Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Gammel PC vil ikke lengre vise riktig oppløsning på HD-TV

Anbefalte innlegg

Hei.

Datamaskinen jeg bruker er koblet til en Tatung 32" HD-TV via HDMI, og har vært det i omkring 1 års tid. Men etter at jeg nylig måtte trekke ut strømkontakten til maskinen har jeg ikke kunne velge riktig oppløsning på TV-en. De eneste oppløsningene jeg kan velge nå er 1152x648 og 1280x720. Velger jeg sistnevnte oppløsning vil bildet forsvinne utenfor skjermen.

Maskinen kjører på Vista x86, og skjermkortet tror jeg er av typen Radeon X1650.

Jeg har forferdelig lite peiling på datamaskiner. Er det noen som kan gi en hjelpende hånd?

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv hatt problemet på min Tatung V32MCGI, da jeg kjørte via HDMI. Ved DVI forsvant problemet.

Sett på max oppløsning i Catalyst coltrol center?

Prøvd å ta ut skjermkontakten? Evt ta ut kontakten, start maskinen på nytt, sett inn igjen kontakten.

Oppdatere driver?

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å starte maskinen på nytt uten TV-en tilkoblet, for å så plugge i TV-en etter at maskinen var startet opp. Når jeg da vagle skjerm 2 som hovedskjerm så forsvant bildet, slik det har gjort tidligere, og jeg var nødt til å trekke ut og sette i HDMI-kontakten igjen for å få tilbake bilde på TV-en.

Men så høyreklikket jeg på skjerm 1 i CCC, også trykket jeg på ett eller annet der. Jeg husker dessverre ikke hva det var, men det førte til at skjerm 2 ble fullstendig deaktivert (disabled). Skjerm 2 ble så skrudd på igjen og valgt som hovedskjerm uten problemer. Jeg har nå riktig oppløsning på skjermen, og alt ser ut til å fungere som før.

Jeg hadde høyst sannsynlig fremdeles sittet med feil oppløsning om du ikke hadde foreslått å trekke ut HDMI-en mens jeg omstartet datamaskinen. Tusen takk for hjelpen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...