Gå til innhold

[Løst]Varmeutvikling i CPU/Kjøler relatert

jblas44

Anbefalte innlegg

Sitter med en PC med varmeproblemer som jeg bygde for halvannet år siden. Problemene starta like etter at jeg trykka "på" knappen, jeg fikk cpu-varme error. Etter å ha fikla litt med vifta, klarte jeg å få den på. Siden da har varmen ligget på 50C med ingen load, til 80C med load. Jeg visste at det var varmt, men det skapte ingen problemer, så jeg gjorde ingenting med det. De siste par dagene har det blitt verre, med opptil 100C med load.

Jeg har en 2,4GHz Q6600 CPU med stock-kjøler, i et Antec 900 kabinett. Hovedkortet er et Asus Maximus Formula. CPUen har aldri vært overklokket. Jeg fjerna støv for bare noen uker siden, og det var ingen problemer da. Kjører Windows 7.

Noen tester, med et ganske lite ressurskrevende spill som Warcraft 3:

Ingenting oppe:

Like etter å ha lukket Warcraft 3(10-30% load):

Prototype med alt på maks i 1 minutt(20-90% load):

Vurderer å kjøpe ny kjøler, men liker tanken på å måtte ta ut hovedkort osv.

Noen tips på kjølere som er enkle å sette opp/løsning på problemet uten å ta ut hovedkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste er å plukke ut HK for å sette på kjøleren.

Årsaken til det er at du da slipper problemet du har nå, kjøleren din som jeg antar er Intel stock sitter ikke ordentlig fast.

Rett og slett, den sitter skjevt, antar ene clipsen er løs eller lignende, dette er dessverre vanlig med Pushpin og er en gjenganger i mange tilfeller, i tillegg kan jeg legge til at Pushpin kjølere også slipper over tid dessverre og tåler svært få av og påsettinger før de er utslitte.

De virkelige kjølerene er de som har en bakplate og fjærbelastede skruer, disse krever at HKet tas ut eller at du har hull i plata som HKet sitter i slik at du kan montere bakplata på det viset.

Disse kjølerne skaper også ideelt trykk for bedre kjøling og kommer IKKE løs over tid, i tillegg kan de festes av på til du blir gul og blå uten problemer.

Kort sagt, den typen Intel SKULLE ha brukt fra fabrikk.

For å nevne kongene her så har du Prolimatech Megahalem + 1x 120mm vifte (Kjøleren selges uten vifte)

ThermalRight Ultra Extreme 120 + 1x 120mm vifte (Kjøleren selges uten vifte)

Og Noctua UH-12 serien, dette er kjølere som kjøler bra og har gode infestinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...