lilko Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Jeg har såvidt hørt om det, og kan ingenting om det. Hva må kjøpes og hvor dyrt blir det? Har en Honda Accord 1993 Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 chipping er ikke noen man gjør selv da det trenger en del kalibrering fra spesiell programvare som som regel bare verksted har.. selve chipen kan koste alt fra 3000 til 20000+ uten montering... men man må regne fort 10000 som minstesum uansett for en "vanlig" bil for chip + montering hva man tjener på det er som regel ikke mye på "vanlige" biler... man kan få alt fra 0 til 20-30HK mer på "vanlige" biler og litt lavere forbruk problemet med chip er at det regnes som en modifikasjon og må derfor vises og godkjennes av statens vegvesen, og siden man ofte får noen få HK mer av chipping må man også derfor betale større avgifter i det hele vil jeg ikke anbefale chipping med mindre man skal få seg en skikkelig street car, men da bruker man jo fort en del penger mer, eller allerede har en litt fetere bil en 93 accord Lenke til kommentar
lilko Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 Takk for svar. Fikk svar på alt jeg lurte på. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Tingen er at effektøkningen på vanlige bensinmotorer er veldig liten, om i det hele tatt merkbar. Du vil sannsynligvis flytte turtallssperra litt, men det blir vel med det også. Det er først på turbomotorer man vil få nevnte effektøkning. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 jeg sjekka ut chipping av min opel omega B 2,5L V6 170HK og ved chipping for 15000 kunne jeg bli "garantert" 6HK og gå fra ca 0,82 til 0,79 på mila men avgiftene ville øke med ca 1000-1500kr pr år... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Trodde avgiften på HK var en engangs-avgift? Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Jo, og den kan du regne ut her. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Men hvilke agifter er det vesleengen snakker om? Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Vet ikke hva han babler om. Kanskje det er "veiavgifta"? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Veiavgifta er vel fast og uavhengig av effekt? Kanskje han mente at forsikringa ble dyrere? Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Eneste logiske ja. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 dersom man endrer spesifikasjonene på motor aom for eksempel antall hestekrefter så skal staten ha innbetalt differansen mellom det du betalte i hestekraftavgift da og den nye hestekraftavgiften. Er en grunn til at biler med mye futt i koster skjorta i forhold til mindre fyrige utgaver av samme bil. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 ja er mellomlegget for flere HK og forsikring jeg snakker om.. + prisen for timen for sjekk og godkjenning Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Jeg holdt på å bestille en av disse magiske plug'n play-"superchippene" til nyere turbodieselbiler. Men da jeg fikk lese hvordan de fungerte så droppa jeg den tanken. 1000kr. for 90->113HK og masse mer dreiemoment virka litt tvilsomt. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Skulle jeg ha chippa en turbodiesel, hadde jeg uten tvil gått til en av de kjente og større leverandørene. Man har ESS tuning som jeg bare har hørt gode ting om. Burde kjøpe fra noen som kan vise til tidligere tunede biler. 1000kr for en chip er bortkasta penger. Lenke til kommentar
Exeter Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Skulle jeg ha chippa en turbodiesel, hadde jeg uten tvil gått til en av de kjente og større leverandørene. Man har ESS tuning som jeg bare har hørt gode ting om. Burde kjøpe fra noen som kan vise til tidligere tunede biler. 1000kr for en chip er bortkasta penger. Jeg var på ESS med BMW'n, proffe folk. Ikke hatt noen problemer, bare mer power . Jeg betalte under 10.000,- (fikk ca 50HK og 140NM mer). vooombamboom Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Det er ganske mye effekt for bare 10 000kr! Endret 29. september 2009 av Kjetil_90 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 I denne eller forrige utgaven av autofilbladet står ALT du trenger å vite om chipping. Min avgjørelse basert på den artikkelen blir å omprogrammere ecu'en og få 35 hk og 150 nm mer for ca 7 lapper på en vag 1,9 tdi. Tror jammen forbruket går litt ned også. For all del burde du være skeptisk til gode tilbud - gjeldende regel er at du får det du betaler for.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå