Gå til innhold

nytt objektiv til 500d

Anbefalte innlegg

har et canon 500d med kit objektiv, begynner å bli litt lei av det nå.

tenkte litt på 18-200 eller noe , iallefall mye større zoom.

så eg trenger tips.

er amatør fotograf, så stiller ikke de store krava. dette med stabilisator, har jeg ikke tenkt så mye på, men når en er på farten er det kanskje greit? eller? prisen stiger vel til himmels med stabilisator :p

har planer om å kjøpe 50mm f/1.8 også i samme slengen, har lest litt tester mellom den og den med f/1.4 , så for min del sparer jeg meg for 3000kr og kjøper 50mm f/1.8.

men trenger også et litt mer allround objektiv, prisklasse ca3000,-

hadde et "kompaktkamera" fra fujifilm S200 EXR som jeg solgte til fordel for 500d, savner den zoomen sykt mye... så et allround objektiv med mye som er vel egentlig det jeg er på jakt etter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ingen slike allround/superzoom-objektiver til 3000 kr. - i hvertfall ikke uten at du nedgraderer bildekvaliteten (sammenlignet med 18-55mm'en du har).

For Canon har du i utgangspunktet to ålreite superzoomer å velge mellom:

Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS.

- 5400 kr. Har bildestabilisator og autofokus er både raskere og stillere.

Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 VC

- 4800 kr. Har bildestabilisator og litt ekstra rekkevidde.

Jeg syns ikke du skal kjøpe noen dårligere superzoomer enn disse. Disse er de eneste som rent optisk yter på nivå med kitobjektivet ditt.

Dersom du kan klare deg med 125mm så får du vesentlig bedre bildekvalitet i Sigma 18-125mm f/3.5-5.6 OS HSM. Et knakende kjekt objektiv som du finner til 3000 kr.

Dersom du likevel føler du MÅ ha 200mm og absolutt ikke kan betale mer enn drøyt 3 lapper, så er Sigma 18-200mm f3.5-6.3 OS det beste valget.

Leser også at du skal supplere med 50mm f1.8. Det høres lurt ut. Disse superzoomene og kitobjektivet er ikke så veldig lyssterke.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

takker for svart, ser de selger Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 VC til 4500 hoz pixmania, så får kanskje bli det , + et 50mm , da har jeg noe å leke meg med en stund fremover.

et lite tillegg spørsmål..

dette med fisheye , er det mulig å få tak i noe billig ? det er kun for å prøve seg å leke seg litt, dette med kvalitet osv, er ikke det som står i fokus.

er det nødvendig med et objektiv? eller finnes det noe enn kan sette utenpå et vanlig objektiv som gjør det til "fisheye" ?

Lenke til kommentar

Convertere som man skrur på foran på et objektiv er fy fy,du foringer kvaliteten betraktelig.

Det du skal være klar over er at hvis du har objektivet på 18mm så får du en kraftig vignettering hvis du da skrur opp brennvidden for og unngå det går "vinningen opp i spinningen".

Men hvis du absolutt vil prøve så er eBay er den rette plassen for disse greiene,men kjøp med største gjengeradius og en adapterring.

Lenke til kommentar
takker for svart, ser de selger Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 VC til 4500 hoz pixmania, så får kanskje bli det , + et 50mm , da har jeg noe å leke meg med en stund fremover.

et lite tillegg spørsmål..

dette med fisheye , er det mulig å få tak i noe billig ? det er kun for å prøve seg å leke seg litt, dette med kvalitet osv, er ikke det som står i fokus.

er det nødvendig med et objektiv? eller finnes det noe enn kan sette utenpå et vanlig objektiv som gjør det til "fisheye" ?

Min erfarin er at det kan være en del feil på objektiver. har levert mange til rep og service selv om de er nye. Derfor vil jeg anbefale deg å ikke kjøpe på pixmania. Veldig tungvint å levere tilbake der hvis det skulle være trøbbel. Dette er av egen erfaring..

Sats heller på canon 55-250 os. Denne er knallbra. Mye bedre enn superzoomene som er nevnt tidligere i denne tråden.

Lenke til kommentar

er litt usikker her nå.. 55-250 , har liksom ikke lyst å drasse med meg 3 objektiv, tenkte jeg skulle selge 18-55 objektivet som jeg har, og kjøpe meg et større bedre allround objektiv, og en 50mm eller noe ...

så hvis jeg har en 55-250 og en 50mm så vil jeg kanskje mangle noe ?

Lenke til kommentar

Det viktigste er at du kjøper noe du gidder å fotografere med. Med en 50mm fast i bakhånd, så har du uansett god optikk tilgjengelig for de seriøse bildene. Så får 18-2XXmm-objektivet ta seg av feriebildene og utendørs allroundfotografering. Vær bare obs på at du ikke får bedre optikk ved å velge en slik superzoom. I mange tilfeller snarere tvert i mot. (Bortsett fra Tamron 18-270mm VC og Canon EF-S 18-200mm IS, som nok er på høyde med EF-S 18-55mm IS).

Jeg personlig ville ikke likt å fotografert med et objektiv av relativt laber optisk kvalitet, når jeg vet at det finnes vesentlig bedre objektiver (med kortere brennviddespenn) til samme prisen. Jeg må innrømme at jeg var i ditt sted for litt over et år siden, når jeg nettopp hadde kjøpt 450D. Det endte med at jeg gikk for et kompromiss mellom superzoom og kitobjektiv hva brennvidde angår. Kjøpte Sigma 18-125mm f/3.5-5.6 OS USM, som faktisk er litt bedre enn EF-S 18-55mm, i motsetning til superzoomene. Var relativt i startfasen fornøyd, men solgte det til fordel for Tamron 17-50mm f/2.8 etter et halvt år.

Men som sagt. Ikke kjøp noe som hindrer deg i å fotografere.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...