplevelse her om dagen. Hun kjører en gammel Corolla (86 for å være nøyaktig). Hun skulle bremse foran ett kryss (sto andre biler foran henne og ventet), men bremsene virket ikke. 0 % bremse virkning. Hun er 100 % sikker på at hun trykket ned bremse pedalen (hun så ned i gulvet for å forsikre seg) Det endte selvfølgelig med en liten kræsj (kanskje 30 km/t). Mitt spørsmål er hvordan dette kan oppstå. Hva kan skyldes en slik svikt. Bilen er (selvfølgelig) ikke i bruk ennå. Må finne ut av årsaken før den kan på veien igjenn. Har prøvd den litt på gårdstunet, og hittil har bremsene fungert normalt. Lurer selv på om det kan være luft/kondens i bremsevesken, evt en kombinasjon. Men i såfall: vil det føre til fullstendig tap av bremsekraft? Andre forslag? Lenke til kommentar
citronen Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Jeg ser ingen annen mulighet enn en lekkasje etter hovedsylinderen, som årsak til 100% negativ virkning. Hadde det vært lekkasje, så hadde den ikke repparert seg selv. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 (endret) Jeg tipper brukerfeil: Fin måte å forsøke å forklare seg bort fra at man så en annen vei/skrev SMS og ikke rakk å bremse ned. Var det vitner i nærheten som kan si om de så bremselys? Total bremsesvikt kan oppstå av mye rart, bl.a kokt bremsevæske, luft i systemet, osv. Det krever da også at det er feil i hovedsylindren/lekkasje mellom bremsekretsene. Uansett, med unntak av evt. kokt bremsevæske, må det også være en lekkasje et sted slik at luft blir dratt inn evt. at bremsevæskebeholderen er tom og sensoren/pæra er deffekt slik at luft er blitt tatt inn den veien. Endret 14. september 2009 av gxi Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Bremsevæska skal byttes hvert 2. år siden den tar til seg fuktighet. Kondens ibremsevæska senker kokepunktet og kan i hverstefall føre til at væska koker og du får bremsetap. Ellers så skal bremsesystemet tåle ett trykk på 100kg. Sjekk for lekasje ved å legge all vekta di på pedalen i noen sekunder. Pedalen skal ikek sige innover. Sjekk og hvor lenge siden det er siden væska ble bytta sist. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Har opplevd det på en gammel Datsun, der var det slitasje i hovedsylinderen som til tider ga intern lekkasje med resultat at bremsepedalen gikk i gulvet. Hvis jeg er stygg og realist var det vel neppe noe galt med bremsene, bare at de ble tatt i bruk for sent.... I slike tilfeller kan det føles at de ikke virker, det har jeg selv opplevd. Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 14. september 2009 Forfatter Del Skrevet 14. september 2009 Kan avbekrefte det du sier agvg. Hun hadde "god" tid/avstand. Vet ikke når bremsevæska er byttet, da bilen er nylig innkjøpt. Ut ifra forklaringen gikk bremsepedalen i gulvet slik du har erfart på din Datsun, agvg. Så at feilen kan ligge i hovedsylinderen kan stemme. Vil en slik bremse test som Beinet1 sier avdekke en evt lekasje? Finnes det tester på verksted som kan finne årsaken til bremse svikt? De måler vel hvor sterk bremsene er på hvert enkelt hjul? Tror ikke bremsevæska kokte, da ville den ha gjort det når jeg prøvde bilen i helgen også. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 (endret) Hvis den går i gulvet uten lekkasje eller varmgang så ville jeg ha byttet hovedsylinderen. På den Datsunen kunne man kjøre i uker uten problemer. Hvis du har en konstant indre lekkasje i hovedsylinderen vil pedalen synke langsomt hvis du legger press på den. En slik feil vil ikke avsløres på noe annet vis, er det bare nå og da er det ikke annet og gjøre enn og bytte den. En pedal kan ikke gå i gulvet uten lekkasje, finner du ingen så er den innvendig. Endret 14. september 2009 av agvg Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Er hovedsylindern som lekker litt, antageligvis noen pakninger som vrenger og vrir seg. Hvordan er det med håndbrekket? Det kunne jo bremsa en del ned, samt smelt den ned i et lavere gir. Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 15. september 2009 Forfatter Del Skrevet 15. september 2009 Hun tenkte ikke på at hun kunne gire ned/bruke håndbrekket. Lett å tenke på hva en kunne ha gjort i ettertid Vi får trøste oss med at det tross alt gikk bra. Metall kan alltids repareres Begynner å lure på om det kan være hovedsylinderen jeg også. Noen som vet ca hva en slik koster? Dyrt å bytte (hvor mange timer bruker ett verksted på å bytte den)? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Ja, ikke noe spesielt dyr den. Par lapper ny tenker jeg. Enkel å bytte. Men man må lufte hele systemet etterpå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå