Gå til innhold

Billappen obligatorisk skolefag?

Er du for å innføre billappen som obligatorisk/valgfag i skolen?  

55 stemmer

1. 1. Vi lærer mye tull på skolen, som nynorsk diktanalyse og Ibsen. Er ikke sertifikatet minst like viktig?

• Billappen er noe alle trenger, uansett yrke. Utrolig at det ikke er obligatorisk!
      11
    • Lappen kan være valgfag på linje med andre valgfag.
      28
    • Jeg vil ikke oppmuntre folk til å ta lappen. (miljøhensyn o.l.)
      2
    • Det er for dyrt, og folk får betale det selv på private kjøreskoler
      14

Anbefalte innlegg

For det første så nevnte jeg aldri nynorsk. Jeg sa aldri noe om at man trenge Nynorsk i jobbsammenheng. Det der er off topic. Jeg sa at det burde være valgfag. Ferdig med det.

De som utdanner seg postmenn osv. får garantert støtte på sine vegne av lappen. Og for de som er bakere så er det bare det fysiske som stopper dem å ikke ta sykkelen. Hvis du er handikappet eller lignende har vel ikke noe inflytelse på om lappen skal være valgfag på skolen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nynorsk-diskusjonen er relevant i denne tråden.

Det blir påstått at lappen ikke har noe i skolen å gjøre fordi den ikke er yrkesrelevant.

Men det er det utrolig mye i skolen som ikke er. Så hvorfor kan dette argumentet kun brukes mot lappen?

Når ble det et krav at alle fag skal være yrkesrelevante? I så fall er det mye som kan fjernes fra særlig norskfaget.

Poenget er at uansett hvilket yrke man velger, så er lappen viktig, hvis man ikke bor rett ved en busstopp, så lappen er i aller høyeste grad viktig.

Det er mange flere som tar lappen "som privatist" på en trafikkskole, enn folk som tar ekstra fordypning i litteraturhistorie. Det tyder jo på hvilket av disse to fagene folk faktisk har bruk for.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Kan ikke si meg enig i at arbeidsmulighetene er begrenset uten sertifikat. Det er heller ikke relatert til hvilken som helst jobb. (Har en venn som jobber som baker, nattskift - han syklet i 20 min til jobb. Han kunne starte kl 18.00 på jobb og jobbe til 04 eller starte kl 00 og være ferdig kl 09.)

Skolen skal gi deg et grunnlag til "hvilken som helst jobb", om det så er dikter eller oversetter av Black & Decker utstyr fra tysk til nynorsk.

Selv har jeg en jobb på andre siden av byen (Trondheim) og kommer meg dit helt fint uten bil. Pappa syklet til jobb i 30 min for å komme seg på jobb, men nå som han er eldre kjører han bil. Men han ikke kjøre bil. Foreleseren min sykler til jobb i over 30 min hver dag, 5 ganger i uka. Han klarer seg mer enn bra nok.

Poenget mitt er, du er ikke avhengig av bil for å klare deg her i verden. Det er et flott reisemiddel på en skikkelig møkkadag, men det er absolutt ikke nødvendig i den forstand at det er den eneste muligheten man har til å komme seg fra A til B.

Å ta hensyn til alle handicappede/asmatikere o.l. i denne sammenhengen blir forresten feil. De har ordninger og egne tilpassede løsninger som fungerer helt fint.

Lenke til kommentar

Det kommer jo veldig an på hvor de bor...

Fint at de som kan sykle gjør det. Men de ender opp med å ta lappen uansett.

Hvorfor ikke bare ta det på skolen, i hvert fall teoridelen?

Ja, du KAN klare deg brukbart uten lappen hvis du velger riktig yrke, eller bor i gangavstand. Men det er fryktelig lite fleksibelt.

Du KAN også klare deg utmerket godt uten det meste vi lærer i skolen, så jeg spør igjen;

Hvorfor brukes dette argumentet kun imot lappen?

Å ta teorikurset i skolen hadde vært like billig, og mer nyttig, enn de fleste andre valgfag, og mesteparten av norskfaget.

Lenke til kommentar

Å innføre billappen som eit valfag vil, etter mitt syn, uansett korleis ein snur og vender på det gå på bekostning av noko. Dette noko verkar det som fleire i tråden her er samde om, men kostnadane til bilar, lærar o.l. er høgare for eit køyrefag enn eit lesefag. For meg blir kostnadane for store, og det er andre problem i samfunnet eg heller vil løysa enn å få billappen inn som valfag.

------

Er det andre parti enn Senterpartiet som vil gjere trafikkopplæringa til valfag?

Ja, Frp skrøyt "uhemma" over kor fantastisk Noreg ville vera når me fekk billigare sprit, vekk med plombering på mopen og billappen inn i skulen i ein valdebatt på skulen vår.

----

Mannen med ljåen: Eg kan absolutt ikkje seia noko på at det er mykje som kunne vera prioritert annleis i skulen, men no er det no ein gong slik at alle skal gjennom den same kverna i Noreg og då er det greit å ha ei kvern å gå gjennom. Noreg skiftar læreplanar oftare enn folk skifter underbukser, og no må skulen snart få fred til å gjennomføra dei ;)

Det viktigaste etter mitt syn i denne saka er økonomien, og det er ikkje til å skubbe under ein stol at eit slikt forslag kostar pengar. Kvar skal me ta desse pengane frå? Oljefondet? Me klarar truleg ikkje å skrape nok saman utan "store" kutt i andre fag, noko som for mange vil svekke meir relevante fag enn norsk.

Det meste i livet handlar om prioriteringar, og dersom ein verkeleg vil ha billappen er det lite som nektar deg å ta ein ekstrajobb ein sommar for å spara pengar til billappen. Er bil livet for deg, då tar du billappen. Har du andre verdiar/interesser så kan du utsetja billappen til du verkeleg treng den.

Treng me fleire sjåførar i rushtrafikken? Stadig fleire byar og tettstadar opplever å ha rushtrafikk når "alle" er ferdig på arbeid og skal heim. Kvifor kan me ikkje heller auka satsinga på kollektivtrafikk slik at fleire får muligheten til å bruke den? Nok ein gang, alt handlar om val. Du vel kanskje bilen, men det er andre som vel bussen ;)

Kvifor skal me oppmuntra alle til å køyra til/frå jobb? Har me lyst å enda som amerikanarane? Sykkel er trim, samstundes som det er miljøvenleg, og særs mange har godt av å kome seg ut i kvardagen. Trening aukar og for mange trivselen, og kan vera med å betre arbeidsmiljøet og effektiviteten.

Sjølve syns eg teori kunne vore regissert i av skulen, medan alt det køyretekniske skal elevane måtte ta på eige hand (og eiga rekning).

off-topic (nynorsk)

Nemnde nynorsk då det blir provoserande at alle skriv nynorsk i staden for sidemål som det "store" problem. Me nynorsk-brukarar set og pris på at ein har eit meir nyansert syn, og aksepterer at me i Noreg har to - 2 - skriftsspråk.

Og dette med å svare på målformen som du får brevet på syntes jeg er en dustete regel. Hvorfor skal man være så pirkete på det, de som skriver nynorsk klarer da å forstå bokmål. Jeg har ingen problemer med å forstå hva du skriver nå, og jeg regner med at du ikke må frem med ordbok for å pløye deg sakte gjennom mitt svar.

Nei, eg har absolutt ikkje problem med å forstå deg. Poenget er at det framleis fins somme som skriv meir konservativ nynorsk enn meg, og det hender "ofte" at dei ikkje blir forstått.

La oss stoppe diskusjonen der ;) For meg kan gjerne bilkøyring bli eit valfag, men eg tykkjer ikkje det skal gå i staden for andre fag. Språkdebatten kan me ta i ein eigen tråd. Sjølvsagt forstår eg frustrasjonen dykkar, og for meg kunne me gjerne hatt eit skriftspråk der både nynorsk og bokmål var med. Men eg vil aldri byrja å skriva "jeg" og "ikke" dersom eg ikkje må. Eg meistrar språkfag dårleg, men likevel klagar eg ikkje på at eg vil fjerna det og det språket. Å akseptere at andre har eit anna syn er viktig for å kome seg gjennom den norske skulen...

Det er mykje eg ser på som lite naudsynt (i beste fall) i skulesamanheng, og eg syns det er fleire fag der pensum kan vurderast. Men samla, kva vil me at born/ungdom skal læra? Fins det viktigare ting enn bil her i verda?

Off-topic (pris på førarkort)

Prisen på førarkort er i dag for høg, og eg syns det burde innførast makspris på billappen. Diverre er det slik at somme har naturtalent, og tar ting fortare enn andre. Det er då etter mitt syn urettvist dersom ein som berre tar dei obligatoriske timane skal betale det same som ein som stryk på oppkøyringa 5 ganger. Urettferdig? Ja, men sånn er livet. Ein har kanskje store talent innan andre ting enn bilkøyring, så får ein heller ta dei ekstra timane med familie/vener ;) Det er vell ingen som nektar deg å køyra mykje heime for å at du skal sleppe mest mogleg hjå køyrelærar :ermm:

Til slutt; Billappen er ikkje ein menneskerett, du klarar deg fint utan den og ;) Dei fleste i Noreg har jo klart seg utan den i 18 år, så kvifor ikkje sitja på med naboen til jobb i staden for å køyra eigen bil?

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar

Det aller meste i skolen klarer man seg fint uten.

Teorikurset trenger ikke gå på bekostning av så veldig mye. I hvert fall ikke noe som er mer viktig enn teorikurset, for noe slikt er vanskelig å finne i en norsk skole.

Alt du lærer i skolen har gått på bekostning av noe annet.

Vi analyserer nynorskdikt på bekostning av reglene for og/å-reglene å ord deling, og vi harr massevis av mer eller mindre nyttige valgfag som Tysk, Fransk, Spansk, Kinesisk, Russisk, Praktisk Prosjektarbeid. I en verden der de aller fleste kan engelsk, trenger vi ikke nummer 3- og 4-språk. Bør heller lære oss norsk og engelsk skikkelig.

Jeg forstår ikke hvorfor dagens sammensetning av fag ansees som perfekt, og alt det som ville ryke ut pga. lappen ville være et stort tap, og langt nyttigere enn lappen...

Jeg mener det faktum at folk betaler skjorta og tar lappen på kveldstid faktisk beviser at bilkjøring ansees som ganske nyttig.

Og hvis vi i hvert fall foreløpig lar folk ta det praktiske på egenhånd...

ALLE, enten de kjører eller ikke, vile hatt et enormt utbytte av å forstå hvordan trafikk fungerer. Man lærer reglene for kryssing av gater på sykkel eller mens man leier den (man er faktisk KJØRENDE hvis man sitter oppå sykkelen),

man lærer hvorfor man skal se seg om til begge sider, man får forståelse for hvorfor man ikke skal krysse gata på skrått osv...

Teorikurset kunne spare masse liv, for mange sløvinger forstår ikke at veien er farlig.

Så å tilby elevene teorikurset burde være obligatorisk.

Teorikurset kunne vært holdt nesten gratis, fordi det er så kort. På kveldsskole tar man det på få dager.

Dette kunne lett vært et tilvalgsfag eller valgfag.

De som da vil gå videre og få et sertifikat, har alt fått en bra begynnelse på skolen. De som ikke vil ha lappen har i hvert fall lært mye om sikkerhet og ansvar.

Med i teorikurset følger også førstehjelp. Førstehjelp burde alle lære, men vi var bare såvidt innpå det i Gym og Elektro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...