Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lovlig kjøre mer en 45 km/t ?


Solsviken

Anbefalte innlegg

Er 24 år, og har billappen med traktor og moped.

Har en moped som er så tragisk treig, og liker ikke å utsette meg selv for de farene jeg får når scooteren ikke går mer en 45km/t.

 

Finnes det et smutthull, eller en eller annen måte jeg kan lovlig kjøre fortere uten å måtte ta motorsykkel lappen ?

Er jo helt tragisk disse reglene.

 

Politikerene må gjerne argumentere for at 16åringer ikke har noe i 80 km/t å gjøre på en scooter, men faktum er vel at det er mye farligere å ligge i 45km/t i eks. tunnell når bilister skal pløye forbi. jeje, skal ikke dra tema over på dette, men altså finnes det en måte eller er jeg lost på 45km/t til jeg gidder å ta motorsykkellappen å invistere i en 125ccm scooter ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke lov å kjøre mer enn 45km/t med et kjøretøy som er registrert som moped. Registrerer du kjøretøyet som lettmororsykkel, da kan du kjøre fortere.

 

Når det er sagt, så blir det sjeldent skrevet ut bøter til moped-førere som ligger i 60, og det nevner jeg uten å anbefale deg å bryte reglene...

Lenke til kommentar
men altså finnes det en måte eller er jeg lost på 45km/t til jeg gidder å ta motorsykkellappen å invistere i en 125ccm scooter ?

Dette er nok tilfellet. Du kan trimme, men du får bot, og det er ofte at politiet går etter mopeder. Anbefaler å ta motorsykkellappen og kjøre MC. Eventuelt så kan du kjøre ATV på billappen.

Lenke til kommentar
Kjenner flere som har blitt stoppet, med en fart på godt over 45 km/t, som har sluppet bot. Ganske enkelt fordi 45km/t i 70-sonen på en svingete vei er ekstremt farlig.

 

Men så vet jeg også av folk som har mistet lappen pga av akkurat det samme..

 

Nei, det gjør du nok ikke.

 

 

Du mister ikke lappen din av å trimme mopeden. Blir du stoppa med og det mistenkes trim får du enten et forenklet forelegg på 4200 kroner, skiltene dine blir tatt og du må vise sykkelen på biltilsynet for å få ut skiltene igjen, ellers (om du er litt påståelig og det er tvil i saken) må du vise sykkelen din hos biltilsynet innen en frist.

 

Selv har jeg kjørt trimma i tre år uten noen problemer, det gjelder bare å ha vett i hue og vite at du som myk trafikant er utsatt i trafikken.

Lenke til kommentar
Politikerene må gjerne argumentere for at 16åringer ikke har noe i 80 km/t å gjøre på en scooter

 

dette syns jeg er ett latterlig argument fordi 16 åringer kan også kjøre lett mc, som går over 100kmt. så er ikke 16 åringene i seg selv som ikke klarer å kjøre over 16, men opplæringa de får, som ikke gir dem lærdommen i å kjøre så fort.

 

jeg for min del tok akkurat tungsykkel lappen, og kommer til å kjøpe meg lett mc (mye billigere enn bil) til jeg får spart opp til en cbr 600f til neste sommer|=) plutselig en dag hadde det vært fint å hatt mc lappen, så jeg hadde foreslått å tatt den hvis du kunne, og heller kjøpt en billig lett mc etterpå

Lenke til kommentar

Det er ikke ulovlig å kjøre i mer en 45 km/t med moped feks i en nedoverbakke med 60-sone.

 

Det som er ulovlig er å modifisere mopeden med den hensikt å øke ytelsen eller toppfarten (trimme).

 

Trimming, inkludert fjerning av variatorring, uplombert potte, osv gir 4200 i gegyr dersom man blir tatt.

 

Har selv kjørt scooter uten variatorring som gjorde ca 62 km/t på sletta. Jeg ble likevel så utrolig lei av den dårlige motorytelsen og akselerasjonen at jeg har tatt tunglappen og kjøpt meg en scooter med 250ccm.

 

Dersom man trimmer en scooter kan man lett få den opp i 80-90 km/t, men det er samtidig lurt å være oppmerksom på at spesielt bremsene da vil være underdimensjonert.

 

(edit: skriveleif)

Endret av poen
Lenke til kommentar
Dersom man trimmer en scooter kan man lett få den opp i 80-90 km/t, men det er samtidig lurt å være oppmerksom på at spesielt bremsene da vil være underdimensjonert.

Hvordan det?

Disse sykklene er laget for å gå i ~90 km/t og er i utlandet godkjent for den hastigheten. Bremselengden går naturligvis opp da du har mer fart.

Blir det montert dårligere bremser på de norske sykklene samtidig som de kveler ytelsen? Tvilsomt.

 

Å få en ny moped til å gå i ~90 km/t er litt teit å kalle trimming da du bare fjerner noen sperrer som struper motorytelsen til det latterlige.

Lenke til kommentar

Disse sykklene er laget for å gå i ~90 km/t og er i utlandet godkjent for den hastigheten. Bremselengden går naturligvis opp da du har mer fart.

Blir det montert dårligere bremser på de norske sykklene samtidig som de kveler ytelsen? Tvilsomt.

 

Jeg mente egentlig bare at en 50 ccm scooter er en liten doning og at jeg heller ville hatt bremsene til en r-sykkel enn til en liten scooter dersom jeg må panikkbremse i 90 km/t. Så egentlig er vi vel enige :thumbup:

 

Sjekket også litt videre opp i dette med toppfart.

 

Toppfart til en Piaggio Fly 50 oppgis her til 98 km/t, så norske myndigheter greier faktisk å strupe ned denne scooteren til under halv fart.

 

Dette er i grunnen ganske synd siden en 50 ccm egentlig er et ganske greit og kjekt kjøretøy, men på grunn av den lave farten så blir det farlig og lite brukervennlig i lengden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...