Gå til innhold

Billappen obligatorisk skolefag?

Er du for å innføre billappen som obligatorisk/valgfag i skolen?  

55 stemmer

1. 1. Vi lærer mye tull på skolen, som nynorsk diktanalyse og Ibsen. Er ikke sertifikatet minst like viktig?

• Billappen er noe alle trenger, uansett yrke. Utrolig at det ikke er obligatorisk!
      11
    • Lappen kan være valgfag på linje med andre valgfag.
      28
    • Jeg vil ikke oppmuntre folk til å ta lappen. (miljøhensyn o.l.)
      2
    • Det er for dyrt, og folk får betale det selv på private kjøreskoler
      14

Anbefalte innlegg

Jeg mener at lappen er det viktigste faget jeg noen gang har tatt.

Jeg kjører nesten hver dag, og lvskvaliteten og yrket mitt avhenger av lappen.

Desverre kostet den meg mange tusen, og mange av vennene mine hadde ikke engang råd til å ta lappen.

Tatt i betraktning alt det sære vi lærer på skolen, som analyse av Ibsen, nynorskdikt,

"Jeg ser" av Sigbjørn Obstfelder og så videre, så tyder dette på at skoledagen er for lang med tanke på relevant lærestoff.

Men SERTIFIKATET gav de oss ikke. Det viktigste faget av alle.

Jeg har ikke analysert et dikt siden jeg gikk ut av skolen for evigheter siden.

Jeg analyserer ikke dikt en halvtime før og etter arbeidsdagen. Jeg kjører bil.

Jeg fikk rett og slett aldri bruk for min kunnskap om Ibsen...

Så, hva mener dere om billappen som skolefag?

Oppkjøringa blir nok uansett tatt som "privatist" hos biltilsynet, men man kunne fått en god start i regi av skolen.

Særlig terping av regler og prøver i trafikkreglene.

Trafikkskolen er en skole, den og.

Men den er en privatskole som koster skjorta, og folk er nødt til å begrense antall timer av økonomiske årsaker.

I tillegg må man ta sitt viktigste fag på kveldstid, etter at man har analysert dikt hele dagen.

Håper mange vil gi sin stemme.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et annet moment er såklart økonomi. Mange har rett og slett ikke råd til å ta lappen.

Dersom grunnkursene og teori hadde vært gratis gjennom skole, så kunne som sagt oppkjøringen være privat, og ikke nødvendigvis gratis.

Her kunne man for dem med lavere økonomi lagt til rette for en stinpend-ordning på lik linje med for eksmempel utstyrs-stipendet som alle idrettsstudenter får..

Lenke til kommentar

Kvifor blir "alltid" nynorsk sett på som den "store stygge" ulven. Berre vent til de får ein jobb i det offentlege og er pålagd å svara på den målforma som ein får brev på... :roll:

edit2: Dette treng me ikkje dra meir off-topic, men det er litt provoserande at alle skriv "nynorsk" i staden for "sidemål" som det eigentleg er ;)

------

Personleg ser eg meir lyst på livet dersom diktanalyse vert gjort eit valfag. Men; eg syns kanskje bil kunne vore eit valfag der ein kan få tilbodet om lappen til ein redusert pris og ha nokre timar i veka med teori/praksis. Tiltaket ville nok vore med på å styrka sjåførane, men eg trur dei fleste ville droppa ut av andre fag som truleg er meir relevante for den vidare utdanninga deira dersom det er aktuelt.

Uansett syns eg det heile verkar urealistisk, og klarar ikkje gjera anna av å le av forslaget som eg høyrde forrige gang av Frp... Treng vell ikkje sei meir :ninja:

Einaste eg ser som realistisk å innføre som obligatorisk fag i skulen er trafikalt grunnkurs, noko som iallfall tidlegare var tilbudt som eit valfag på ungdomsskulen ;)

edit: Hugs, det er ikkje ein menneskerett å kunne køyra bil ;)

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar

Jeg regner med dette skal være en saklig diskusjon? I så fall burde vel ikke valgene i pollen være så vinklet at de nesten krysser seg selv. De tillegssetningene syntes jeg er helt unødvendige, de to nederste skriker etter å ikke bli valgt. "Se på meg, jeg er i Greenpeace

, miljøet er bra og hippier og sånt.

Nynorsk, Ibsen og dikt er viktig kulturarv for landet. Det gjør oss til det vi er, et møkkaland med bondefolk og idioter, men det er oss. Diskutabelt, men det er kjekt å vite i hvert fall et bar basisting om våre kjære, men kjedelige forfattere og skribenter. Selv om det er som du sier komplett føkkings idiotisk at man skal vite hvor mange hår Ibsenmann hadde på venstre knoke.

Syntes forøvrig det kunne vært valgfag. Hadde vært kjekt, eller som noen nevnte trafikkalt grunnkurs kunne vært obligatorisk skolefag, rett og slett fordi det er utrolig nyttig å vite litt om trafikk og sikkerhet.

Lenke til kommentar

Seier meg særs einig med BiNko, me må ta vare på det som er "berre" vårt og vera stolt av det.

Alternativa i topic er etter mitt syn mangelfull, og eg ville hatt andre formuleringar.

Edit: Ser det er endra litt no. Skulle gjerne hatt noko slikt som: "For dyrt, og det er anna som er viktigare å prioritera i den norske skulen ;) "

Til slutt; sjølve vil eg heller bruka pengar på opprusting av skulebygg, og fleire og flinkare lærar enn å innføre det som truleg kan vert ei meir mangelfull undervisning slik så mykje anna i den norske skulen.

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar

Jeg fjernet ordet Greenpeace, og la til ordet miljøhensyn. Hvis det fortsatt er noe som er vinklet, så si fra.

Kan ikke se at den nederste er vinklet.

Det er faktisk ganske mange jeg har snakket med som mener nettopp dette.

Derfor vil jeg si at trafikkalt grunnkurs uten kjøretimer kunne vært fag i skolen uten høyere kostnad enn f.eks. en nynorsklærer.

Pengene begynner ikke å rulle før vi kommer til individuelle kjøretimer.

Teorien kunne vært på skolen uten høy pris.

Lenke til kommentar
Kvifor blir "alltid" nynorsk sett på som den "store stygge" ulven. Berre vent til de får ein jobb i det offentlege og er pålagd å svara på den målforma som ein får brev på...

Vel: For de ALLER fleste som ikke bruker målformen, er nynorsk noe man bare lærer uten å få bruk for i det heletatt. På skolen gir de deg karakter i nynorsk, som kanskje kan være ødeleggende på et snitt. Mange syntes nynorsk er vanskelig, og jeg gjør det selv. Man skal lære seg nye grammatikkregler som gjelder for NN, men mye av problemet er at det er såpass likt bokmål at man kan fort begynne å tenke bokmål når man skriver, og går derfor i fella ved å ikke tenke på den nynorske grammatikken. For de aller fleste i klassen min, Medier og kommunikasjon 3. klasse, ble nynorsk et "ordbok-fag". Få av oss kunne nynorsk, og samtlige skrivedager og eksamner på nynorsk ble gjennomført ved å slå opp de aller fleste ordene.

Og dette med å svare på målformen som du får brevet på syntes jeg er en dustete regel. Hvorfor skal man være så pirkete på det, de som skriver nynorsk klarer da å forstå bokmål. Jeg har ingen problemer med å forstå hva du skriver nå, og jeg regner med at du ikke må frem med ordbok for å pløye deg sakte gjennom mitt svar.

Begge foreldrene mine jobber for staten, og det har begge to gjort siden de ble yrkesaktive. Jeg kan aldri huske faren min har nevnt noe om at han har svart på noen nynorske brev noen gang, men moren min har hvertfall fått det en gang, og da brukte hun mye tid på å svare på nynorsk, som hun heller kunne brukt på noe nyttig. Husker i hvertfall bestefaren min sa til meg i sommer at han ikke kunne huske å ha fått bruk for nynorsk. Og han er 70 år.

Men det ble en lang avsporing, tilbake til topic.

På en måte tror jeg kanskje trafikkopplæring på skolen ville vært positivt. Det kan hende man kunne ta seg råd til å ha litt grundigere opplæring, og dermed lært opp bedre sjåfører. Man ser jo ganske fort når noen er ferske i trafikken. De nøler ofte, de feilvurderer, og mange virker det som om rett og slett ikke kan trafikkreglene.

Mye av dette kommer jo på plass med litt erfaring, men jeg ser ikke bort ifra at bedre teoretisk opplæring kun ville vært positivt. Kjøreskoler tilbyr jo ofte dette, til et par tusenlapper. Siden lappen er såpass dyr fra før velger de fleste å ta teorien som selvstudie. Hvor bra er egentlig det? Jeg har en kammerat som trodde han kunne nok trafikkregler fra før, så han trappet uforbredt opp til teoriprøven hos vegvesenet, og strøk jo selvfølgelig med glans. Deretter tok han noen prøver på nettet, og "pugget" spørsmålene og spørsmålsformene, og bestod prøven to uker senere. Men hvor mye mer hadde han ikke lært hvis han hadde lest boka? Dessuten er førerprøven latterlig lett. Med litt sunn fornuft og en god vurderingsevne, samt å kunne ressonere litt klarer man jo å tenke seg frem til bestått prøve.

I korte trekk: Jeg tror trafikkopplæring i skolen ville vært positivt DERSOM dette faget hadde fått nok timer. På grunn av at kursene hos trafikkskolene er så vanvittig dyre prøver jo alle å komme gjennom så fort som mulig, og da lærer man jo heller ikke så mye.

Lenke til kommentar

Hadde du tatt lappen om det hadde vært mer eller mindre gratis?

Og for å svare på et spm over; NN blir sett på den store stygge ulven fordi det tar opp tid og krefter som burde vært brukt på andre fag. Tar megselv som eksempel; Jeg liker nynorsk, men jeg vet jo at jeg ikke kommer til å få bruk for det, og hvis jeg kunne brukt arbeidstimene som går med til NN, så hadde jeg kanskje kunne forbedret andre karakterer betraktelig.

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Wikipedersen:

For eksempel bokmålen.

Ikke for å fornærme deg, du skriver godt, men utrolig mange sliter jo med og/å å ord deling.

Hvis det var slik at elevene hadde lite å gjøre, da kunne vi tatt oss tid til nynorsk.

Dette problemet burde tas med roten.

Og roten til dette problemet er selvsagt den regelen som sier at de middeladrende kvinnene som "jobber" i offentlige kontorer må svare på den målformen som kunden krever.

Bare fjern den loven, så sparer tusenvis av elever massevis av tid, som kan brukes til å lære bokmål bedre.

Nok offtopic.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Om den hadde vært gratis: kanskje, men allikevel heller jeg mer mot nei. Jeg ser ikke på det som en menneskerett å ha lappen, jeg vil heller prioritere andre velferdsgoder.

Godt poeng det også.

Jeg ser dog et økende behov for lappen, både i form av yrkesvei og det faktum at de andre transportalternativene er dyre.

Nå skal det også nevnes at enkelte skoler tilbyr moped som valgfag. Dette faget inneholder jo det meste av teori, samt mørkekjøring. Dette gjelder da ungdomsskoler. Hva med å kjøre tilsvarende opplegg på VGS, men da med billappen.

Dersom det ikke lar seg gjøre, burde fortsatt trafikkundervisning skje i regi av skolen, men da på ettermiddagene/kveldene. Fortsatt teori, og fortsatt gratis.

Og til Mannen med ljåen:

Ingen som blir fornærmet :)

Jeg er klar over at jeg ikke er noen rettskrivnings-ekspert, men som du sier så blir ikke det bedre av at nynorsken skal forvirre. Jeg syns også strengt tatt ikke denne diskusjonen er off-topic, da det her er snakk om verdien av forskjellige skolefag :)

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Jeg syns ikke alternativene i pollen er særlig dekkende.

Samtidig er ikke dette et godt nok gjennomtenkt forslag da det å ta sertifikatet ikke bare er teoretisk, men i stor del praktisk.

Behovet for bil øker ikke særlig nå tildags, men tilgjengeligheten gjør det. Man kommer seg fortsatt frem til fots og på sykkel. Som student har man råd til å kjøpe seg et semesterkort til kollektiv, og er man i arbeid har man også råd til det.

Men et trafikkalt teoretisk kurs i skolen hadde ikke gjort noe, det hadde vært et bra tiltak. Men dette må da skje i relevant alder, noe som gjør det svært vanskelig.

Lenke til kommentar

Mange ser ut til å mene at dette blir for dyrt. Har dere sammenliknet nytteverdien kontra prisen, sammenliknet med f.eks. Nynorsk?

ALLE fagene er dyre.

Og vi kan kanskje begrense oss til teorikurset og teoriprøven i regi av skolen, det har alle godt av, selv om de kun sykler eller går.

Så kan de som vil gå videre, ta lappen privat.

Det er i hvert fall en start.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke nynorsk bli et valgfag? Hvorfor kan ikke de som vil lære nynorsk lære det og de som ikke vil trenger ikke og kan velge noen av de andre fagene som matte eller samfunnsfag osv.

Det med bil lappen i skolen høres fristende ut men har på følelsen av at det ikke kommer til å bli noe særlig av. Mest fordi det å kjøre bil er ikke noe man bruker i jobbsammenheng. Ja, man kjører til jobb og det er bra framkomst middel, men buss og sykkel gjør samme nytten, bare at de kanskje tar litt lengre tid en bil. Men Bil blir liksom ikke noe du bruker for å utdanne deg og få kunnskap fra, i motsetnig til matte hvor man bruker det vær eneste dag.

Endret av Siege
Lenke til kommentar

Du mener nynorsk og diktanalyse er mye viktigere jobbsammenheng?

Merkelig. I min jobb som fører av kollektiv transport, har jeg ikke analysert et eneste dikt.

MANGE yrker forutsetter lappen. Bud, postmenn, taxisjåfører... Nesten alle yrkesaktive er nærmest avhengig av lappen.

INGEN yrker, bortsett fra neste generasjons norsklærere, har bruk for diktanalyse.

Kjekt å spare miljøet ved å bruke buss, men bilen må man ha i reserve.

1/3 av norges yrkesaktive jobber nattskift. Mange yrker begynner på de mest forferdelige tidspunkt. Bakere, f.eks. Er du klar over hvor tidlig de starter sin arbeidsdag?

Å be disse ta en buss som ikke går, er meningsløst.

Lappen er den viktigste utdanningen man kan ta. har du ikke den, er din karriere meget begrenset.

Og kom ikke trekkende med at du kjenner noen som klarer seg bra.

Selvsagt er det hyggelig at de er fornøyd med å jobbe på Rema over gaten, men de fleste trenger bil.

Mange har ikke helse til å sykle, heller. Handikappede, astmatikere osv...

Jeg tør påstå at lappen er yrkesrelatert uansett yrkesvalg.

Og prisen kan umulig være en faktor hvis man bare tar den teoretiske delen i regi av skolen. Det kan ikke koste mer å ta teorikurset på skolen, enn samme antall timer med andre valgfag.

Man burde også slakke de dumme reglene som sier at man må være 25 år og ha lappen sammenhengende i 5 år for å kunne drive lærekjøring.

Jeg fikk aldri hjelpe lillebroren min med lappen, da jeg er for ung, og fikk lappen for 3 år siden. Pappa har aldri tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...