pepsimax007 Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Finnes det noe rele som du kan bruke for å åpne/lukke en 5v krets? De som er 6v->230v blir for overkill for meg, og lager lyd. Jeg er avhengi av en som er helt uten lyd (du vet, når den slår inn kommer det et KLIKK lyd). Jeg trenger en liten rele som bare skal åpne og lukke en helt vanlig krets. Evnt noe annet som gjør samme jobben. Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Hva med å bruke en transistor? Lenke til kommentar
pepsimax007 Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 Hva med å bruke en transistor? Vel kretsen jeg snakker om skal normalt alltid være lukket og lede strøm, men den skal åpne (bryte kretsen) når den får beskjed om det. En transistor er vel omvendt? at den åpner, når den får strøm? Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 KOmmer helt ann på hvordan du bruker den Du vet, går jo ann å lage noe mikkmakk forran transistoren slik at den oppfører seg slik du vil! Lenke til kommentar
pepsimax007 Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 KOmmer helt ann på hvordan du bruker den Du vet, går jo ann å lage noe mikkmakk forran transistoren slik at den oppfører seg slik du vil! Takk for raskt svar. Jaha? Jeg kan lite om transistorer, har du et kjemperaskt eksempel ? Ta noe så enkelt som: + -------- - ------ |..........|......| |..........|......| |..........|\--- STRØM <--- bryter som åpner/bryter når den får strøm mot seg |..........| |..........| --LED ---- Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 kan se på det i morgen, er trøtt nå og da blir alt rot Lenke til kommentar
pepsimax007 Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 kan se på det i morgen, er trøtt nå og da blir alt rot Hehe, den er grei Lenke til kommentar
Arex_x Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Denne siden forklarer om LEDs og transistorer i inverter-kobling. http://www.electronicsteacher.com/tutorial...transistors.php I eksemplet er det brukt 12v men du kan enkelt sette inn mindre motstander passende til 5v. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 (endret) Elfa har relé med 5VDC spole. Men de er kretskort monterte, så du er nødt til å lodde ledningene fast. Art. nr. 37-047-07 er et 5VDC rele som tar 1A. Det koster 37,30 + frakt. Endret 15. september 2009 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
Dundersalt Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Som nevnt ovenfor florerer det av 5V reler, og disse er som nevt oftest ment for kretskort montasje. Men du kan jo kjøpe et veroboard og en kapsling ment for DINskinne eller hva du måtte ønske å montere på? Alt du vil trenge av utstyr vil i utganspunktet kunne finnes hos enten; ELFA, RS eller FARNELL. Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Hva med et optisk (solid state) rele? Helt lydløst. Sjekk under "Halvledarrelä" på Elfa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå