Gå til innhold

Penger til folket?

Donkrs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå må dere våkne opp!

Eg tror det er du som må våkne opp, eg. Tror du det bare er å bestemme seg for å bruke oljefondet på den måten?

Det er utrolig mye politikk som er inne i bildet her, som må tas i betraktning. Vi kan ikke bare spytte et par milliarder inn i veibygging fordi vi vil ha bedre veier. Hvem skal gjøre jobben? Du? Flott, tar du alle veiene i området samtidig da? Det er ikke bare lite penger i budsjettene, men det er også for lite folk i arbeid til å kunne gjøre alt vi ønsker oss. Og vi kan ikke bare importere eller ansette flere i en kort periode. Hva gjør man etterpå? Sparker halve bunten? Det er jo særdeles lite bærekraftig.

Du kommer med mange påstander uten å henvise til noen kilder. Har du en eneste kilde å vise til? Hvordan vet du egentlig at oljefondet IKKE brukes til det du nevner? Og visste du, at det er politikerne(som vi har valgt) som har bestemt at vi kun skal bruke 4% av oljefondet hver år. Dette tilsvarer den årlige avkastningen oljefondet gir, og på den måten blir ikke oljefondet tømt for penger. Er ikke det en fantastisk fin tanke? Bærekraftig er den også.

Og du sier det er dine penger, våre penger. Herregud så selvsentrert, ureflektert, egoistisk og grisk påstand. Hva p***** har du gjort for å fortjene de pengene der?

Virker mer som det er hakk i plata fra din side her. "Skal ha, skal ha, skal ha"...

Lenke til kommentar
Interessant. Pengene skal ikke gå til verken deg eller meg, men til fellesskapet AS Norge, ja hadde sikkert vært artig å fått en million hver, men hva når millionen er brukt opp og statskassa er tom? En helt surrealistisk og umulig problemstilling som aldri vil iverksettes.

:)

Pengene burde deles ut til folket, ved å investere MYE penger i Norge, og IKKE ha virtuelle penger.

Hva skal vi med virtuelle penger, som vi ikke bruker på Norge? Hvorfor ikke bruke pengene våre i Norge på oss nordmenn? Det er heller ikke så gale å gi ut en "bonus" til alle nordmenn.

Problemstilling som aldri vil iverksettes???

JEG tror at de fleste nordmenn, vil bruke våre penger på/i Norge, og starter vi denne prosessen ved å ha denne underskriftskampanjen, og når mange nok har gitt sin underskrift så leveres dette til stortinget. Det er folket sine penger, og vi bestemmer faktisk hva som skal skje med disse pengene!

men for at det skal skje noe, så trenger vi MANGE underskrifter

LINK: http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=2282

Fint om dere kan link til vår kampanje på deres blogger,andre forum,facebook,msn etc..

Lenke til kommentar

Hei.

Vil minne trådstarter om hva nettiketten sier om overdreven bruk av store bokstaver, som også gjelder for emnetitler. Store bokstaver blir oppfattet som skriking og det kan gjøre andre brukere irriterte og gjøre at de oppfatter deg som uhøflig.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

Når endringen er gjennomført er det flott om du bruker p_report.gif-knappen ved dette innlegget slik at en moderator raskere får fjernet denne moderatormeldingen.

Reaksjoner og spørsmål rundt moderering skal gjøres på PM, ikke i tråden.

Lenke til kommentar

Det med å gi vekk 1,000,000 kr til alle nordmenn, var å sette dette litt på "spissen" for å

for oppmerksomhet rundt dette temaet.

Så man kan ikke gi vekk 1,000,000 kr direkte til alle i Norge, men man kan investerer MYE penger i Norge.

Man kan også gi en årlig bonus til alle nordmenn, det er jo faktisk våre penger, eller hva?

Hva med å bygge opp landet vårt, slik som resten av europa har gjort?

Det er MYE fornuftig man kan bruke oljepengene på:

1. Fjerne fattigdom i Norge.

2. Bygge skikkelige veier

3. Bedre skole og helsevesen

Kunne ha skrevet en lang liste,men jeg regner med at dere tar poenget. eller hva?

virtuelle penger, har ingen verdi om de ikke brukes. Kort sagt Norge har bare monopol penger.

Men vi kan faktisk bruke disse pengene enda, så hva venter vi på?

La oss bruke oljepengene i Norge, ved å investerer pengene på Nordmenn.

Hvorfor skal vi ha virtuelle penger? Når vi trenger disse pengene i Norge i dag.

Lenke til kommentar

Grunnen til at steder som Alaska gir penger tilbake til sine innbyggere, er at Alaska ikke er et spesielt hyggelig sted for mennesker. Så de betaler folk for at de bor og jobber der. Temperaturene i Alaska på dagtid kan falle så dypt at du kan fryse til døde i løpet av få minutter. Sånn har vi det ikke i Norge.

Lenke til kommentar

Merkelig retorikk det brukes om oljefondet, i samme setning blir pengene først sett på som verdiløse og deretter som verdifulle greier...

Anyways, det er ikke evig med olje på norsk sokkel, en dag tar den slutt og da er det sabla greitt å ha "monopolpenger" på bok.

Dragen: høres ut som en ordning vi har her til lands også, men for å kunne utnytte den må man flytte til Finnmark. Ordningen kan blant annet friste med avskrivelse av studielån, lavere skatter og høyere barnetrygd.

Endret av Ducktoy
Lenke til kommentar
Svalbard og Finnmark har vel sånn ordning, med økonomiske goder for at man bor og jobber der.

Jeg er enig i at Oljefondet burde brukes til å bedre både nasjonen og folket, men å bruke alt er en feiltagelse. Ved en faktisk finanskrise så vil vi trenge fondet.

Ved en skikkelig finanskrise vil vi kanskje tape hele oljefondet, da alle våre penger ligger på børsen.

Bedre å investerer pengene i Norge, på nordmenn.

Lenke til kommentar
-- Fjerne avgifter, betraktelig skattelette osv.

-- Bygge ut infrastruktur (Ja vet vi i Norge hva infrastruktur er?)

-- Utdanne forskere

-- Utdanne gode lærere

-- Sørge for forskning i industri

-- Sørge for forskning på universitetene

Gjør oss en tjeneste... lær deg hva inflasjon er, hvordan inflasjon oppstår, og hva følgene av en sterk inflasjon er, før du skriver flere innlegg i denne tråden. Det du foreslår hadde endt med at Norge hadde gått konkurs i løpet av få år. Og da snakker vi ikke om 50-100 år, men 2-5 år kanskje.

Nå må dere våkne opp!

Hvis du går noen flere år på skolen, så tror jeg du om et par-tre år skjønner hvor lite gjennomtenk denne "gode" planen din er. Økonomi er vanskelig og innviklet, men fakta er at inflasjonen hadde ødelagt Norge i løpet av få år om bare 10% av planene dine ble satt ut i livet.

Lenke til kommentar

Donkrs:

Jeg har ei utfordring til deg..

Kan du være så snill å fortelle meg litt mer presist hvorfor jeg skal se på pengene i oljefondet som mine penger?

Jeg mener, det er såvidt jeg vet, litt forenklet kanskje, statens inntekter fra oljeutvinning i nordsjøen. De aller, aller fleste av oss har bidratt fint lite til å skaffe staten disse inntektene.

Lenke til kommentar

Oljepengene er nasjonens penger. Det har tatt milliarder av år for oljeforekomstene å bli dannet, også mener enkelte at vi skal svi av alt sammen på en generasjon? Hva med de som kommer etter oss? Alt de har igjen med en slik politikk er milevis med asfalt som de må slite med å vedlikeholde, hvis privatbilismen i det hele tatt er mulig om 50 år.

Et bedre forslag hadde vært å stoppe mesteparten av oljeutvinningen. Olje er et flott råstoff, men nesten det eneste vi gjør med det er å svi det av i bilene våre. Sikkert kjipt for etterkommerne våre om olje viser seg å ha enda bedre bruksområder i fremtiden, men så har noen få generasjoner i det 20. og 21. århundre brent av alt sammen. Videre så vil oljeprisen antakeligvis bare stige på litt lengre sikt, kanskje ville vi tjent betraktelig mer på å vente med pumpe opp oljen til prisen er skyhøy. :D

Lenke til kommentar

Jeg tror Donkurs har misforstått hva oljefondet faktisk er. Det er gjeld fra andre land til Norge. Å gi oljeformuet ut til nordmenn vil gi den samme effekten som å trykke opp penger og bruke dem i Norge, bare at da slipper vi å miste hele oljeformuen.Det vil ikke føre til at en eneste nordmann blir rikere og vi vil få hyperinflasjon.

Det er en annen ting jeg tror Donkurs har misforstått og det er konseptet at man må skape før man kan dele. Vi har en viss mengde arbeidskraft i Norge, og nordmenn kan ikke jobbe spesielt mye mer. Altså, det er ikke mulig at alle blir dobbelt så rike. En mynt har ikke verdi i seg selv, det er arbeidskraften som har verdi.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...