Gå til innhold

Hva med å gjøre skolevalgene for senere valg reelle?

T.F.T

Anbefalte innlegg

Hei

Som mange sikkert vet arrangerer mange videregående skoler såkalte skolevalg, dvs. ikke-reelle valg som skal lære elevene hvordan man stemmer. Som om det er noe man må lære.

Mitt forslag er følgende: Gjør stemmene ved skolevalgene tellende.

- Ønsker man en høy valgoppslutning, bør man bringe valglokalene til der velgerne faktisk befinner seg. Ungdom er late av natur. Det bør valgarrangørene ta hensyn til.

- En del mindre oppvakte elever går sikkert glipp av at dette er "øvelse", og tror de faktisk stemmer. De lar dermed vær å stemme på selve valgdagen. Vi skal ikke se bort ifra at dette hender.

- Andre er interessert nok til å stemme på lekevalget, men dropper det reelle siden de da føler de har gjort nok. Jeg er nok ikke alene om å syntes prøvevalg er bortkastet tid.

Andre synspunkter? Man bør vel gjøre det en kan for å holde valgdeltakelsen oppe?

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Der jeg går på skole var det mange som ikke tok det særlig seriøst. Vet at på noen andre vgs skoler i nærområdet stemte de ganske enkelt på de som var enten "pene" eller "kule" i valgdebattene. Gjerne rare også... vet ikke jeg..
Det viser jo hvor seriøst prøvevalgene tas. Om et ekte valg ville blitt tatt like useriøst har jeg ikke fasiten på, men jeg tviler på det.

Enkelte tullinger vil det alltid være her i verden, men de må jo også få lov til å stemme.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Er det virkelig ønskelig at disse skrotingene sine stemmer skal høres?

Poenget med 18 års aldersgrense ar jo at de mest radikale tenåringene skal bli voksne og skjerpe seg før de får stemme.

Det finnes knapt en tenåring som ikke har en radikal mening, og som stemmer på et parti uten å tenke på helheten.

Det er overhode ikke ønskelig at alle skal stemme. Stemming burde være forbeholdt folk som har satt seg inn i politikk, i hvert fall til en viss grad.

Dette gjelder sofastemming også. De som sitter der og ser på fotball på stemmedagen ville neppe stemt noe fornuftig uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...