Hjelp!!! Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Kor kan eg stille volten på ei papst vifte 37db? Visst vifta er på 12v og eg senker den til 8v eller 7v, kor mange db vil den da lage? Lenke til kommentar
tusul Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 vanskelig å svare på. se på hjemme sidene til past eller få tak i en DB måler.. har egentlig ikke peiling!! Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 37 dB/12 volt=3.08 3.08*8 volt=24.64 dB 3.08*7 volt=21.56 dB går det på denne måten? Innlegget er ikke seriøst, så ikke tro på det Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Tror nok ikke det! Luftstrømninger er ikke lineært, og det er i hvert fall ikke decibel. Viftestøy er avhengig av masse annet i tillegg: motor, utforming av selve viften, og hastighet. For å si det sånn: 30 dB gir en lydintensitet som er 10 ganger 20 dB Eller mer generelt: en økning på 10 dB gir uansett 10 ganger økning i lydintensitet, samme hvor på skalaen man er. Decibelskalaen er nemlig logaritmisk! Generelt kan man si at 3dB økning gir en dobling i lydintensitet. Så Iver: regnestykket ditt er galt! Jeg synes det er for mye fokus på dB. Hør etter i stedet. 5 volt er ofte ganske stille uansett vifte. Det er i hvert fall min erfaring. Lenke til kommentar
Hjelp!!! Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 eg lurde og på kor eg kunne stille på volten på vifta uten viftestyring!!! Kor kan eg det??? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Om hovedkortet din har muligheten, kan du prøve med SpeedFan. Lenke til kommentar
Serigst Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Du kan bruke ledningene ut fra PSUen direkte.. Gul Ledning, +12v Rød Ledning, +5v Orange Ledning, +3.3v Sort Ledning, GND (Jord) Bruker du da for eks. Gul ledning på + til vifta og rød til - på vifta får den 7v. Skal du ha 5v, som pleier å være rimelig rolig, bruker du rød ledning på + og sort på -... Bare pass på å ikke kortslutte noe, da det kan gi litt ubehagelige opplevelser... :o Lenke til kommentar
eberland Skrevet 23. mai 2003 Del Skrevet 23. mai 2003 Jeg synes det er for mye fokus på dB. Hør etter i stedet. 5 volt er ofte ganske stille uansett vifte. Det er i hvert fall min erfaring. Det er sant. Hvorfor måle støy i dB, når en heller kan bruke volt Sikkert flere som har voltmeter enn "dB"-meter..... PS: Forstod hva baronKanon mente, men måtte bare..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå