haratang Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 For en del år tilbake var jeg borti museband i fjærstål for ettermontering . I og med at det var fjærstål kunne de bare dyttes på plass. Har ikke funnet disse siden. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 For en del år tilbake var jeg borti museband i fjærstål for ettermontering . I og med at det var fjærstål kunne de bare dyttes på plass. Har ikke funnet disse siden. Noen som kan hjelpe? Hei. Jeg er så absolutt ikke i byggebransjen, men har da vært med å sette opp et par uthus og ei hytte. Jeg tror ikke musebånd for ettermontering produseres lenger (er glad hvis jeg tar feil!) Jeg hadde mye mus i veggene på ei lita jakthytte jeg har. Men ettersom jeg er der oppe så skjelden løste jeg det bare med en improvisert løsning. Jeg tok netting, tror det var hønsenetting, mulig det var litt tykkere enn det kanskje. Så foldet jeg den sammen og hamret den flat slik at den gikk opp imellom fjølene på utvendig panel. Må legge til at musene fortsatt er der, men jeg tror de kommer inn et sted under hytta. Hadde med katt noenganger, da var det stille i noen år. Men nå er katta død, og musene har begynnt med morgengymnastikk igjen. (Våknet i hytta for noen uker siden at en klomsete mus falt nedover innsiden av veggen!) Jeg googlet litt og fant dette: "Alternativet er å kjøpe en plate perforert aluminium (Astrup Co, Oslo), klippe av strimmler og brette de til for at de skal passe inn i åpningene." Vel. lykke til. Lenke til kommentar
haratang Skrevet 14. september 2009 Forfatter Del Skrevet 14. september 2009 Hadde vel en mistanke om at de ikke fantes lengre ja. Har tenkt på hønsenetting selv. Den forrige huseieren klippet opp de vanlige aluminiums bandene og dyttet inn, men i og med at de ikke står i spenn faller de etterhvert ut. Katt, tja lite aktuelt........... Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Jeg slo en galvanisert spiker inn i bordet slik at nettingen ikke skulle falle ned. Husker ikke helt, men jeg tror jeg brukte et type byggskum på et par plasser også. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Jeg slo en galvanisert spiker inn i bordet slik at nettingen ikke skulle falle ned. Husker ikke helt, men jeg tror jeg brukte et type byggskum på et par plasser også. du brukte galvanisert spiker? HALLO! all spiker idag er galvanisert Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Jeg slo en galvanisert spiker inn i bordet slik at nettingen ikke skulle falle ned. Husker ikke helt, men jeg tror jeg brukte et type byggskum på et par plasser også. du brukte galvanisert spiker? HALLO! all spiker idag er galvanisert Er alle spiker det? Tviler på det gitt....... 1 Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Jeg slo en galvanisert spiker inn i bordet slik at nettingen ikke skulle falle ned. Husker ikke helt, men jeg tror jeg brukte et type byggskum på et par plasser også. du brukte galvanisert spiker? HALLO! all spiker idag er galvanisert Har du noen gang tatt i en hammer? Da jeg bygde den lille jakthytta som 18-åring festet jeg faktisk bordene på en vegg med ugalvanisert spiker. Var en nokså unødvendig jobb å dra ut de spikrene ett år etterpå ettersom rustsporene rant nedover veggen. Lenke til kommentar
ThomasKH Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Ser tråden er gammel... likevel: I fjor var jeg i kontakt med et firma på Jevnaker (utenfor Hønefoss) som solgte bånd (hvis det er de som monteres oppunder panelen). Husker ikke i farten hva de heter, men det er nok mulig å få tak i enda. Lenke til kommentar
haratang Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2009 Ser tråden er gammel... likevel: I fjor var jeg i kontakt med et firma på Jevnaker (utenfor Hønefoss) som solgte bånd (hvis det er de som monteres oppunder panelen). Husker ikke i farten hva de heter, men det er nok mulig å få tak i enda. Det spesielle med de båndene jeg hadde tanken var at de var i fjærstål slik at når de ble dyttet inn så satt de fast av seg selv. Det normale er jo å montere bånd eller museklosser før man monterer bordkledning. Men ikke alle snekkere har lagt vekt på det opp gjennom tidene dessverre. Lenke til kommentar
error 404 Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Musestopper "Boa" http://kringsjaa.mamutweb.com/Shop/List/Gnagere/299/1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 (endret) Jeg slo en galvanisert spiker inn i bordet slik at nettingen ikke skulle falle ned. Husker ikke helt, men jeg tror jeg brukte et type byggskum på et par plasser også. du brukte galvanisert spiker? HALLO! all spiker idag er galvanisert Spiker er fremdeles å få, som varmforsinket (galvanisert), elforsinket, (alla dykkert stift) og som som "blank" spiker. Og det er lett å kjøpe feil, så vær obs, når du finner frem spikeren. Tidligere var det enkelt, når det bare var norsk spiker på markedet. Da var galv. markert med rødt, elforsinket, med grønt og blank spiker med svart farge. Men etter at vi fikk spiker fra "utlandet" ble dette mer komplisert. Så les nøye, eller spør om hjelp i byggevaren. Å tette "luftespalten" med byggeskum, er dumt. Og vil musa, kommer den seg raskt igjennom. Endret 31. august 2012 av geco5 Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Ja, byggskum er ikke noe god ide. En slektning av meg brukte gips på et musehull i en murvegg engang. Musa bare gnagde den vekk. Etterpå prøvde han igjen, bare at han denne gang bladet knust glass i gipsen. Dette var nok til at den ikke prøvde seg igjen. hmm kanskje knust glass og byggskum? (men det er vel vanskelig å blande! I tilegg kan det vel muligens bøye bordene utover?) 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Ja, byggskum er ikke noe god ide. En slektning av meg brukte gips på et musehull i en murvegg engang. Musa bare gnagde den vekk. Etterpå prøvde han igjen, bare at han denne gang bladet knust glass i gipsen. Dette var nok til at den ikke prøvde seg igjen. hmm kanskje knust glass og byggskum? (men det er vel vanskelig å blande! I tilegg kan det vel muligens bøye bordene utover?) Det var da tullete av han da! Han burde da brukt noe "mørtel", som mur-/støpe mørtel. Da hadde veggen blitt tett og musa gnager ikke i mur/støp. Synes vel også, at det med galassbiter er litt sadistisk. Å drepe musa er ok, men.... Lenke til kommentar
1915 Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Jeg slo en galvanisert spiker inn i bordet slik at nettingen ikke skulle falle ned. Husker ikke helt, men jeg tror jeg brukte et type byggskum på et par plasser også. du brukte galvanisert spiker? HALLO! all spiker idag er galvanisert Har du noen gang tatt i en hammer? Da jeg bygde den lille jakthytta som 18-åring festet jeg faktisk bordene på en vegg med ugalvanisert spiker. Var en nokså unødvendig jobb å dra ut de spikrene ett år etterpå ettersom rustsporene rant nedover veggen. om jeg noen gang har tatt i en hammer? morsom du. jeg er snekker slik ser musebånd ut nå: http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.eftex.dk/graphics/interface/pic_14.jpg&imgrefurl=http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t%3D646168&h=336&w=448&sz=155&tbnid=1XRK9P71sEfQMM:&tbnh=97&tbnw=129&prev=/search%3Fq%3Dmuseb%25C3%25A5nd%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=museb%C3%A5nd&usg=__iNTmYpuIM8mB5Y_H87tsbFNNWaQ=&hl=no&sa=X&ei=-hhGUO2vLJHmtQbEuIHQDA&sqi=2&ved=0CC8Q9QEwBA&dur=191 og slik skal det monters. og joda man får kjøpt spiker som ikke er galvanisert. jeg formulerte nok svarte feil. jeg skulle vell heller sagt, får man virkelig kjøpt det enda? men tydeligvis ja. har aldri opplevd å brukt ugalvanisert spiker. Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Jeg slo en galvanisert spiker inn i bordet slik at nettingen ikke skulle falle ned. Husker ikke helt, men jeg tror jeg brukte et type byggskum på et par plasser også. du brukte galvanisert spiker? HALLO! all spiker idag er galvanisert Har du noen gang tatt i en hammer? Da jeg bygde den lille jakthytta som 18-åring festet jeg faktisk bordene på en vegg med ugalvanisert spiker. Var en nokså unødvendig jobb å dra ut de spikrene ett år etterpå ettersom rustsporene rant nedover veggen. om jeg noen gang har tatt i en hammer? morsom du. jeg er snekker slik ser musebånd ut nå: http://www.google.no...Q9QEwBA&dur=191 og slik skal det monters. og joda man får kjøpt spiker som ikke er galvanisert. jeg formulerte nok svarte feil. jeg skulle vell heller sagt, får man virkelig kjøpt det enda? men tydeligvis ja. har aldri opplevd å brukt ugalvanisert spiker. Hei, Takk for link til bilde. Skal satse på noe slikt neste gang Ang galvanisert spiker: Har du aldri brukt det? Bruker du da galvanisert spiker innendørs også? hmm.. kanskje like greit det egentlig... - så slipper man å risikere at man bruker ugalvanisert utendørs. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 galvanisert utvendig og innendørs spiker/kramper/dykkert er ikke galvanisert. ruster jo ikke innendørs Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 galvanisert utvendig og innendørs spiker/kramper/dykkert er ikke galvanisert. ruster jo ikke innendørs nei, det var akkurat det jeg mente. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå