Anthila Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Hei. Lurte på om noen kunne fortelle en liten og uviten dette med fisheye? Tenker kanskje på å kjøpe meg et, forslag til hvilken linse hadde passet bra til nikon d60? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 10.5mm f/2.8G ED DX (180 graders tekning) Info om fisheye objektiv. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Du må virkelig prøve et før du bruker penger på noe du vil bruke 2 ganger i året. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Du må virkelig prøve et før du bruker penger på noe du vil bruke 2 ganger i året. Enig i denne konklusjonen, fisheye har jeg aldri skjønt gleden med - gi meg et ordinært ekstrem-vidvinkel-objektiv heller. Lenke til kommentar
Anthila Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 (endret) Hva er problemet med fisheye? HVor stor forskjell er det på et fisheye objektiv og et ekstrem-vidvinkel-objektiv? Endret 13. september 2009 av Anthila Lenke til kommentar
TGB Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Hva er problemet med fisheye?HVor stor forskjell er det på et fisheye objektiv og et ekstrem-vidvinkel-objektiv? Er ikke så mye som blir rett (heftig fortegning) med fisheye objektiv (noen liker denne effekten, jeg gjør det ikke). AF 10.5mm f/2.8G ED DX: AF-S 10-24mm f/3.5-4.6G ED (@10mm) Lenke til kommentar
arela Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Bruker du Nikon Capture NX2 eller et annet program som kan "defishe" bildet, så blir ikke resultatet så ekstremt. Nesten som ekstrem vidvinkel. Jeg liker Nikon 10,5mm og bruker den endel, men det er ikke mit mest brukte objektiv Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Og så må man tenke på at man får sinnsykt mye med i bildet når man bruker sånne objektiv. Skal du ta et vidvinkel-bilde av et fjell må man jo nesten står ved foten av det for å ikke få med hele atlanterhavet.. Du må vite nøyaktig hva du skal bruke det til før du kjøper. Bare min mening. Og jeg deler TGB sitt syn på at det ikke gir spesielt pene bilder. Lenke til kommentar
Anthila Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 Hele poenget er at jeg vil ha med mye i bildet. Finnes det noen rimeligere alternativ da? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 (endret) Hele poenget er at jeg vil ha med mye i bildet. Finnes det noen rimeligere alternativ da? 10-24mm (av hvilken som helst produsent) vil gjøre jobben da, men vidvinkel er ikke nødvendig for å få mest mulig med i bildet (mye i bildet gir somregel et dårlig bilde). (Ekstrem)Vinvinkel bruker jeg når jeg går ekstremt nært det jeg tar bilde av (typisk alt under 20mm). Endret 13. september 2009 av TGB Lenke til kommentar
_nomad Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Det er sant det, at man bør ha en viss peiling på hva man skal bruke det til, men jeg syns effekten kan være ganske fet til flere ting. Fisheye fungerer jo f.eks. bra til skating, snowboard osv, og jeg har også med hell brukt den til både landskap og artige portretter. Jeg har selv Sigma 10mm f/2.8 fisheye, den kan være verdt å sjekke ut, fås til rundt 4 lapper. Jeg er veldig glad i min hvertfall Lenke til kommentar
arela Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Jeg har sett mye tøft med fisheye, bl.a brudebilder og bilracing. Ikke akkurat det som forbindes med fisheye. Må vel i samme slengen legge til at en ser faktisk mange dårlige for hvert godt! Lenke til kommentar
TGB Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Jeg har sett mye tøft med fisheye, bl.a brudebilder og bilracing.Ikke akkurat det som forbindes med fisheye. Må vel i samme slengen legge til at en ser faktisk mange dårlige for hvert godt! Gjelder ikke dette alle brennvidder? Har da en stor overvekt på middels og dårlige mot gode eksponeringer for egen del. Når det blir omvendt bør jeg seriøst vurdere å ta bilder på fulltid. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Fisheye er jo kjempegøy, men har nok et noe begrenset bruksområde. Til ekstremsport er fisheye genialt, har en egen evne til å suge deg inn i bildet. Gir også rom for mange kreative og annerledes portretter, selv om ikke alle blir like begeistret. Selv er mitt 16mm fisheye objektiv helt uunværlig, men viktig å ikke overdrive da man blir fort lei av effekten. Vær obs på at fisheye bør være et supplement til ultravidvinkel, ikke en erstatning . Et lite eksempelbilde: Lenke til kommentar
Anthila Skrevet 15. september 2009 Forfatter Del Skrevet 15. september 2009 Tjoash, nå ble jeg litt forvirret gitt. Noen som kanskje har noen eksempelbilder på fisheye bilder kontra ekstrem-vidvinkel bilder? Lenke til kommentar
ozone Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Tjoash, nå ble jeg litt forvirret gitt. Noen som kanskje har noen eksempelbilder på fisheye bilder kontra ekstrem-vidvinkel bilder? Hvis du scroller opp litt, så ser du "bildene" til TGB, som viser hvordan alle rette linjer som fotograferes med en fisheye blir buet rund senter. På en vanlig vidvinkel er rette linjer rette! Selv helt ute i kantene. Så bilder av mennesker og bygninger osv. bør taes med vanlig vidvinkel. (hvis de skal ligne på virkeligheten da...) Lenke til kommentar
arela Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Du kan søke på flickr til dømes. Lenke til kommentar
Anthila Skrevet 15. september 2009 Forfatter Del Skrevet 15. september 2009 Tjoash, nå ble jeg litt forvirret gitt. Noen som kanskje har noen eksempelbilder på fisheye bilder kontra ekstrem-vidvinkel bilder? Hvis du scroller opp litt, så ser du "bildene" til TGB, som viser hvordan alle rette linjer som fotograferes med en fisheye blir buet rund senter. På en vanlig vidvinkel er rette linjer rette! Selv helt ute i kantene. Så bilder av mennesker og bygninger osv. bør taes med vanlig vidvinkel. (hvis de skal ligne på virkeligheten da...) Ja, ser dette. Men tenkte bare det hadde vært lettere å se forskjellen noen bilder. =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå