xtineze Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Hei! Er vel en del som bruker forskjellige filter, og har alltid lurt på hvordan de blir oppbevart. Holdes de i boksene de kommer i, finnes det egne vesker eller bare legges de løst i kameravesken? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Boksen de kommer i har fungert fint for min del. Lenke til kommentar
arela Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Egentlig et lite problem, ettersom boksene de kommer i er romstore. Jeg har 2 mapper som holder 6 filtre hver. Problemet er vel litt på logistikksiden, da lommene kunne vært merket for lettere å finne det man skal ha . Jeg har også vært ut for å bare ha med filter som ikke passet til utstyret jeg hadde med. Løsning: bedre orden og bedre briller. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 (endret) Man trenger da bare 77mm UV om man skal ut i sandstorm/snøstorm/rally i drittvær, ellers holder det med 77mm polariserings- og/eller gråfilter. Muligens bare jeg som lever i denne overforenklede verden? Edit: Fastobjektiv som ikke tar 77mm gidder jeg ikke ta med i dårlig vær/støvete omgivelser, heller ikke for annet filterarbeid. Endret 13. september 2009 av TGB Lenke til kommentar
arela Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 77mm er en filterstørrelse ja Lenke til kommentar
TGB Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 77mm er en filterstørrelse ja Skjønte poenget Men man har da ikke noe behov for gråfilter/polariseringsfilter for hele størrelsesskalaen, velg fornuftig. Blir billigere også. Lenke til kommentar
arela Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Billigst å bruke gamle saker 52mm var standard filterstørelse for folkeobjektivene til Nikon (og de fleste av mine gamle). 72mm ble pro størrelsen, før 77mm ble det. Og ikke glem macro, de fleste er 62mm. Ja så er det innsatsfilter i 39 og 52mm Lenke til kommentar
TGB Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Billigst å bruke gamle saker 52mm var standard filterstørelse for folkeobjektivene til Nikon (og de fleste av mine gamle). 72mm ble pro størrelsen, før 77mm ble det. Og ikke glem macro, de fleste er 62mm. Ja så er det innsatsfilter i 39 og 52mm Man må jo ikke benytte filter på alle objektivene man eier Lenke til kommentar
arela Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Neida, bruker sjelden filter, men har som regel med til ei linse. (jeg bruker som regel å ha med maks 2 objektiv på dagsturer - etter random choice metoden ) Man trenger da bare 77mm UV om man skal ut i sandstorm/snøstorm/rally i drittvær, ellers holder det med 77mm polariserings- og/eller gråfilter. Jeg satte opp min forhenværende D300 til å ta et bilde pr 5. min en hel dag i vinter (en dag det var meldt vind og snø). Objektivet (50 f/1.2) var igjennsnødd på flere av bildene, men fint igjen på de neste bildene - no problemas. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå