Tå. Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Etter den siste partilederdebatten fikk jeg en større klarhet i Venstres asylpolitikk. Sponheim og Venstre ønsker at alle asylsøkere som kommer til landet skal settes til å gjøre drittjobber som for eksempel å vaske gulv. Kan noen fortelle meg hva som ligger bak denne tankegangen? For meg så virker dette forslaget like lite gjennomtenkt som asylmottak i Afrika og Venstre skal liksom være et innvandrervennlig parti? Hvordan tror Venstre at en mannlig asylsøker fra for eks Somalia vil reagere når han får en vaskekost i hånden og blir bedt om å vaske gulv? Har ikke Sponheim og Venstre fått med seg at de fleste somaliske menn som går arbeidsløse velger dette fordi de ikke ønsker å påta seg drittjobber som er under deres verdighet? Hvordan ville du ha følt det om du søkte asyl et sted og det første som skjer med deg er at du blir satt til slavearbeid som å vaske gulv og dass. Lavstatusjobber du aldri i dine villeste fantasier villte påtatt deg i ditt hjemmland. Greit at nesten ingen av partiene har en gjennomtenkt asylpolitikk men Venstre tar virkelig kaka. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Vist de er utdannet så får de sikkert lov til å anvende kompetansen de besitter. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 90% av dem kommer uten papirer og trolig med minimal kompetanse som er relevant for det norske samfunnet. Men om man for eksempel skulle finnes noen revisorer/advokater blant de siste 10% så tviler jeg på om det er praktisk mulig å utnytte denne kompetansen fra dag en. Problemet er uansett at de trolig vil bli satt til drittarbeid uavhengig av hvilken kompetanse de har om Venstre får viljen sin. For å sitere Sponheim "la dem vaske gulv". Lenke til kommentar
sultanIverigste Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Enig med trådstarter, det blir for dumt. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Skjønner ikke hvorfor dette skulle være dumt jeg. De er flyktninger som flykter for livet, det er det som er tanken bak asylprogrammet, å ta imot de som trenger det. Lykkejegere kan finne seg et annet land og plage. Når du da har flyktet for livet ser jeg det som helt naturlig å få seg en jobb selv om det innebærer og vaske dass. Man er nå i et helt annet land og lever på nåde, da er det bare rett og rimelig at de tar de jobbene de får. Det går an å jobbe seg oppover i systemet også. Hav forventer asylsøkerne som kommer hit egentlig? Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Hvordan tror Venstre at en mannlig asylsøker fra for eks Somalia vil reagere når han får en vaskekost i hånden og blir bedt om å vaske gulv? Har ikke Sponheim og Venstre fått med seg at de fleste somaliske menn som går arbeidsløse velger dette fordi de ikke ønsker å påta seg drittjobber som er under deres verdighet? Hvis det å vaske gulvet er under deres verdighet, er det å flytte til Norge under deres verdighet. Å vaske gulvet er en jobb på lik linje som andre jobber, og det trengs å få gjort. Og det burde disse Afrikanerne respektere. Og jeg forstår ikke, er det ikke bedre å ha en drittjobb i et fredelig samfunn, enn å være i et samfunnet man flyktet fra!? Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Etter den siste partilederdebatten fikk jeg en større klarhet i Venstres asylpolitikk. Sponheim og Venstre ønsker at alle asylsøkere som kommer til landet skal settes til å gjøre drittjobber som for eksempel å vaske gulv. Jeg har ikke hørt det formulert på akkurat den måten før. Har du en kilde å vise til? Uansett er tankegangen at det må stilles krav til asylsøkere. Ingen rett uten plikt. Det er like mye for deres egen verdighets skyld som for samfunnet ellers. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 foreslår at vi finner ei halvstor øy langs norskekysten eller en halvøy , den sprenger vi flat, og bygger et lite samfunn , og eneste måten å komme ut og inn er ved en stor port der det står hundepatruljer og vakter som passer på at ingen rømmer. så kan de få lov å være der isolert sammen med sine landsmenn og resten av de som venter på å få saken sin behandlet. vi trenger dem ikke i arbeid. svært få av dem som har kompetanse som kan utnyttes her. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 (endret) Det er ikkje snakk om at asylsøkere skal tvingast inn i jobb. Poenget er at dei skal få moglegheita til å jobbe viss dei ynskjer det. Slik det er i dag sit asylsøkjarar og stirrar inn i ein kvit vegg i to år før dei får innvigla søknadden sin, dei seier seg sjølv at det blir vanskelegare å integrere desse i det norske samfunnet enn nokon som har komen seg ut i jobb og har fått lært seg norsk og fått seg norske vener. Vernstre har etter mi meining den klart beste integreringspolitikken av dei norske partia. Medan dei andre partia kranglar om korleis dei skal innskrenke den grunnleggjande menneskeretten det faktisk er å søkje om asyl viss du treng det, så står venstre på krava og prinsippa og forsvarar asylinstituttet og retten til å rekkje ei hand i veret viss du er på flukt eller er forfulgt. Samstundes har dei en konkret plan for korleis asylsøkjarane skal bli betre integrert enn det som er tilfellet i dag. Blant anna gjennom mykje betre norskundervisning, raskare saksbehnadling slik at dei som ikkje har rett på asyl men berre er lykkejegarar blir sendt ut raskt, og eit fokus på at asylsøkjarane skal kome seg ut i jobb med ein gong slik at integreringsprosessen kan starte i frå dag ein, og ikkje dag 600. Endret 13. september 2009 av Goz Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Det er ikkje snakk om at asylsøkere skal tvingast inn i jobb. Poenget er at dei skal få moglegheita til å jobbe viss dei ynskjer det. Hvor mange velger en "drittjobb" (lav-status) i stedet for det å ikke gjøre noenting og likevel få alt man trenger for livsoppholdelse? Det finnes lite insentiv, for en asylsøker fra et "dårlig" land, til å finne seg en jobb i Norge når bare det å få mat og bolig er nok til tilfredsstille deres tilværelse. Å gi muligheter er ikke å stille krav. Krav er hva man trenger for å motarbeide lediggangen blant asylsøkere. Hvis noen vil være en del av vårt fellesskap må og burde de bidra så fort som mulig. Det burde ikke være en mulighet å velge bort det å arbeide. Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Hvorfor skal de jobbe i det hele tatt? de får jo mer enn nok trygd og hvis de ikke får nok kan de jo bare si at de har barn i utlandet etc.... Hadde de vært i USA derimot, hvor de ikke syr gigantiske puter under armene på folk, ja der må de jobbe hvis de ville overleve, imotsettning til i Norge. Det er jo ingen vits i å anstrenge seg når man får alt gratis av andre. Med mindre du har litt moral. Lenke til kommentar
Hillebillys Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Trur en flyktning som virkelig har flyktet fra en forferdelig opplevelse vil se på ett jobb tilbud som velkommen, om det så er og vaske kopper og glass, dass eller gulv. andre forfallent arbeid som stable varer på lager, bære esker med dokumenter på kontorer ol. Det er ett avbrekk i usikkerhet, og kanskje kan fungere som terapi for den situasjonen dem har vært i. gir også en følelse av nytteverdighet og kanskje aksept som person. Trur dette kan ha noe for seg. Men først bør udi ha en bedre kontroll på asylmottak og asylsøkere. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 (endret) Jeg har ikke hørt det formulert på akkurat den måten før. Har du en kilde å vise til? Uansett er tankegangen at det må stilles krav til asylsøkere. Ingen rett uten plikt. Det er like mye for deres egen verdighets skyld som for samfunnet ellers. Kilden jeg har er Sponheim i partidebatten på NRK. "La dem vaske gulv!" http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/547059 41:50 för å være helt nøyaktig. Asylsøker med Venstres asylpolitikk kan altså velge om de vilvaske gulv(eller dasser) til luselønn eller stå på gata og pushe dop. Hadde jeg kommet fra krigssonen Afghanistan så vet jeg hva jeg ville valgt. Endret 13. september 2009 av toeblast Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Du baserer altså all din kritikk på tre spissformulerte ord uttalt på impuls i midten av en debatt? Jeg kan ikke påberope meg evnen til å spå den nøyaktige meningen bak ordene, men Sponheims uttalelse rett før burde være en pekepinn: "Lediggang er roten til alt ondt". Utifra sammenhengen tolker jeg det som at han mener asylsøkere som enda ikke har fått fastsatt identitet burde få muligheten til å jobbe, og at det finnes nok av jobber som ikke krever høyt kvalifisert arbeidskraft. Spørsmålet er ikke om de vil velge en drittjobb eller kriminalitet, men hva de kan velge. Men jeg kan uansett ikke helt forstå hvordan du klarer å avskrive moralen til en hel gruppe mennesker, helt uten videre. Lenke til kommentar
Zeorsd Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Jeg ser saken slik: Vi trenger at noen tar seg av "drittjobbene" i samfunnet. Hva det inkluderer varierer stort, men det er vel generelt snakk om ufaglært lavstatus arbeid. Det som også definerer jobbene det er snakk om er at de ikke krever mye kommunikasjon osv. Dette er jobbene en svært stor andel av asylsøkerene faktisk er ok kvalifisert til. De har ofte ikke utdanning, og mangler en del andre kunnskaper som kreves i feks butikkjobber. Selv om vi kaller det "drittjobber" så er de sannsynligvis mye bedre enn det asylsøkerene kommer fra, så jeg ser ikke det store problemet. Dette er en måte de kan bidra tilbake til samfunnet som har tatt i mot dem på en positiv måte. Det er da heller ikke slik at det ikke er noen etnisk norske som har akkurat de samme jobbene. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Og hvem sine gulv skal de vaske? Jeg hadde aldri sluppet asylsøkere inn der jeg jobber for å vaske gulv. Heller ikke som hjemmevask. Før du vet ordet av det så er både smykker og laptop'er borte. Kommer de inn i landet uten papirer så vet vi ingenting om dem. De kan være kriminelle og ha styggligheter bak seg. Er en grunn til at de brenner alle papirer og svir av seg fingertuppene. Asylsøker uten papirer eller forsøk på å fjerne fingeravtrykk --> Isolat, evt hjemsendelse! Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 (endret) [...]Asylsøker med Venstres asylpolitikk kan altså velge om de vilvaske gulv(eller dasser) til luselønn eller stå på gata og pushe dop.[...] Eller som nå, hvor de kan velge mellom å sitte på ett asylmottak på Smøla eller Andøya å nappe løken og se på TV eller stå på gata og pushe dop? Endret 14. september 2009 av M98kF1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå