Gå til innhold

Urinprøve ved ansettelse som vekter?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+127836

Jeg kjenner heller ikke til noe urinprøveavlegging for å få jobb som vekter, men finner trådstarters moral under en vekters verdighet.

[såfremt det er ulovlige stoffer, reseptbelagte medisiner som vil hindre arbeidet etc. trådstarter tenker på]

Endret av Slettet+127836
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg kjenner heller ikke til noe urinprøveavlegging for å få jobb som vekter, men finner trådstarters moral under en vekters verdighet.

[såfremt det er ulovlige stoffer, reseptbelagte medisiner som vil hindre arbeidet etc. trådstarter tenker på]

En vekters verdighet? Den var god.

Nå har folk rett til en viss verdighet selv også. Ydmykende mistenkeliggjøringer har en grense. Snart kommer vel bæsjeprøve.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg måtte ikke avgi pisseprøve da jeg ble ansatt som vekter, men jeg har fått vite at selskapet _forbeholder seg retten til_ å kreve urinprøver om de skulle finne ut at det er en idé å lete etter stonere blant vekterne.

bare et spørsmål som jeg lurer på nå, har en vanlig bedrift rett til og kreve urinprøve fra deg sånn uten videre?!, og om så gi deg sparken på dagen om du ikke godtar det kravet?.

gitt situasjon, "noen" på jobb har sett deg ute en helg og påstår derretter at du har blitt observert ruset på div stoffer og kommer til denne konklusjon bare for at de har sett deg gå litt skevt over torget etter noen øl.

la oss si dette gjelder en resepsjonsjobb...og at du aldri møter opp på jobb under påvirkning ( om så det skulle stemme at man brukte noe).

Lenke til kommentar

De kan ikke kreve at du faktisk tar testen, men de kan ha en klausl i arbeidskontrakten som sier at "Kontrakten ansees som uglyldig om ansatte nekter å ta pisseprøve når bedt om det". Noe som vil si at du i praksis får sparken på flekken den dagen du nekter å ta det.

Dette vil nok antagelig være lovlig, og om en ikke ønsker slike kontrakter, så må man nok desverre se etter vekterfirmaer som ikke har slike krav.

Stort sett alle arbeidskontrakter inneholder muligheten til å si opp folk på flekken om det kommer frem at de missbruker rusmiddler.

Resepsjonisteksempelet ditt er litt søkt, men hvis f.eks resepsjonisten hadde blitt tatt av politiet for å røyke hajs / ta kokain, så ja, bedriften kan si han opp på dagen.

De aller aller fleste arbeidskontrakter inneholder ingen punkt angående urinprøver, men er det sterk misstanke til at en ansatt er en rusmissbruker og han nekter å ta urinprøve, så mister han nok jobben fordet.

Lenke til kommentar
De har ikke lov til å kreve å ta urinprøve av deg.

Det de først gjør er å spørre om de kan ta en doptest av deg, og da har du

ja eller nei valget.

Men hvorfor bekymrer du deg. Er du på dopern?

nei er nok ikke det hehe, men det er et reelt tilfelle men noen andre..

Lenke til kommentar
Jeg måtte ikke avgi pisseprøve da jeg ble ansatt som vekter, men jeg har fått vite at selskapet _forbeholder seg retten til_ å kreve urinprøver om de skulle finne ut at det er en idé å lete etter stonere blant vekterne.

bare et spørsmål som jeg lurer på nå, har en vanlig bedrift rett til og kreve urinprøve fra deg sånn uten videre?!, og om så gi deg sparken på dagen om du ikke godtar det kravet?.

gitt situasjon, "noen" på jobb har sett deg ute en helg og påstår derretter at du har blitt observert ruset på div stoffer og kommer til denne konklusjon bare for at de har sett deg gå litt skevt over torget etter noen øl.

la oss si dette gjelder en resepsjonsjobb...og at du aldri møter opp på jobb under påvirkning ( om så det skulle stemme at man brukte noe).

Nå jobber jeg i Securitas, da...

Lenke til kommentar

Nå jobber jeg i Securitas, da...

for beholder seg retten? er det noe som står i kontrakten eller noe de bare bruker når de selv finner finner det for godt?!

Lenke til kommentar
Er dette vanlig? vet de sjekker rullebladet ditt hos politiet, dette er null problem, men vil de ha urinprøve?

Klarer du ikke å tisse på kommando?

det er vel mere slik at man nekter og tisse på kommando så framst det ikke står i en kontrakt siden vi er i en tenkt situasjon med en normal jobb og ikke i et militærregime. en liten tanke fra meg er at mange, altfor mange godtar hva som helst, får en ordre fra en sjef på jobb og klapper sammen hælene sine og går opp i rett uten og tenke selv, det er som om de siste hundre år med arbeidsrettighetskamp er gått ut vinduet med et pennestrøk!..jeje litt avsporing men back on track..

Lenke til kommentar
for beholder seg retten? er det noe som står i kontrakten eller noe de bare bruker når de selv finner finner det for godt?!

Jeg mener jeg leste det i regelhåndboka, men ja, det er en kontraktting. Ingen kan kreve pisseprøve sånn uten videre, det sier jo seg selv.

enig med kontrakttingen, men det som bekymrer meg er at mange mener at det ikke er noen selvfølge at de ikke kan kreve det uten videre, de mener at det sjefen din sier er lov, over alt annet, og det han sier skal du gjøre ellers blir du erstattet, som en sa "de finner alltid en utvei for og få deg bort, det står mange i kø som er villig til og ta over"..

Lenke til kommentar

Jeg mener at om det er nødvendig med tisseprøve for å avlegge om du er bruker av cannabis eller ei, viser ikke cannabisen særlig stor negativ effekt i jobbsammenheng.

Det virker som om det faktum at du røyker cannabis av og til skremmer arbeidsgiver, og ikke hvorvidt det påvirker jobben.

Men tror det skal gå bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...