Gjest Guest_Roger_* Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Jeg er en gutt på 20 år. Spesielt iløpet av de siste årene har jeg blitt mer og mer oppmerksom på at jeg misliker stemmen min. Vanligvis når jeg prater til daglig så høres den ok ut, men spesielt hvis jeg hører den på opptak (f.eks film) så føler jeg meg skamfull. Noen ganger til daglig når jeg prater hører jeg også at den ikke er sånn som jeg vil ha den. Jeg er "normal" og frisk, og folk forstår meg når jeg snakker, men stemmen min kan bli veldig monoton ut, og det er bare noe med den som irriterer meg når jeg hører den. Jeg uttaler noen ord merkelig, s-ene blir ofte litt mer sj-aktige, og generelt høres det ut som jeg prøver å gjøre stemmen min mørkere og dypere enn den egentlig er, men det gjør jeg jo ikke, den bare blir sånn. Jeg bestemte meg for å prøve å gjøre noe med det, og har konsentrert meg om å prate med litt mer tonefall, bruke litt høyere toner og få stemmen til å høres blid ut - dette har funket ganske bra, i løpet av de siste månedene har jeg merket at jeg ikke høres fult så monoton ut, og stemmen oppfattes som litt mer normal. Men ofte når jeg er sliten og trøtt og ikke orker å (etter min mening) overdrive "hyggelig" og høyere tone, så høres den like monoton og kjedelig ut. Dette kan sikkert høres helt merkelig ut for andre, jeg aner selv ikke hvordan eller hvorfor jeg fikk dette problemet. Noe som er litt merkelig er at dette problemet kommer mest i "dagligtalen", jeg er ganske god til å immitere stemmer og dialekter, og da forsvinner dette problemet helt når jeg hører det på film etc etterpå. Men når jeg skal prate vanlig etterpå så merker jeg at noe er galt. Noen som vet om det er mulig å forandre den "daglige" stemmen? Hater åssen jeg høres ut. Har hørt at det er mulig å trene opp stemmen, men vet ikke helt hva det vil si, eller hvordan man gjør sånt, og aldri i livet om jeg hadde turt å melde meg opp på kurs etc, synes det hade vært flaut nok å sitte og "trene" på å snakke til meg selv hjemme. Uendelig takknemlig om noen kan hjelpe meg med dette spesielle problemet. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 (endret) Det er helt normalt å misslike sin egen stemme, det er noe de fleste gjør. Det er ingenting å være flau over, det kan bekreftes! Endret 13. september 2009 av Gavekort Lenke til kommentar
Gjest Guest_Roger_* Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Men jeg hører at stemmen min er annerledes, og vil gjerne forbedre den... vet at ikke alle er flau over stemmen sin, vet om mange som har fine stemmer og vet det selv, men også at det finnes de som har samme type stemme som meg (monoton og kjedelig), men måten jeg uttaler ord på irriterer meg mest. Folk har faktisk kommentert at jeg er litt monoton før... føler jeg ikke er så monoton lenger nå som jeg har konsentrert meg om det, men fortsatt plages jeg med måten jeg snakker på generelt, at jeg uttaler ord litt merkelig etc. Hadde vært greit å be om andres mening på åssen stemmen min er, men hadde vært for flaut å spørre om noe sånt. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Som Gavekort helt riktig påpeker så er dette 100 % normalt. Veldig, veldig mange misliker sin egen stemme, da den ikke samsvarer med det inntrykket man har dannet seg i løpet av mange år med lytting fra innsiden av hodet. Hvis du misliker måten du uttaler enkelte ord på så er det bare en ting som hjelper; trening. Stå foran speilet og uttal ord samtidig som du ser på hva du gjør. Jeg har brukt dette masse i forbindelse med taler og sceneskrekk. -KJ Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Det største problemet mitt er s-lydr osm blir til sj, og generelt at det føles ut som jeg har for mye/for lite spytt i munnen når jeg snakker så uttalelsen blir merkelig, kombinert med et tonefall jeg er lite fornøyd med. Hvis jeg skal trene meg bedre må jeg forandre ca hele stemmen! Er det mulig? Når jeg forandrer tonefallet for å høres mindre monoton ut så må jeg konsenterre meg ...hvis jeg holder på sånn en god stund, kan det hende at det blir naturlig for meg etterhvert? Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Snakk med en logoped! Lenke til kommentar
Gjest Guest_Roger_* Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Er som sagt for sjenert til sånt... Ville følt meg som en idiot om jeg gikk til en logoped og sa "Hei jeg syns stemmen min er rar" og så sier logopeden at neida, stemmen min er helt normal etc (det er jo ingen jeg snakker med som sier "du har rar stemme ass!", men føler det når jeg snakker og hører meg selv). Vil gjerne forbedre det på egenhånd Lenke til kommentar
Gjest Guest_nattevakt_* Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Jeg også hater stemmen min da jeg hører den på bånd... slik er det med alle.. spør venner hva de seriøst synes.. sikker på at alle synes du er ganske normal... Hvis har sett på sykehuset på tv3...hun ene jordmoren der... der kan man snakke rar stemme!! hehe Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Er som sagt for sjenert til sånt... Ville følt meg som en idiot om jeg gikk til en logoped og sa "Hei jeg syns stemmen min er rar" og så sier logopeden at neida, stemmen min er helt normal etc (det er jo ingen jeg snakker med som sier "du har rar stemme ass!", men føler det når jeg snakker og hører meg selv). Vil gjerne forbedre det på egenhånd Jeg tenkte mer på taleleifen det var snakk om. Uansett, så er det jo legens jobb å konstatere et problem, ikke bare si at det er normalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå