Salt kjeks Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 (endret) Hei Jeg har en Eee som til nå har hatt XP, men den skal over på Xubuntu. Siden det er én rask disk på 4 GB og en tregere på 16 GB vil jeg ha deler av installasjonen på den trege. Hvis alt skal være på den minste blir det fort trangt om plassen der. Jeg ønsker da å ha /home, /usr og /tmp på den største (trege) disken, mens jeg vil ha resten på den raske. Er dette mulig å få til på en enkel måte? Under installering er det lett å legge hver enkelt av dem på egne partisjoner, men er det mulig å legge alle 3 på en og samme partisjon? Må jeg dele den største disken opp i 3 partisjoner for å disse tre bort fra den minste disken? Tusen takk for all hjelp Endret 12. september 2009 av grizzlyx Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Du kan ikke montere to partisjoner inn i root katalogen samtiding på en enkel måte. Men du kan montere partisjonen på den store til feks /media/stordisk og den kan ha mappene usr, home og tmp, som du symlinker til /usr, /home og /tmp Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 (endret) Ok du gjør følgende: */var/tmp og /tmp monterer du i RAM(tmpfs), funker for meg selv. Legg til disse linjene i /etc/fstab(husk å bruker sudo eller tilsvarende for å få tilgang): tmpfs /tmp tmpfs defaults,noatime,mode=1777 0 0 tmpfs /var/tmp tmpfs defaults,noatime,mode=1777 0 0 */home på den trege ja *ha / på den raske *Legg til /usr på den treige om du vil Ja du må dele den opp, men gjør litt hoderegning først Endret 13. september 2009 av del_diablo Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 Ok, takk for hjelpen, får se hva det blir til da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå