Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Strøminntak - bærbar

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Dell Inspiron 6000 som jeg er på den andre strømforsyningen på. Den har en rett plugg og har stått i spenn. Nå tror jeg det er selve pluggåpningen i PC'n som er gåen. Maskinen lader ikke, men kan gå på strøm hvis jeg putter ting under pluggen og vrir og vender litt på den slik at den får kontakt.

Spørsmålet er om det går an og mikke til slik at PC står permanent på strøm? Jeg vet ikke om det går an og dytte ett eller annet inn i strøminntaket slik at det blir bedre kontakt, eller om det går og lodde fast strømledningen eller noe.

PC'n er grei nok som internett PC hvis jeg bare fikk den til å gå på strøm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

pcen kan stå farst på strøm, hvis du får den til og fungere noen ganger er det jo eventuetl bare og la den stå der du vil ha den, og håpe på at du får det til der, men har du forsikring på pcen ville jeg heller annbefalt deg og sende den inn, er den ikke mere en 3 år har du det, sån til info :)

SnowBot

Lenke til kommentar

Høres nesten ut som om du har fått feil plugg på power adapteren, eller at loddingene til power plugg er dårlig.

Ofte så er ytter diameteren på DC pluggene 5,5mm, men det finnes et par forskjellige inner diametre på disse. (2,1mm og 2,5mm)

Så hvis du får kontakt ved å legge noe under etc. så kan det være at du har en plugg med 2,5mm inner diameter, hvor stiften i PC'en er 2,1mm.

Hvis dette er tilfellet, så får du kkøpt løse plugger på www.ELFA.SE, men vær ekstremt nøye med å sette polariteten riktig. (+ og -)

42-049-05 (2,5mm)

42-048-97 (2,1mm)

Lenke til kommentar
Høres nesten ut som om du har fått feil plugg på power adapteren, eller at loddingene til power plugg er dårlig.

Ofte så er ytter diameteren på DC pluggene 5,5mm, men det finnes et par forskjellige inner diametre på disse. (2,1mm og 2,5mm)

Så hvis du får kontakt ved å legge noe under etc. så kan det være at du har en plugg med 2,5mm inner diameter, hvor stiften i PC'en er 2,1mm.

Hvis dette er tilfellet, så får du kkøpt løse plugger på www.ELFA.SE, men vær ekstremt nøye med å sette polariteten riktig. (+ og -)

42-049-05 (2,5mm)

42-048-97 (2,1mm)

Takk, kan prøve dette. Problemet var som sagt at pluggen ble stående i bøy da pluggen er rett og adapteret lå på siden. Det har nok gjort både plugg og inntak noe. Nå legger jeg ett skrujern under pluggen slik at det får ett press nedover.

Det har virket en stund men så lader den ikke batteriet, så så fort det blir dårlig kontakt, og det blir det ofte (den slår inn og ut selv om maskinen står rolig) så slår den seg av. Batteriet har nok gradvis blitt ødelagt.

Lenke til kommentar

Jeg ser at det bare er en plugg, må jeg da lodde fast ledning? Må innrømme at jeg ikke er overveldende fingerferdig.

(jeg kjøper nok en ny bærbar, men siden denne er ok så vil jeg forsøke og få den opp som en ekstramskin. Vil ikke legge så mye i det økonomisk)

Lenke til kommentar

Er nok mest sansynelig at loddingene på kontakten inni maskinen er løsnet, hvor dette krever at du må åpne PC-en, og gå over loddingene til kontakten. Er vel å anbefale at dette gjøres på verksted.

Men det er verd å sjekke om det kan være brudd i kabelen/pluggen fra poweret.

Dette kan du gjøre ved å låne/skaffe et multimeter og se om det kommer stabil spenning ut fra poweret når du vrir/vrikker litt på kabelen.

Evt. ny plugg må loddes på kabelen, og du MÅ sjekke at du får + og - slik som det var på den gamle. (Dette gjøres også med multimeteret, og det er oftes + i senter men ingen regel uten unntak)

Endret av Nogge69
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...