Utleieren Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Hei Jeg har en bolig som jeg skal leie ut fra oktober og ett år fremover. Dette er egen bolig og har frem til nå vært bebodd av meg selv. Når jeg nå leie ut fra oktober hva blir skattemessig konsekvens? Forstår at man fritt kan leie ut for 20 000 men at man etter det skal betale 28% skatt. Det jeg lurer på er. Dersom jeg tar 10 000 i måneden og leier ut de siste tre månedene i år, hva er skattemessig konsekvens? Er det a) 30 000 i inntekter - 20 000 i fri beløp og dermed 28% skatt på de resterende 10 000. Altså 2 800 ,- i skatt og sitter dermed igjen med 27 200 på tre måneder. eller b) Er hele beløpet på 30 000 skattepliktig når man overstiger frigrensen og at jeg dermed må betale 30 000 * 28% = 8 400,- i skatt og sitter dermed igjen med 21 600 ,- Lenke til kommentar
KS Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Ante ikke at det var et fribeløp i forbindelse med utleie. Hvor har du det fra? Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Ante ikke at det var et fribeløp i forbindelse med utleie. Hvor har du det fra? I de nye reglene er leieinntekter under 20.000,- skattefrie, dette erstatter 6-måneders regelen fra det gamle systemet. Og til trådstarter, det er alternativ B som gjelder. Leier du ut for mer enn 20.000,- så blir hele beløpet skattepliktig. Fra skatteetatens hjemmeside: http://www.skatteetaten.no/Templates/Brosj...;epslanguage=NO Utleie av hele eller en større del av boligen Med utleie av større del av boligen menes at mer enn halvparten av boligen er leid ut regnet etter utleieverdiene. Leies hele eller en større del av boligen ut for mer enn 20 000 kroner, skal boligen regnskapsliknes og alle utleieinntektene fra boligen blir derfor skattepliktige. Ved vurderingen av om beløpsgrensen på 20 000 kroner er overskredet, skal ikke utleieinntekter fra en tidsperiode hvor eieren benytter minst halvparten av boligen til egen bruk regnes med. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 (endret) -- Endret 20. september 2009 av Bond007 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå