Gå til innhold

Hva slags trening for å bli kvitt noen kilo? Tips?

Reggy

Anbefalte innlegg

Hva slags trening bør man gjøre hvis målet er å bli kvitt mest mulig fett på kroppen..

Jeg har en travel hverdag og har ikke all verdens med tid til flere timer trening om dagen.

Har tilgang til et noe middelmådig styrkerom på jobben.

Vil f.eks en løpetur på 30 - 40 min ha noe effekt - kanskje tre ganger i uken..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke svare på hva du skal gjøre for å bli kvitt mest mulig fett, men kan skrive under på at en times løping tre ganger i uka vises på vekta. (Hvis du passer på å ikke spise tilsvarende mer mat, så klart.)

Det er så enkelt som at du forbrenner flere kalorier enn du inntar.

-KJ

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke svare på hva du skal gjøre for å bli kvitt mest mulig fett, men kan skrive under på at en times løping tre ganger i uka vises på vekta. (Hvis du passer på å ikke spise tilsvarende mer mat, så klart.)

Det er så enkelt som at du forbrenner flere kalorier enn du inntar.

-KJ

1 time blir vel i meste laget, men der omkring. Men hva slags tempo er da mest fornuftig for forbrenning??

Lenke til kommentar

D e også meget viktig å trø i lette gir, ikkje trø tungt, kommer raskere i form da og øker forbrenningen veldig mye. Du må jo selvfølgelig ikkje trø deg "ihjel" i starten men ligge lavere i puls enn du klarer så du ikj går lei etter ei uke, det er viktig å hele tia ligge under max puls v sykkeltrening du vil automatisk forbedre deg da

og ikkje gå lei!

Lenke til kommentar
D e også meget viktig å trø i lette gir, ikkje trø tungt, kommer raskere i form da og øker forbrenningen veldig mye. Du må jo selvfølgelig ikkje trø deg "ihjel" i starten men ligge lavere i puls enn du klarer så du ikj går lei etter ei uke, det er viktig å hele tia ligge under max puls v sykkeltrening du vil automatisk forbedre deg da

og ikkje gå lei!

Ja det å sykle er sikkert ikke dumt. Jeg har dessverre ikke sykkel, men har kikket litt på hva jeg bør velge. Kunne egentlig tenkt meg en sånn hybrid med store hjul.... Vet ikke hva man må gi for noe slikt...

Lenke til kommentar
Du kan gå turer også, 3km gåing forbrenner omtrent det samme som 3km løping, forbehold at det snakk om samme løype. (men er du i god form, sparer du såklart mye mer tid ved løping + kondis).

Har liksom alltid hørt at skal man forbrenne fett ved løping bør det være lange turer av lavt tempo. Høyt tempo vil bare slite kroppen, og ikke brenne fett. Stemmer dette?

På jobben snakkes det om det ikke stemmer at man bare forbrenner ved lav intensivitet. Man kan også blåse en økt i høyere tempo med samme gevinst - gjerne også tidsmessig gevinst fordi økten er fortere over...

Lenke til kommentar

Kroppen bruker energi på alt! Spiller ingen rolle hvordan du gjør det.

Går du 3km forbrenner du langsomere. Ettersom det tar lengre tid å gå 3km.

Springer du 3km forbrenner du raskere, ettersom det går raskere å springe 3km.

Akkurat som en glødelampe, du kan la den lyse svakt og lenge før den ikke orker mer. Eller sterkt og kortere tid.

Når du skal forbrenne energi, er det distanse, og opp/nedover bakker, eller tungt tereng som er faktorene. Ikke hvor raskt det går.

Lenke til kommentar
Kroppen bruker energi på alt! Spiller ingen rolle hvordan du gjør det.

Går du 3km forbrenner du langsomere. Ettersom det tar lengre tid å gå 3km.

Springer du 3km forbrenner du raskere, ettersom det går raskere å springe 3km.

Akkurat som en glødelampe, du kan la den lyse svakt og lenge før den ikke orker mer. Eller sterkt og kortere tid.

Når du skal forbrenne energi, er det distanse, og opp/nedover bakker, eller tungt tereng som er faktorene. Ikke hvor raskt det går.

Skjønner ikke helt. Har en skogsløype her hjemme. Den er ca 7 - 9 km lang og forholdsvis kupert. Hvis jeg løper denne og gir alt jeg har da forbrenner jeg mest.

mens hvis jeg går og småløper litt - og kommer hjem litt svett men enda opplagt da har jeg forbrent mindre?

Lenke til kommentar

Forstår ikke hva dere er ute etter med "forbrenne mest"

Totale kcalunderskudd = hva som er forbrendt.

Uansett tempo.

Er tempoet høyt vil man bruke av glykogennivåene i musklene men dette vil fylles opp igjen neste gang man spiser karbohydrater og ved lavere tempo så det kan bruke mer fett som energi vil glykogenlagrene være mer stabile men ikke bli fyllt opp igjen og dermed vil de kcal telle på det totale.

Hvor mange kcal man forbrenner, uansett metode vil utgjøre akkuratt det samme totalt sett.

Vanligvis legger man seg på 28kcal pr kg pr dag, trener for 500kcal (uansett hva)

Tilsammen blir dette 1000kcal i minus pr dag som utgjør ca en kg ned i uka som er maks å anbefale.

Med et høyt proteininntak og styrketrening sammen med/inbakt i dette beholder man muskelmassen også.

Beste siden i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Hei, ikke for å kapre tråden, men jeg har ett spørsmål angående samme trening.

Jeg trener 3 ganger i uka på helsestudio (man, ons, fre) og jogger og løfter vekter.

Hva burde jeg kvitte meg med av mat, og hvordan mat burde jeg egentlig spise ?

Vil sykling/spinning være den letteste måten å gå ned i vekt på ?

Lenke til kommentar

Om du ser regnestykket over så ser du ca totale kcal.

Hva du bør spise er opp til deg rent teoretisk kan du spise junk bare du holder deg under kcaltaket.

Men sunnere du spiser bedre er det for flere ting, mindre kcal pr gram og su vil bli mettere osv.

Først må du sette opp en liste over hva du liker evt ikke liker.

En vanlig middag består ofte av kylling, en haug ris og saus.

Her bytter jeg ut risen eller deler av risen med kokte grønnsaker.

Resultatet blir da 2x mer mat til samme kcal.

Man skal ikke sulte seg på en diett, jeg spiser mer og er mettere på en diett en ellers, kommer bare an på hvike matvarer man bruker.

500kcal trening pr dag er all trening, sykkel/spinning/vekter/mølle hva du vil bare det er aktivitet og du forbrenner ca 500kcal.

Ogsygenopptak osv vil øke med 4x4 osv men selve kcalforbrenning og vektnedgang vil være det samme.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...