Gå til innhold

R2-matte/2FY - Hvor relevant for IT utdanning?

Occi

Anbefalte innlegg

Hei

tl;dr

Kort sagt, hvor er egentlig R2 relevant?

Jeg går for tiden påbygging til generell studiekompetanse, og har planer om å enten gå folkehøyskole neste år, eller eventuelt går ett på f. eks Informasjonsteknologi på HIO. Jeg hadde ekstratimer i naturfag og matematikk de 2 første årene jeg gikk på skole (elektro - elenergi) så jeg står nå igjen med:

- Generell studiekompetanse

- R1

Når jeg er ferdig med påbygging dette året.

Siden jeg har tatt ekstratimer i matte og naturfag vg1 og vg2 står jeg idag med 22 timer/uka, noe som er ganske lite. Har vurdert jobb.

Jeg er egentlig mest interessert i å gå bachelor (3år), og sikter mest til Informasjonsteknologi på HIO som nevnt.

Men allikevel, det jeg lurer på er om det er noe relevant for meg å ta privatisttimer i matte, og få R2. Hvilke studier er R2 relevant egentlig? Slik jeg har oppfattet det holder R1 for en del av de studiene jeg har sett på, og de som trenger R2 (Master), trenger også 2FY, slik som f. eks Datateknikk på NTNU. Trengs det R2 og eventuelt noe fysikk for bachelor innen IT i det hele tatt?

tl;dr

Kort sagt, hvor er egentlig R2 relevant?

Takk for all hjelp, føler meg litt forvirret i denne utdanningsjungelen!

Endret av kjeksomanen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

alle ingeniørfag krever r2 i tillegg til 2fy (dette gjelder også data og automasjon)

bacelor i informasjonsteknologi krever bare r1, men det mener jeg personlig er litt knapt. matte kommer du ikke utenom uansett hvilken utdanning du tar og om du jobber for å få r2 i år vil du ikke angre på det.

Jeg går ingeniør og tok 3mx som privatist. dette gikk bra, men jeg jobbet mye for å få det til.

på ingeniør studiet går man fort gjennom matten, og har man ikke jobbet så mye med matte før må man virkelig begynne å jobbe nå.

Lenke til kommentar

For å forstå datamaskiner, må man forstå matematikken bak. For å kunne programmere, må man kunne tenke matematisk. Om du klarer dette med en matematisk modenhet tilsvarende R1, det får være opp til deg å bestemme. Alt blir lettere jo mer matematikk du kan.

Forøvrig stemmer det at du ikke kommer deg inn på noen universitetsgrader innen informatikk uten R2, iallefall ikke på mitt universitet :)

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på sivilingeniørgraden jeg :) Men selvsagt, man kommer inn på bachelor. Man skal jo gjerne ta et innføringskurs i matematikk (da tenker jeg ikke på brukerkurs) - og skal man ta dette kurset vil jeg bare ønske lykke til med tilsvarende 2MX. Kanskje dagens elever med R1 står litt bedre rustet.

Lenke til kommentar

Du sier da at du ikke kommer deg inn på "noen universitetsgrader i informatikk", det er så feil som det kan bli. Sivilingeniørstudiet er jo så langt fra noe typisk universitetsstudie som du kommer.

Det finnes for øvrig bare ett sivilingeniørstudie i informatikk ved noe universitet, nemlig ved UiT. Ellers heter det stort sett datateknikk.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Er det store forskjeller i mulige utdanningsvalg ved generell studiekompetanse + forkurs til ingeniør kontra generell studiekompetanse + enkeltfagene r1,r2,fy1? Har meldt meg opp i forkurs nå nettopp..

Har sjekket med NTNU at forkurs+generell studiekompetanse er tilstrekkelig for sivilingeniørstudier.

Endret av Barry White
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...