Gå til innhold

Trenger hjelp med valg av billig objektiv..Usikkerhet

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal kjøpe speilrefleks(de begynner å bli lei av at jeg maser om låning hele tiden), bestemte meg derfor for Canon 450D.

Men jeg er ikke så begeistret for objektivet som er med i den billigste pakken hos Foto Video(Sigma 18-55 mm).

Tenker da at det kanskje kan være lurt å kjøpe bare hus + et annet, litt bedre objektiv?

Skulle gjerne hatt et "allround objektiv". Som kan ta litt nære bilder og samtidlig har muligheten for mer zoom.

Har sett Canons 28-135 mm. Og Tamron har også lignende. Men synes prisen er litt dyr for en som bare skal ta bilder for å ha gode minner. ...Helt til man får dilla og vil utvikle seg ;)

Er så usikker for om jeg skal gå for den 18-55 mm eller om jeg skal kjøpe et annet billigobjektiv.

Hvordan er det å fotografere nærbilder med 50-200 mm feks? Finnes det noen bildeeksempler på noe sånt? Eller hva jeg skal si...

Håper noen kan komme med et godt svar eller kanskje en overtalelse! Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den sigmaen er ikke nødvendigvis noe dårligere enn Canon sin egen 18-55mm. Begge merker har slitt med å levere mandagsutgaver av objektivene sine ... Men når de virker som de skal, så leverer de en helt grei ytelse i forhold til pris.

Det lønner seg alltid å bruke litt penger på optikken; det er i dag minimale forskjeller på bildekvaliteten fra kameraet; det er optikken som gir mest utslag.

Canon 28-135mm har et ugreit brennviddeomfang, da 28mm ikke blir vidt nok. Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS er helt grei. Men det er viktig å velge utgaven med IS. Den er mye bedre enn den uten.

Tom

Lenke til kommentar

Ville anbefale og kjøpe et kit med Canon sin orginale objektiv 18-55 IS,det objektivet er forholdsvis bra og senere kan du kjøpe 55-250 is når behovet for lengere brennvidder er til stede..

50mm kan bli veldig trangt innendørs,her kan du selv se forskjellene på brennvidder.

Hvis du kun vil ha et objektiv som rekker "langt" er det enten Canon 18-200 is eller Tamron 18-270 is som gir en kvalitet tilnærmet kitobjektiver,men de koster litt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Jepp!

Filter til objektivet er 55mm eller?

Det er to leire her. De som mener du bør skaffe et filter, ofg de som mener at du absolutt ikke bør skaffe et filter.

Skal du ha et filter, så må du ha et godt filter. Og ettersom et godt filter koster neste like mye som et nytt objektiv, så synes jeg det blir bortkastede penger. Men det som du bør spandere på det er en motlysblender (også kalt solblender). Den er alle enige om at er nyttig (skjermer mot strølys), og den beskytter faktisk.

Tom

Lenke til kommentar

Ja, det er først og fremst beskyttelse jeg tenker da.

Har brukt et Hoya polarfilter før, kostet vel 300(?) og synes det gjorde nytten sin. Men er redd det vil ødlegge bildekvalitet.

Hva slags solblender? De som er blomsterformet? Eller gjør de som er litt mindre også nytten?

Endret av xtineze
Lenke til kommentar

Sigmas 17-70 kan være verdt å sjekke ut, fås til rundt 2800 ny og ned i 1800 brukt. Var den jeg bytta ut kitobjektivet på min 350d med i hvertfall. Har vært veldig fornøyd med den, den leverer veldig skarpe bilder, men autofokusen er nok ikke verdens beste i dårlige lysforhold.

F/2.8 i vidvinkelenden er ikke så dumt.

Edit: Ser du allerede har kjøpt objektiv ja, kanskje vurdere å lese hele tråden før jeg svarer neste gang :p

Endret av _nomad
Lenke til kommentar
Har brukt et Hoya polarfilter før, kostet vel 300(?) og synes det gjorde nytten sin. Men er redd det vil ødlegge bildekvalitet.

Vel - et polafilter mer enn halverer lyset du får inn i kameraet og gjør dermed alt mørkere - over dobbelt så lang lukkertid for samme eksponering og så videre. Den gjør også ting med reflektert lys. Vil ikke anbefale å bruke polafilter "hele tiden", med mindre du går utendørs på dagtid i godt lys og aktivt roterer polafilteret for å få best mulig effekt. :)

Lenke til kommentar

Filter beskytter frontlinsa på en veldig god måte. Nesten like godt som et objektivdeksel. Jeg synes ikke det er noe vits i å bruke mange hundre kroner på filter, så jeg bruker glad-pak (plastfolie) over solblenderen. Det fungerer kjempebra, har aldri fått riper i frontlinsa. Når jeg skal ta viktige bilder stikker jeg bare hull på plastfolien og bretter den til siden, så får jeg god bildekvalitet. Og når jeg er ferdig med å ta viktige bilder, legger jeg enkelt på ny glad-pak (får lett plass i innerlomma). For meg er dette nesten like enkelt som å bruke objektivdeksel.

Lenke til kommentar

Ikke noe som vil kunne komme forbi solblenderen og være hardt nok til å ripe i frontlinsa vil bli nevneverdig hindret av et lag gladpack. Men - får det deg til å føle deg mer sikker - more power to you!

Og - du forhindrer støv på linsen. :)

Edit: Og - du kan få fin flare i gladpacken på de mindre viktige bildene. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...