Martin-sama Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Heisann, har prøve i relativitetsteori nå snart og har bare lyst til å få enkelte oppgaver på plass. Særlig denne oppgaven irriterte meg, for føler jeg har gjort det riktig, men stemmer ikke med fasit. "I en proton-proton-kollisjon kan denne reaksjonen finne sted: p + p --> n + p + π^+ (pion) Vi tenker oss at den ene protonet lå i ro før kollisjonen. Hvileenergien til det positivet pionet π^+ er 2.24*10^-11 J. Hvor stor forskjell er det på massen til et proton og nøytron (løst). Hva er den minste kinetiske energien det andre protonet kan ha hatt? (Du trenger ikke å tenke bevegelsesmengde) " Masseforskjellen er enkel å regne ut. Men den det er Ek til det andre protonet jeg ikke får til å stemme. Skal ta utgangspunkt i at nøytronet, protonet og pionet ligger i ro etter kollisjonen, derfor har de bare hvileenergi. Jeg har regnet ut E=mc^2 for de tre og får 3.235 * 10^-10 J. Og siden det ene protonet lå i ro før kollisjonen må den kinetiske energien til det andre være lik 3.235 * 10^-10 J - hvilenergien til et proton? Det får jeg til å bli 1.73*10-10 J. Men det stemmer ikke. Fasitsvar er 2.26 * 10^-11 J. Jeg tror på fasit, og tror det er noe jeg har misforstått eller hoppet over, noen som kan fortelle hva? Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 Opps, oppdaget feilen min nå, nokså teit! Ber gjerne om at tråden holdes åpen, for jeg har noen fler oppgaver jeg lurer på, men må poste dem i morgen Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Post gjerne neste spørsmål i «Den store fysikkassistansetråden». Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Bare som et tips til fremtidig etterfølgelse kan det være fint å poste nøyaktig hva det var som var feilen, slik at personer som eventuelt skulle lese tråden i fremtiden kan finne lærdom og få en viss nytteverdi av tråden. 1 Lenke til kommentar
Zephie Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Hvis det fortsatt skulle være noen som lurer på denne oppgaven, selv om det er flere år siden tråden ble startet. Energien før og etter kollisjonen er bevart, altså den samme. Du begynner med å finne hvileenergien til nøytronet og protonet. Hvileenergien til det positive pionet har du fått oppgitt. Adder disse svarene for å få samlet energi etter kollisjonen, Du vet at energien er den samme før og etter kollisjonen, og du vet at det ene protonet var i ro før kollisjonen. Selv om du vet at det ene protonet står i ro, så trenger du fortsatt å ta hensyn til begge protonenes hvileenergi. Derfor må du bruke E=2mc^2 før kollisjnen, hvor m= massen til protonet. Når du har funnet hvileenergien til begge protonene samlet, vil den kinetiske energien være resterende, altså summen av energi etter støtet minus E=2mc^2. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå